• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • Beckah82
    Regnig måndag skrev 2012-05-28 11:30:47 följande:
    Då ska man heller inte sticka under stol med att det alltid innebär en sorg att få ett funktionshindrat barn. Det är inte riktigt PK att säga det men lik förbannat sörjer föräldrar det friska barbet. Sen när det är bearbetat är de självklart lika glada över sina barn som alla andra.
    Nu håller jag inte till fullo med dig, men hur som helst; på vilket sätt innebär det att man därför är avundsjuk på TS barn?
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Anonym (Jodå så att..)
    Regnig måndag skrev 2012-05-28 10:51:51 följande:
    Alltså med tanke på att du har svårt att mäta din intelligens som vuxen med ditt barns så säger det väldigt mycket om dig.
    Även hur du gallrar text och att du inte vill vara vän med de som är stolta över sina barn därför att du annars blir trampad på mycket ömma tår.

Nej, jag tror du gör rätt i att inte vara vän med stolta föräldrar, du riskerar ju att bli mycket, mycket bitter och det gagnar inte någon.
    Ja du, Regning måndag...  Tror att det eventuellt regnat lite väl mycket hos/på dig...

Att jag har svårt för att mäta mig med mitt överintelligenta barn säger inte dugg om mig men däremot en hel del om min dotter...  Det kanske är svårt för dig att förstå, men faktiskt så kan barn vara intelligentare än en vuxen, ÄVEN om den vuxne också är intelligent.

Inte någonstans skriver jag att jag inte vill vara vän med någon som är stolt över sina barn. Självklart är man och ska man vara stolt över sina barn, men att presentera sitt barn som en avancerad maskin som kan det och det, är fel enligt mig. Jag är jättestolt över mina ungar, men inte för att de kan alfabetet, borsta tänderna själv, reda ut tovor i håret (Va? Har det ens med smarthet att göra?), utan för att de är underbara små människor med fantastiska personligheter. Små människor som jag uppfostrat..  något jag är delaktig i. Att föda en unge som haft turen att vara intelligent är väl knappast någon bedrift och därför heller inget att vara så stolt över att man måste framhäva sig själv och sitt barn på FL? Jag är jätteglad för min intelligenta flickas skull, men stolt? Nä... Stolt kan hon vara som drar nytta av sin intelligens, som läser och lär och vill så mycket..  Det är hennes bedrift, inte min..

Och vad gäller min intelligens så tycks den ju överstiga din. Du verkar ju inte ens kunna läsa en text och förstå vad den innehåller...
  • Regnig måndag
    Anonym (Jodå så att..) skrev 2012-05-28 11:37:00 följande:
    Ja du, Regning måndag...  Tror att det eventuellt regnat lite väl mycket hos/på dig...

Att jag har svårt för att mäta mig med mitt överintelligenta barn säger inte dugg om mig men däremot en hel del om min dotter...  Det kanske är svårt för dig att förstå, men faktiskt så kan barn vara intelligentare än en vuxen, ÄVEN om den vuxne också är intelligent.

Inte någonstans skriver jag att jag inte vill vara vän med någon som är stolt över sina barn. Självklart är man och ska man vara stolt över sina barn, men att presentera sitt barn som en avancerad maskin som kan det och det, är fel enligt mig. Jag är jättestolt över mina ungar, men inte för att de kan alfabetet, borsta tänderna själv, reda ut tovor i håret (Va? Har det ens med smarthet att göra?), utan för att de är underbara små människor med fantastiska personligheter. Små människor som jag uppfostrat..  något jag är delaktig i. Att föda en unge som haft turen att vara intelligent är väl knappast någon bedrift och därför heller inget att vara så stolt över att man måste framhäva sig själv och sitt barn på FL? Jag är jätteglad för min intelligenta flickas skull, men stolt? Nä... Stolt kan hon vara som drar nytta av sin intelligens, som läser och lär och vill så mycket..  Det är hennes bedrift, inte min..

