• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • Anonym (stolt mamma)
    vimsan06 skrev 2012-05-28 06:32:11 följande:
    varför är du anonym? Inte stolt? Jag blir alltid mindre engagerad i trådar som är anonyma. Vi har en som blir 3 år i augusti som ligger några år före på många nivåer.
    Men skulle jag göra en lista över saker som utmärker henne på de sätt som imponerar mig mest och gör mig så stolt att jag vill spricka och blir tre meter hög så skulle den nog ändå se ut mer som så-vill genast ta hand om de som är mindre på föris om de ramlar,blir ledsen och vill trösta om mamma eller någon gråter,är väldigt medveten om sina känslor och olika sätt att hantera dom,lätt att resonera med och få att byta åsikt (varför det faktiskt passar bättre att gå till den lilla tråkiga lekparken) Tar ett socialt ansvar,alltså frågar alltid fröken-har du sovit gott? Eller -mår du bra? Eller frågar -vill du leka? om hon ser att någon är ledsen o ensam på föris.

Hon kan inga färger alls,tror hon är färgblind eller bara helt ointresserad.

Sen läser hon och skriver också och alfabetet kan hon och är otroligt duktig på datorer..använder de flesta standard programmen,duktig på att söka sig fram på internet med hjälp,duktig på att lära sig spel..mycket skulle hon aldrig lärt sig om hon varit nr ett för vi hade nog aldrig tänkt på att det kan vara bra att kunna läsa vid 3 års ålder då vi tycker andra saker är mycket mycket viktigare men för att hon visat ett tydligt intresse när vi tränar med hon som snart blir 6 år har det bara blivit så. Hon har själv bestämt vad hon vill lära sig. Hon lär sin storasyster som blir sex i juni spel på datorn för 6-8 åringar.
    Vi har fokuserat på skrivning med penna så hon kan mest med det men även en del på datorn men det är inte lika kul tycker hon.

Hur är hon för övrigt i personligheten din 3 åring? Vad har hon för egenskaper som inte har med lärande att göra? Hon är en ledar typ som gärna bestämmer. Är hon empatisk? Trotsig? Kramig? Vad tycker hon om fysisk kontakt med er och med och med andra?

Sen en till sak. Att klä på sig själv, gå på toa själv, borsta tänderna själv, kamma ut tovor själv, knyta skor själv, klä på sig själv, kunna sitt och släktingars fullständiga namn, kunna datum för födelsedag, skala potatis och ta mat och äta själv-det är väl inte saker som är utmärkande TIDIGT för en 3-åring? Det var då nytt för mig iaf isf. Men du kanske bara räknade upp saker av bara farten?

Intressant. Du är inte intresserad av trådar där man är anonym men ändå skriver du ett mega långt inlägg och verkar mer än intressaerad av min tråd. Ja, jag är stolt över henne, får jag inte vara det för dig? Och jag hade varit det även om hon inte hade varit tidigt utvecklad.
  • Anonym (Tja..)

Jodå, rent IQ mässigt så var det nog få som kunde klå mitt barn.

Lärde sig läsa själv vid 2,5 år. Läste även skrivstil, upp och ner text osv.

Barnet läste böcker för andra barn på dagis samt försökte lära dem bokstäver.

Hanterade datorn vid 3 år (menyer), böt bakrunder och skärmsläckare (detta var med windows -97) 

Vid 5 år kunde barnet peka ut länder och deras huvudstäder på blindkarta. Även alla planeter samt deras månar (och deras sammansättning) och diameter.

Kunde identifiera låtar enbart genom att titta på deras ljudvågor.

Lärde sig 200 engelska glosor inom loppet av 2-3 veckor.

Kunde kroppens beståndsdelar ned på mitokondrienivå.

Och ja just det.. Barnet diagnostiserades med Asperger vid 3,5 års ålder..             

