• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • Regnig måndag
    Beckah82 skrev 2012-05-28 11:50:27 följande:
    Du kanske inte kan det här med intelligens riktigt? Jag och min son är båda medlemmar i Mensa, dvs har en IQ över 131, som är gränsen och har med andra ord gjort riktiga tester (inte dessa fjantiga låtsastest på internet och sådant trams). Jag har en IQ på just 131, medan min son har en IQ på 139 och det testet gjordes när han var 11 år gammal.

Det betyder verkligen inte att han är smartare än mig. Smarthet är INTE samma sak som intelligens (även om den missuppfattningen otroligt utbredd i den här tråden och i samhället i stort).

IQ handlar om en medfödd förmåga att bland annat kunna tänka logiskt, se samband och mönster osv. Det säger inte ett skit om NÅGOT annat. Man kan ha en hög IQ och ändå göra osmarta val, vara otrevlig, okunnig och sakna kunskap och erfarenheter.

En femåring med en IQ på 130 kan inte allt det som en 50-åring med en IQ på 130 kan. En femåring med en IQ på 130 får inte heller en högre IQ när hen är 10 år gammal och kan och förstår mycket mycket mer än hen kunde vid 5 års ålder.

Lär dig vad som är vad.

Jag kan inte heller mäta min IQ med min son, han har bevisligen högre IQ än mig. Han kan å andra sidan inte mäta sina erfarenheter och kunskaper med mig. Jag kan, vet och förstår ofantligt mycket mer än honom.
    Jag har inte skrivit speciellt detaljerat om intelligens att du kan göra några slutsatser.  Och nej, jag är inte såpeciellt över ditt resultat eller medlemskapet i mensa.  Trots allt, när allt kommer kring är det inget du kommer att bevisa på något sätt. Det blir mao lika trovärdigt och enbart skryt, alltså det du anklagar TS för. Så hur sjutton tänkte du när du slängde ut det där??

Att du nu blandar in smarthet med intelligens får mig verkligen att fundera om du läser det som skrivs och i så fall förstår det du och andra läser.  Att kunna skilja på sak och person, på sak och sak hör till intelligensen och med tanke på att du inte visar ens en tendens till det så blir du än mer icke trovärdig.

Ett tips är att du läser på fler sidor än wikipedia om intelligens, du tillför föga i tråden med att rapa upp vad som där står.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • gerd123

Jag tycker det är ohyfsat att skryta över sina barn till utomstående. Jättetjatigt med folk som gör det och jag gör det aldrig själv. Stolt över mina ungar är jag inom familjen och i mitt hjärta.

• Anonym (lek)

Imponerande att ditt barn kan allt det där, du kan vara en stolt förälder.

Men en sak undrar jag...Kan hon leka?
    Eller tar alla saker som hon vill lära sig all hennes tid.

• Beckah82
    Regnig måndag skrev 2012-05-28 12:03:25 följande:
    Jag har inte skrivit speciellt detaljerat om intelligens att du kan göra några slutsatser.  Och nej, jag är inte såpeciellt över ditt resultat eller medlemskapet i mensa.  Trots allt, när allt kommer kring är det inget du kommer att bevisa på något sätt. Det blir mao lika trovärdigt och enbart skryt, alltså det du anklagar TS för. Så hur sjutton tänkte du när du slängde ut det där??

Att du nu blandar in smarthet med intelligens får mig verkligen att fundera om du läser det som skrivs och i så fall förstår det du och andra läser.  Att kunna skilja på sak och person, på sak och sak hör till intelligensen och med tanke på att du inte visar ens en tendens till det så blir du än mer icke trovärdig.

Ett tips är att du läser på fler sidor än wikipedia om intelligens, du tillför föga i tråden med att rapa upp vad som där står.
    Jag förstår att du gärna vill provocera eftersom du fick en knäpp på näsan men det känns inte som att jag skulle få ut speciellt mycket av att fortsätta att föra diskussionen med dig, då du uppenbarligen är oförmögen att ta till dig det jag skriver.

Jag känner inte heller något behov av att bevisa något, eftersom det är helt ointressant om det är sant eller inte. Jag använde mig och min son som exempel för att göra förklaringen mer pedagogisk och lättförståelig och då vi har dokumenterat hög IQ och han har högre IQ än mig, så var det väldigt nära till hands att använda oss som exempel.