Och vad gäller min intelligens så tycks den ju överstiga din. Du verkar ju inte ens kunna läsa en text och förstå vad den innehåller...
    Nja du. Intellegines handlar om att inte dra förhastade slutsatser som tex om regn och måndagar och det du insinuerar. Att du framställer dig som ytterst osympatisk förstår du uppenbarligen inte själv, liksom att du inte först¨år att om du blir missförstådd så handlar det om att du inte kan uttrycka dig.
    Jag har läst det du skrivit, att du nu vill ha det till något annat är inte så himla konstigt.

Intillegens handlar även om empatisk förmåga, att man inser att världen inte är precis som hemmavid. Något du uppenbarligen missat, därför är min analys korrekt men självklart förstår jag att det svider och att du kryddar svaret med påhopp men det visar bara att jag har rätt.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (stolt mamma)
    Regnig måndag skrev 2012-05-28 11:30:47 följande:
    Då ska man heller inte sticka under stol med att det alltid innebär en sorg att få ett funktionshindrat barn. Det är inte riktigt PK att säga det men lik förbannat sörjer föräldrar det friska barbet. Sen när det är bearbetat är de självklart lika glada över sina barn som alla andra.
    Bra inlägg!
  • Anonym (Tja..)
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-28 09:08:24 följande:
    Och då menar du dirket att mitt barn också har Asperger då antar jag? Bara att du inte vågade skriva det. Beklagar att ditt barn har Asperger men ALLA begåvade barn får inte den sjukdomen även om du skulle vilja att mitt barn också har det. Du är som 75 % av alla som skrivit här i tråden: Avundsjuk.
    Haha FL i ett nötskal. Nej jag beklagar inte att mitt barn har AS. Jag påstår heller inte på något sätt och vis att ditt barn har det. Tvärt om. Verkar bara vara en framåt tös.

Får inte jag vara stolt över mitt barn menar du?? Alla andra som skriver här är ju stolta över sina intelligenta barn.

AS är ingen sjukdom heller.. Det kan dock vara ett funktionshinder. (du vet väl att de tror att Einstein hade det)..

Jag är varken avundsjuk på någon annan eller beklagar mitt barns intelligens. Du däremot verkar ha stora problem med att andra barn är lika tidiga som ditt.     
  • Beckah82
    Regnig måndag skrev 2012-05-28 10:51:51 följande:
    Alltså med tanke på att du har svårt att mäta din intelligens som vuxen med ditt barns så säger det väldigt mycket om dig.
    Du kanske inte kan det här med intelligens riktigt? Jag och min son är båda medlemmar i Mensa, dvs har en IQ över 131, som är gränsen och har med andra ord gjort riktiga tester (inte dessa fjantiga låtsastest på internet och sådant trams). Jag har en IQ på just 131, medan min son har en IQ på 139 och det testet gjordes när han var 11 år gammal.

Det betyder verkligen inte att han är smartare än mig. Smarthet är INTE samma sak som intelligens (även om den missuppfattningen otroligt utbredd i den här tråden och i samhället i stort).

IQ handlar om en medfödd förmåga att bland annat kunna tänka logiskt, se samband och mönster osv. Det säger inte ett skit om NÅGOT annat. Man kan ha en hög IQ och ändå göra osmarta val, vara otrevlig, okunnig och sakna kunskap och erfarenheter.

En femåring med en IQ på 130 kan inte allt det som en 50-åring med en IQ på 130 kan. En femåring med en IQ på 130 får inte heller en högre IQ när hen är 10 år gammal och kan och förstår mycket mycket mer än hen kunde vid 5 års ålder.

Lär dig vad som är vad.