• Anonym (stolt mamma)
    Anonym (Tja..) skrev 2012-05-28 09:03:51 följande:
    Jodå, rent IQ mässigt så var det nog få som kunde klå mitt barn.

Lärde sig läsa själv vid 2,5 år. Läste även skrivstil, upp och ner text osv.

Barnet läste böcker för andra barn på dagis samt försökte lära dem bokstäver.

Hanterade datorn vid 3 år (menyer), böt bakrunder och skärmsläckare (detta var med windows -97) 

Vid 5 år kunde barnet peka ut länder och deras huvudstäder på blindkarta. Även alla planeter samt deras månar (och deras sammansättning) och diameter.

Kunde identifiera låtar enbart genom att titta på deras ljudvågor.

Lärde sig 200 engelska glosor inom loppet av 2-3 veckor.

Kunde kroppens beståndsdelar ned på mitokondrienivå.

Och ja just det.. Barnet diagnostiserades med Asperger vid 3,5 års ålder..             
    Och då menar du dirket att mitt barn också har Asperger då antar jag? Bara att du inte vågade skriva det. Beklagar att ditt barn har Asperger men ALLA begåvade barn får inte den sjukdomen även om du skulle vilja att mitt barn också har det. Du är som 75 % av alla som skrivit här i tråden: Avundsjuk.
  • Jez

Har själv en dotter på dryga 3 år, hon kan samma saker som du nämner att din dotter kan, visst har jag fått höra att hon talar bra etc några gånger men har inte tänkt tanken själv att hon ligger extremt före andra barn i hennes ålder. Dock träffar jag inte barn i hennes ålder förutom korta stunder på förskolan så har inte så mycket att jämföra med. Men kan inte tänka mig att jämnåriga barn kan mycket mindre än vad hon.

• Ankazz

Vet inte om du TS såg det jag skrev förut men vill bara tipsa om att tänka på hur ni tilltalar och bemöter er ovanligt tidiga dotter. Att hon pratar ovanligt bra och är smart är inte detsamma som att hon inte behöver få vara som andra treåringar. Uppmuntra hennes lek och akta er för att uppmärksamma hur duktig hon är för hennes prestationer. Det är extremt viktigt att hon får känna att hon är uppskattad för den hon är också, inte bara för det hon gör. Talar av egen erfarenhet. Jag vet hur det är att vara mamma till ett tidigt barn, det väcker lite avundsjuka ibland, men klart du måste få vara stolt!

• Ankazz

I mitt tidigare inlägg blev det frågetecken som såg lite "dryga" ut. Det var glada gubbar när jag skrev men omvandlades

• Sanna o Ryan
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-28 09:08:24 följande:
    Du är som 75 % av alla som skrivit här i tråden: Avundsjuk.
    Vad finns det att vara avundsjuk på? Förvånad
    2012 Adam & Oliver 2012
  • Anonym (I win)
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-28 09:08:24 följande:
     Du är som 75 % av alla som skrivit här i tråden: Avundsjuk.
    Snälla TS, du har inte svarat på mina andra inlägg, men svara på det här:

Vad tror du att människor är "avundsjuka" på? 
  • Regnig måndag
    Anonym (I win) skrev 2012-05-26 14:05:23 följande:
    Nej, asså helt seriöst så kunde mitt barn inget av det där från BB ;)
    Det sticker inte i mina ögon att en treåring kan det där. Det som sticker i mina ögon är att mamma känner ett behov av att RADA UPP allt dottern kan. Det finns ingen poäng med det förutom att hon vill höra "ooooh! wow!"

Det är stressande nog att vara förälder idag. Både jag och ungefär alla föräldrar jag känner har någongång tänkt eller frågat oss själva: Är mitt barn normal? Trots att man vet att alla barn utvecklas olika bidrar sådana här trådar bara till jämförelse med andra, vilket också är precis det som TS vill, då hon skriver i trådstarten "Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?" Hon vill jämföra. 

