Juni-barnen
Här kan vi fortsätta att snacka, vi med Juni-barnen. Samla förlossningsberättelser osv.
Här har vi hängt tidigare: www.familjeliv.se/Forum-11-229/m61259907.html
Här kan vi fortsätta att snacka, vi med Juni-barnen. Samla förlossningsberättelser osv.
Här har vi hängt tidigare: www.familjeliv.se/Forum-11-229/m61259907.html
Nu ammar jag bara men Enya äter var fjärde, femte timme. På natten sover hon så då går de sex eller sju timmar mellan målen. Hon är 6 veckor å fram tills förra veckan har hon inte haft mer än runt 1 vaken timme per dygn, nu börjar hon dock vara vaken lite mer så kanske mellan 2-3 timmar per dygn så hon sover ju fortfarande mycket
Sam är åtta veckor och han äter när han känner för det. Tycker det e viktigt att när han är så liten få äta när han känner behovet. Som tidigare sa, dem kan ju bara vara törstiga ;) men han brukar ligga på varannan till var tredje timme!! Natten kan det dröja fyra timmar.
Glömde skriva att jag helammar!?!
Alfons både hickar och nyser en hel del.
Ätandet på nätterna har blivit bättre. När han lägger sig för natten kan han i alla fall sova ett par timmar innan han vaknar igen. Han brukar äta 4-5ggr/natt...
Enstaka nätter har han sovit ca 4 timmar innan han vaknat för första nattmålet.
Kvällarna brukar det vara en gnäll-stund. Ibland är det pga magknip, men inte alltid. Ibland är han bara övertrött och kommer inte till ro. Då kan man prova allt utan att något fungerar och sen kommer han på att han är nog lite hungrig ändå, snuttar max två min och stensomnar.
Dagarna vill han helst vara i famnen. Går att lägga ned han kortare stunder innan han vaknar igen. Vissa dagar kan han ta en längre lur mitt på dagen, i sängen eller vagnen.
Helammar.
Hade planer på att pumpa ur så sambon kan ge på flaska nån enstaka gång om det behövs.
Är så sugen på att komma upp på hästryggen igen.
Pumpade ur en skvätt igår kväll som jag värmde idag.
Men lillkillen fattade inte alls att man kunde äta ur flaskan, inte ens när jag doppat "nappen" i mjölk.
Provade att ge bröstet och sedan byta till flaska vilket resulterade i en mycket arg liten gosse som sedan vägrade ta bröstet igen på en lång stund. Det var först när jag bytte till det andra bröstet som han blev nöjd.
Han har humör den lille och en vilja av stål så liten han är.
Kvällstid har han fått för sig att vänstertutten inte duger. Spelar ingen roll hur hungrig han är. Det går bara att lägga honom på höger när han är på det humöret.
Kanske skulle se om han tar vanlig "napp" på flaskan. Köpte en medela calma, men den fattade han ju inte alls... Med hans två storebröder så fungerade det på en gång... Men då hade vi ju bara vanliga...
Ska på efterkontroll nu till veckan. Sa att jag ville sätta in hormonspiral i samband med den. Men det fick jag inte. Här vill de inte sätta in den nu eftersom det är den sk rötmånaden. Så jag får vänta med insättningen till september. Morr...
Ville ha in den innan mensen kommer igång eftersom chansen att slippa mensen helt lär vara större då...
Ninnabus: Elise är precis som Alfons vad gäller gnällstunden. Inget hjälper, plötsligt är hon kanske lite hungrig/törstig/snuttig ändå, somnar ifrån och sover gott i famnen, lägger jag ner henne så vaknar hon ganska snart. Jag har en lammullsfilt, DEN kan hon somna på i min famn och om jag lägger ner henne i vagnen med den så kan hon sova ett par timmar. Känns som det är för varmt, men bara hon är nöjd så!
Hur gammal är Alfons?
Elise är fyra veckor nu och hon har också haft svårt att amma från vänsterbröstet ett par dagar, bara "pickar" och blir förbannad, men andra bröstet gick bra. Nu har hon bytit bröst. Min granne sa att hon hört att vid fyra veckor så ökas mjölkproduktionen och då kan bebisen bli lite sur vid bröstet för att det kommer mycket... Har inte läst det själv någonstans, men här känns det som det kan stämma, hon spottar ut lite mjölk då och då, och får ta små pauser ibland...
Enya sover också allra helst i famnen eller bärselen å kan vakna till när man lägger ner henne, då är de som att hon liksom kommer på att hon är själv
Men då kan de räcka med att man lägger dit sin hand å håller en stund så blir hon lugn
Vagnen å bilen går också bra att sova i bara hon vet att man är i närheten å hon har även börjat protestera lite om någon annan håller i henne, då kan hon gnälla till tills hon kommer till mig
Ni andra som helammar hur ofta bajsar era små? Enya bajsar flera gånger om dagen men antar att de är normalt? Hon verkar inte ha ont i magen å pruttar väldigt mycket
Min Sam bajsar flera gånger om dagen !! Pruttar som tusan också ;)
Va skönt då är de nog normalt
Sex veckor efter hemkomsten från BB kanske det är dags att slänga in en redogörelse av min förlossning. Det har varit dåligt med datortid det senaste kan man säga.
Efter flera besök och kontroller på förlossningen på grund av min graviditetsklåda bestämdes det för att jag skulle bli igångsatt och detta skedde kl. 10 på morgonen den 6 juni. Då var jag redan öppen några centimeter eftersom flera personer hade varit och pillat på livmodertappen de senaste dagarna och därför kan man säga att jag slapp genomgå latensfasen.
Kl. 11 hade det inte hänt någonting och därför fick jag värkstimulerande dropp i en timme, vilket gjorde att jag öppnade mig en centimeter. Då kopplades droppet bort för att vi skulle se om det gick att fortsätta utan. Det gjorde det inte, för det hände ingenting. Dropp igen. När värkarna tog fart började jag må illa. Lustgas och värmedyna. Ny barnmorska. Försökte gå lite för det hade jag tänkt att jag skulle göra, men det blev inte många rundor i korridoren för min del kan jag lätt påstå. Försökte vandra lite fram och tillbaka i förlossningsrummet istället. Fick massage, det var skönt.
Vid 22-tiden kom den tredje barnmorskan och kort därpå gjorde krystvärkarna entré. 23.04 föddes vår dotter Isabelle, alldeles lagom stor med en längd på 50 cm och en vikt på 3450 gram.
På det stora hela är jag nöjd med förlossningen. Lustgas, massage och värmedyna var precis vad jag hade skrivit om i mitt förlossningsbrev och det känns skönt att jag slapp något starkare. Negativt var alla grejer man var kopplad till, CTG-maskinen, elektroden till bebisens huvud och droppmaskinen. En igångsatt förlossning var väl inte vad jag hade planerat men om man ser det från den ljusa sidan föddes min lilla töd bara en dag efter den beräknade och jag slapp den förbaskade klådan tidigare än om jag hade gått över flera dagar, kanske upp emot två veckor!
Vi stannade på BB till den 10 juni. Jag hade tänkt åka hem tidigare men en släng av gulsot satte stopp för dessa planer och förresten var det kanske lika bra att jag blev kvar med tanke på att amningen var lite krånglig. Jag fick dras med en amningsnapp på grund av att dottern inte ville hålla nere tungan, men den har vi blivit av med nu. Nappen alltså, inte tungan...