Jag kan inte heller mäta min IQ med min son, han har bevisligen högre IQ än mig. Han kan å andra sidan inte mäta sina erfarenheter och kunskaper med mig. Jag kan, vet och förstår ofantligt mycket mer än honom.
  • Lady Dahmer

Äh, jämfört med TS unge så verkar ju mina egna totalt utvecklingsstörda. Jag har även jobbat med barn som är precis som TS's; sådana där superungar som verkligen är DÄR när man snackar med dem. Kopplar och tänker lite mer än sina jämnåriga. Klart hon ska få vara stolt! 

Men vi med lite mer eh normalintelligenta ungar ska inte oroa oss, för de är också HELT normala. Jag funderar sällan på sånt här och kan tycka jämförandet är kontraproduktivt. Låt ungar få vara just ungar så länge det går. Tid nog ska de prestera.  Jag har mött ungar som verkar helt jävla efter, men som kommit ikapp lagom till skolstarten. Helt normalt. 

Postpatriarkal Feministfitta. Läs min blogg!
  • Anonym (stolt mamma)
    Anonym (Tja..) skrev 2012-05-28 11:45:50 följande:
    Haha FL i ett nötskal. Nej jag beklagar inte att mitt barn har AS. Jag påstår heller inte på något sätt och vis att ditt barn har det. Tvärt om. Verkar bara vara en framåt tös.

Får inte jag vara stolt över mitt barn menar du?? Alla andra som skriver här är ju stolta över sina intelligenta barn.

AS är ingen sjukdom heller.. Det kan dock vara ett funktionshinder. (du vet väl att de tror att Einstein hade det)..

Jag är varken avundsjuk på någon annan eller beklagar mitt barns intelligens. Du däremot verkar ha stora problem med att andra barn är lika tidiga som ditt.     
    Självklart får du vara stolt över ditt barn, jag har aldrig påstått nåt annat, däremot verkar inte JAG få vara stolt över mitt barn, eftersom jag bara får skit om jag skriver det. Sen när jag påstår att det är avundsjuka som ligger bakom det, då får jag skit för det också, en tackar! Gråter 
  • Anonym (Tja..)

Tar tillbaka FL-i ett nötskal. Verkar handla om TS i ett nötskal istället..

Tack för ni som försökt förklara för TS ang mitt svar! Jag hade inte läst tråden innan och ville bara skriva om att även mitt barn var tidig. Men i mitt fall så fanns även en förklaring (till just överintelligensen).

Och Ja jag är Stolt över mitt barn.

Oavsett funktionshinder så tycker jag man ska fokusera på det positiva. I mitt fall har mitt barn lyckats gå vanlig klass hela tiden. Bra betyg, jätte go, djurvän och mycket annat som jag älskar med h*n.

Visst den sociala biten kanske inte alltid sitter där den ska. Men barnet försöker och lyssnar när man förklarar de delarna också.

Barnet är större än mig nu. Och i skolan så ser de h*n som en professor. Jag hoppas H*n orkar tiden ut.  

• Beckah82
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-28 11:55:27 följande:
    Självklart får du vara stolt över ditt barn, jag har aldrig påstått nåt annat, däremot verkar inte JAG få vara stolt över mitt barn, eftersom jag bara får skit om jag skriver det. Sen när jag påstår att det är avundsjuka som ligger bakom det, då får jag skit för det också, en tackar! Gråter 
    Att du får skit för att du påstår att folk är avundsjuka är ju inte det minsta konstigt. Att du får skit för att du är stolt är en missuppfattning från din sida.

Jag uppmuntrar verkligen att föräldrar pratar om sina barn, vågar vara stolta öppet. Det jag stör mig på är hur det läggs fram i vissa fall. När fokus läggs på åldern och stoltheten ligger i att barnet är tidigt och inte i framstegen i sig. Åldern är helt irrelevant! Man blir stolt för att barnet har lärt sig något, inte för att barnet har lärt sig något tidigt!

...förutom vissa personer, som är just det; stolt för att barnet är tidigt och inte för framsteget i sig och det är oerhört tragiskt. Speciellt för barnet. 
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!