Det äcklar mig lika mycket som när föräldrar stoppar sina bebisar i skönhetstävlingar. 

Denna typen av skryt, för ja enligt mig så är det skryt, gör att andra föräldrar blir osäkra och vissa kanske pressar sina små barn att lära sig mer och snabbare och springer till bvc i tid och otid för att de inte tror att deras barn är normalt. Om ts verkligen hade velat diskutera hur det är att ha ett begåvat barn hade hon kunnat skriva på många andra sätt. Jag tycker att det är bra om människor är stolta över sina bedrifter och jag tror som jag skrev först att alla föräldrar är stolta över sina barn, vare sig de kan borsta håret eller inte. Men alla känner inte att de måste skryta över det...
    Men kamma till dig! Du är enbart ute efter att provocera, och om du har glömt hur så kan du ta och läsa ditt inlägg 69 igen.

Det är inte så himla konstigt att man frågar oavsett om barnet är före, efter eller normalt. Man behöver referensramar och ja, det går ut på att jämföra. Även barnpsykologi går ut på att jämföra.

Det som är äcklande är när man inte kan ta det för vad det är utan väljer att se det som en tävling. Speciellt vidrigt blir det när man lägger den sanningen i någon annans kn- I det här fallet lägger du din tolkning i TS knä.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Indianica
    Anonym (här med) skrev 2012-05-28 07:45:06 följande:
    Min dotter är tre och kan färgerna (inkl ljusblå, mörkrosa, olivgrön etc). Hon kan också hela sitt namn och våra och morföräldrars och sin adress och flera kompisars. Har vi drillat? Inte då. Hon förstod att andra hade adresser och ville veta sin och sedan andras. Hon hörde att en äldre kompis hade ett mellannamn och ville veta sitt och sedan mitt, pappas, mormors och morfars. Färgerna har hon plockat upp i samband med läsning och ritande. 

Att vilja lära sig namn och adresser rimmar väl med hennes sociala intresse. Att vara intresserad av färger är ju också naturligt för små barn. Hon var två när kategoriseringsstadiet kom och då är det naturligt att vilja sätta ord på färgskillnader och likheter och därför vara uppmärksam på dessa ord.
    Det är klart att det inte tvunget betyder att man drillar sitt barn, men det är ju uppenbart hur många som fascineras av hur mycket barn kan lära sig och det kan de, det ligger ju för deras överlevnad i deras natur att inte fortsätta befinna sig på spädbarnsstadiet.

Vad jag menar är att man som förälder också kanske ska uppmuntra annat också och visa stolthet över det. Det är klart att det är jättebra att kunna en massa adresser och telefonnummer, men samtidigt känns det lite tragiskt för mig att man radar upp en massa praktiska och basala kunskaper, men inte en enda "mänsklig EGENSKAP" man är stolt över hos sitt barn. Barnet beskrivs här t ex som "en bra ledare". Ok, det är alltså bättre att vara en bra ledare än en bra kompis? För det verkar inte som att man "skryter" om att barnet är en bra och fin kompis?!

Sedan är det ju typiskt svenskt att "skryta" om självständighet. Barnet kan borsta tänderna själv (ja, det kan de flesta barn, men hur bra borstat blir det egentligen, de flesta vuxna klarar t ex inte att borsta tillräckligt länge, på tändernas insida osv?!) barnet kan tvätta sig och skära mat etc. Ja, allt det där kan barn lära sig, en treåring kan även lära sig att koka sin egen mat och tvätta sina kläder i en flod, om föräldrarna helt överger det. Vad jag menar är att det också kan vara en varningssignal när föräldrar inte kan se att de ställer för höga krav på sina barn. För barn har föräldrar av ett syfte: för att de inte ska göra allting själva.

Däremot blir dessa barn ofta anorektiska eller får ångestproblematik och blir utbrända senare i vuxenlivet om de fostras att deras värde hänger på antalet telefonnummer och att fokus inte ligger på hur de är som personer.
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!