Poängen är den samma, även om jag hade skrivit om påhittade personer. Läs det jag skrev en gång till. Om du efter det fortfarande inte förstår hur det kan komma sig att en vuxen inte kan mäta sin intelligens med ett barn, så är det beklagligt, men inget att göra åt.
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Anonym (Oj oj oj...)

Beckah82; att du indirekt kallar andra idioter visar ju på ett tillfredsställande sätt att det finns olika sorters intelligens, och att IQ som vi mäter den har mycket lite att göra med exempelvis EQ. Men det kanske var det som var din poäng?

• Regnig måndag
    Beckah82 skrev 2012-05-28 12:12:24 följande:
    Jag förstår att du gärna vill provocera eftersom du fick en knäpp på näsan men det känns inte som att jag skulle få ut speciellt mycket av att fortsätta att föra diskussionen med dig, då du uppenbarligen är oförmögen att ta till dig det jag skriver.

Jag känner inte heller något behov av att bevisa något, eftersom det är helt ointressant om det är sant eller inte. Jag använde mig och min son som exempel för att göra förklaringen mer pedagogisk och lättförståelig och då vi har dokumenterat hög IQ och han har högre IQ än mig, så var det väldigt nära till hands att använda oss som exempel.

Poängen är den samma, även om jag hade skrivit om påhittade personer. Läs det jag skrev en gång till. Om du efter det fortfarande inte förstår hur det kan komma sig att en vuxen inte kan mäta sin intelligens med ett barn, så är det beklagligt, men inget att göra åt.
    Vad menar du? Jag fick ingen knäpp på näsan däremot visade du mycket tydligt att du inte har någon större koll på vad du säger. Du visar även mycket tydligt att jag varit rätt ute eftersom du inte har förmåga att ta till dig skriven tex.

Så summa summarum gjorde du bort dig själv rejält- Även om du önskar att du gett mig en näsknäpp är inte så fallet. .-)
  • Beckah82
    Anonym (Oj oj oj...) skrev 2012-05-28 12:37:36 följande:
    Beckah82; att du indirekt kallar andra idioter visar ju på ett tillfredsställande sätt att det finns olika sorters intelligens, och att IQ som vi mäter den har mycket lite att göra med exempelvis EQ. Men det kanske var det som var din poäng?
    Ja och nej.

Att jag kallar andra för idioter har inget med min EQ att göra. Jag har inte (av den anledningen) en låg EQ. Inte heller har jag kallat någon för idiot, utan har bara beskrivit denna tragiska åkomma. Jag har inte sagt något om vem eller vilka som faller under den beskrivningen, eller vill du mena att idioti inte förekommer?

Att du tycker att jag har en låg EQ går inte att missa, även om du formulerar det så som du gör. Hur som helst; nej, en persons IQ säger inget om dennes EQ, eller över huvudtaget något om någonting annat än IQ. 
  • Regnig måndag
    Anonym (Oj oj oj...) skrev 2012-05-28 12:37:36 följande:
  • Anonym (Oj oj oj...)

Beckah82: Det är nog tyvärr omöjligt att bedöma sin egen sociala kompetens. Eller EQ. Eller vad man ska kalla det. Man kan ju sätta upp sina egna kriterier: Att kalla andra idioter är helt ok. Att använda en nedvärderande ton, också helt ok. Jag är nog väldigt socialt kompetent själv när tänker efter.

• Beckah82
    Anonym (Oj oj oj...) skrev 2012-05-28 13:05:22 följande:
    Beckah82: Det är nog tyvärr omöjligt att bedöma sin egen sociala kompetens. Eller EQ. Eller vad man ska kalla det. Man kan ju sätta upp sina egna kriterier: Att kalla andra idioter är helt ok. Att använda en nedvärderande ton, också helt ok. Jag är nog väldigt socialt kompetent själv när tänker efter.
    Nu svarar du som att jag har sagt något om min EQ, vilket jag inte har gjort. Jag har varken påstått att den är hög eller låg. Det jag skrivit är att jag inte har låg EQ baserat på att jag anser att det finns idioter. Jag svarade på det du skrivit och "kalla folk idioter" är felformulerat, för det har jag, som sagt, inte gjort. Att kalla en enskild person för idiot, kan möjligtvis säga något, men att anse och skriva att det finns idioti är långt ifrån samma sak som att kalla en enskild person för idiot.
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!