• Svar på tråden Juni-barnen
  • Sweet life
    Bumman79 skrev 2012-08-10 03:15:56 följande:
    Så känner jag att man blir lite snuvad på bebistiden även om min Selma var något mindre än  Uddabus ca 4,8 kg och 53 cm lång å 37,5 i huvudomfång. Å alla tror att hon är äldre än sina 5 veckor. Kanske 3 månader. Sen blir det tungt att bära och vanka runt ja...å det känns som att hon redan börjar växa ur sin babysitter, liggvagnen mm trots att hon inte ens börjat tycka om babysittern ännu...:P.
    Jag känner tvärt om.. Jag vill att han ska bli större fort, Simon har fortfarande sina 50 kläder... Alla frågar hur gammal han är och jag säger 6 veckor och får då alltid höra "oj, han ser ut att vara max 2-3 veckor...." Har inte vart på BVC på tre veckor, ska dit på tisdag, mäta och väga tänkte jag...

Börjar misstänka mjölkproteinallergi hos Simon. Hans pappa har det och Simon skriker hysteriskt och drar ihop sig som en boll direkt efter han ätit. Sen har han massa prickar i ansiktet och överkroppen.
  • Annelie81

Sweet life...låter precis som min lille! Ända sättet är att köra uteslutningsmetoden! Då vet du snart om det är mjölk! Ludwig är en helt annan kille nu sen jag slutat med mjölk!

• Sweet life
    Annelie81 skrev 2012-08-10 08:52:16 följande:
    Sweet life...låter precis som min lille! Ända sättet är att köra uteslutningsmetoden! Då vet du snart om det är mjölk! Ludwig är en helt annan kille nu sen jag slutat med mjölk!
    Jo, får köpa hem mjölkfri ersättning från apoteket.. Den är ju så satans dyr bara!
  • Zvartaliljan
    Dancia skrev 2012-08-10 00:39:24 följande:
    Jag vet inte om ni kommer ihåg att jag hade problem i våras med att jag ville resa över till min farmor i usa som är väldigt sjuk i cancer?Hon blev bättre efter några rejäla behandlingar. Men nu 2 månader senare har det blivit oerhört sämre igen o h läkarna tror inte att hennes kropp klarar fler behandlingar nu. Det är ingen som vet hur lång tid hon har kvar, läkarna tror inte lång tid och jag fick panik över detta, är så rädd för att inte hinna träffa henne. Men nu är jag inte gravid längre så nu är det safe att flyga, men det blir inte alls roligt att lämna min bebis hemma :(. Jag åker i slutet av månaden och min man tar ledigt från jobbet. Hon kommer ha det jättebra hemma med honom och syskonen men jag kommer tycka att det är jobbigt att vara så långt ifrån henne när hon är så liten. Men det blir bäst så för det är inte roligt att flyga så långt med en liten bebis, dessutom har hon sin kolik och receptbelagda mjölkfria ersättning så det hade bara blivit dumt att ta med henne för min egen skull. Jag vill ju också kunna stötta och finnas där för farmor fullt ut de dagarna jag är där.

Jag har liknande problem...en pojke jag var au-pair åt i italien har hjärncancer jag vill så gärna åka o hälsa på honom men ammar ju o tycker Emilio är för liten för att flyga. Men samtidigt vet jag att om han dör så kommer jag bli helt förtvivlad för att jag inte åkt till hnom
  • Elvis Mamma

Enya har fått riktigt bra natt rutiner, nog för att hon alltid sovit bra men nu är det samma tider, hon ammar sista målet när jag lägger mig runt halv tolv, tolv. Sover till halv sju, ammar lite å somnar om till halv nio, nio

• gammelmamma
    Sweet life skrev 2012-08-10 08:13:48 följande:
    Jag känner tvärt om.. Jag vill att han ska bli större fort, Simon har fortfarande sina 50 kläder... Alla frågar hur gammal han är och jag säger 6 veckor och får då alltid höra "oj, han ser ut att vara max 2-3 veckor...." Har inte vart på BVC på tre veckor, ska dit på tisdag, mäta och väga tänkte jag...

