Juni-barnen
Här kan vi fortsätta att snacka, vi med Juni-barnen. Samla förlossningsberättelser osv.
Här har vi hängt tidigare: www.familjeliv.se/Forum-11-229/m61259907.html
Här kan vi fortsätta att snacka, vi med Juni-barnen. Samla förlossningsberättelser osv.
Här har vi hängt tidigare: www.familjeliv.se/Forum-11-229/m61259907.html
Sweetlife: har också Luca i eget rum, eller han sover i vagnen i vardagsrummet.Samma som ni han sover mycket bättre där. Vi har ju våran lilla tjej i sovrummet i spjälsäng så det är mycket för att hon inte ska vakna när han vaknar och vill ha mat vid 4 tiden.
Vi har också rutiner nu: Somnar efter ersättning vi 21 och sover till ca 04 mat och sen sover han vidare till 6-7, då kommer han över till våran säng och ibland somnar vi om igen ibland inte.
Badar honom nästan varje dag nu innan sovdags, tar på pyamas och ger D-vitamin sen lite mys innan maten. På dagarna ser det dock väldigt olika ut fortfarande.
Vi rakade bort hans babyhår i förrgår, han ser ut som en liten buddha nu, bilder finns i bildtråden:)
Men oj vad era små sover bra!!
Melker sover MAX 3 timmar i stöten.. oftast 2.5. Blir att lägga honom i egna sängen vid ca tio, sen vaknar han vid 12-01 äter, sover till ca 03, äter.. sover till ca 05.30, osv osv.. Har hänt kanske två gånger att han har sovit 4 timmar i streck på natten. Då blev man nästan rädd :P Det är ett himla jobb att vakna så ofta tycker jag.. Längtar tills han sover lite längre, eller hoppar ett mål. Han brukar dricka ungefär 100ml.. ibland vaknar han en halvtimme senare o dricker 30 till.
Vi har också andningslarm, snoza halo. Känns så himla betryggande (speciellt då det var problematiskt med andningen i början)
Pluttan: Vi har också babysense ll, köpte begagnat av min systers kompis. Det har larmat en gång och då var det för att hennes dotter hade ställt sig upp i sängen.
Det är en (eller två) plattor som man lägger under madrassen som känner av andning och rörelser. Superkänsligt med andra ord!
Jag är väldigt nöjd för även om jag kollar henne ofta så känns det tryggt att ha extra "koll". Elise sover i spjälsäng bredvid våran säng så då funkar det ju, om man vill ha ett larm som man kan ha om man samsover finns det väl såna som man sätter på blöjan vad jag förstått.
Oj vad era sover mycket! Här ammas det minst tre gånger per natt men oftast fyra fem. På dagen äter hon allt mellan tre gånger i timmen till (i allra bästa fall) varannan timme. Idag ammade jag vid 8.30,10,30,11.00,11,30,12.00,12,30 och 13.00, sen somnade hon i sjalen och sover än :) i vanliga fall sover hon bara nån halvtimme i stöten.
Har inget andningslarm och skulle inte klara ha det heller. Skulle bli superstressad av ett sånt!
Liam sover dessutom ofta på mage eller med snuttetrasan över ansiktet. Så vi gör ändå "fel". Men jag orkar inte noja över det jag inte kan styra. Han sover ju bra när han väl kommer till ro.
Bäst sover han i sjalen om dagarna. Önskar att han ville sova lite mer i vagnen. Men vi får väl öva på det...
Jag hade inte tänkt köpa ett från början, men när Elise var 11 dagar så låg hon i vagnen och sov, och hon reagerade inte när jag rörde henne, inte ens när jag tog upp henne och buffade. Vi ringde ambulans, tog en kvart för dom att komma hit och en kvart in till sjukhuset, på den tiden öppnade Elise ena ögat lite halvt, samt tryckte ifrån lite med ena benet. Sen kollade hon på mej i hissen på sjukan och inne på barnakuten började hon gråta. Dom tog massa prover och vi fick sova kvar, men det var inget fel utan antagligen var hon bara jättetrött (hade varit vaken i två timmar) och att vi inte hade sett henne sån förut... Innan dess var jag lite nojig, efter det var det väldigt mycket värre.
Min mamma köpte larmet men det tog ett tag innan jag började med det, just för att jag tänkte att jag kommer vara ännu mer nojig, men jag kunde inte ha det och strunta i det, för skulle det då ha hänt något då skulle jag förbanna mej själv. Nu känns det tryggare (inte tryggt för jag kollar henne ofta ändå).
Jag är så mycket mer hönsmamma än vad jag trodde jag skulle vara. Man har liksom fått hjärtat utanför kroppen, väldigt sårbart!
Oj vilka bra rutiner de flesta här verkar ha och vad bra era bebisar sover. Min Selma sover väldigt oregelbundet: en natt skrek hon från 22-04 nästan oavbrutet det gick inte att få henne lugn å hon verkade ha väldigt ont i magen å nästa natt skrek hon mellan 00.30-01.30 sedan somnade hon efter det..hon har inga exakta tider som hon sover resp är vaken.
Iom att hon är så ledsen på kvällar å nätter framförallt ska vi nu testa mjölkfri ersättning och jag ska äta mjölkfri kost from idag. Men vad bör jag undvika? Självklart mjölk,fil, youghurt, ost, grädde, creme fraiche å glass tex..men hur e det med smör å margarin är det oxå förbjudet? (Vissa som är känsliga kan ju äta vissa saker.)
Å självklart choklad går ju bort oxå fan :P haha.