Börjar misstänka mjölkproteinallergi hos Simon. Hans pappa har det och Simon skriker hysteriskt och drar ihop sig som en boll direkt efter han ätit. Sen har han massa prickar i ansiktet och överkroppen.
    Mitt barnbarn har komjölksallergi. Mitt tips till dig är att be om hjälp för det är så mycket mer än den "vanliga" mjölken som man måste låta bli. Min dotter (inte hon som är mamma) har laktosintollerans och det går inte att jämföra med komjölksallergi. Tex kan det finnas i vissa tandkrämer.... Hon lät bli allt det hon lärde sig på kursen hon gick, det blev bättre menkom tillbaka, då visade det sig att det troligtvis även är ägg. Efter mycket övervägande valde hon då att sluta amma och ge mjölkersättning. Den är som sagt dyr men här hos oss kan man få den på recept.
  • gammelmamma

På tal om storlek på barn. Vera föddes 3 veckor för tidigt, vägde 3065 g och är fortfarande liten. Har inte vägt på ett tag men förra gången V 29 vägde hon i alla fall över 4 kilo! Hon är nöjd och glad, sover hela nätterna och äter med ganska jämna mellanrum. Ibland 4 timmar, vilket är sällan, och i bland 2,5 och sen däremellan. Periodvis har jag varit rädd för att hon inte får i sig tillräckligt, att det är därför hon är så snäll, att hon liksom är för slö men oftast är jag lugn och hon följer sin kurva. Hon har precis vuxit ur några av de första kläderna annars har hon fortfarande 50-56. 56 är lite stort. Eftersom jag har dålig rygg så är jag lite glad att hon inte är för stor. Däremot längtar jag lite efter att köpa lite tuffare kläder:) Min treåring är också liten. Hon fyllde 3 nu i juli och har precis passerat 12 kilo

• AAEV

På tal om storlek på barn, min systers son är 19 månader, väger 8,7 och är 75 cm lång. Han ligger under nedersta kurvan men följer sin egen perfekt och är som vilken annan 1,5 åring :)

• Sweet life
    gammelmamma skrev 2012-08-10 09:42:58 följande:
    Mitt barnbarn har komjölksallergi. Mitt tips till dig är att be om hjälp för det är så mycket mer än den "vanliga" mjölken som man måste låta bli. Min dotter (inte hon som är mamma) har laktosintollerans och det går inte att jämföra med komjölksallergi. Tex kan det finnas i vissa tandkrämer.... Hon lät bli allt det hon lärde sig på kursen hon gick, det blev bättre menkom tillbaka, då visade det sig att det troligtvis även är ägg. Efter mycket övervägande valde hon då att sluta amma och ge mjölkersättning. Den är som sagt dyr men här hos oss kan man få den på recept.
    Jo, det är mycket att tänka på. Eftersom sambon är komjölksallergiker, eller ja det är ju proteinet i mjölken man är allergisk mot så har vi koll på det mesta man kan och inte kan äta, maten vi äter är alltid mjölkfri och det är bara barnen som dricker mjölk. Och än så länge så äter ju Simon bara ersättning. Ska ringa och rådfråga BVC idag vad vi ska göra.
  • Lina007

I förrgår var jag på efterkontroll hos min BM, allt såg bra ut och kändes bra. Kom även överens om att jag ska testa p-pillren Yasmin 28 som innehåller ett annat hormon och ska minska talgproduktionen (med tanke på de besvär jag har i ansiktet).

Hon trodde inte att det skulle komma ut en bebis på 2720 g när magen tedde sig så stor, hon hade chansat på kring sonens vikt 3,7.

Igår var vi på BVC för Eiras hälsoundersökning och allt var bra med henne också. Hon väger nu 4610 g (2720) och var 57 cm (48), hon blev elva veckor igår. Strl 56 är lite för stort för henne.

Odin 081202 | Eira 120524 | lina007.blogspot.com