• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-27 23:08:02 följande:

Jag har själv inga barn.. Men jag måste säga att en 3 åring som kan så mkt och bla alfabetet drar nog allt jag hört.. Helt osannolikt är det säkert inte.. Men nä.. Jag kan inte tro det!

Det känns som att du gick lite för långt med en hel del som står ovan.. Och har du nu mot all förmodan inte gjort det så ber jag om ursäkt.. Men det låter helt otroligt! Bara en sån sak att skala potatis.. När du skriver det så, så ser jag det som att hon skalar med kniv och gaffel?

Och sen har jag aldrig hört att så små barn förstår ironi.. I viss mån är det fullt möjligt.. Men när du skriver så som du gör ovan, så är det som att hon alltid är väldigt med på skämten..

Man kan kunna något på så många olika nivåer.  T.ex  "räkna till 100"
    Det är ett långt steg mellan att kunna rabbla 1,2 upp till 100 och att t.ex kunna räkna 59 föremål. 
    Så är det ju med många punkter. Det är stor skillnad på att kunna skala potatis och att kunna skala en potatis i hyggligt tempo med ett bra resultat.
  • Beckah82
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-28 09:08:24 följande:
    Och då menar du dirket att mitt barn också har Asperger då antar jag? Bara att du inte vågade skriva det. Beklagar att ditt barn har Asperger men ALLA begåvade barn får inte den sjukdomen även om du skulle vilja att mitt barn också har det. Du är som 75 % av alla som skrivit här i tråden: Avundsjuk.
    Upplysningsvis så är Asperger ingen sjukdom det är ett funktionshinder. Inte heller är det något man förvärvar, utan något man föds med.
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-28 10:35:31 följande:
    Hennes barn hade diagnosen Asperger,( jättetråkigt), såklart hon blir avundsjuk då när mitt barn är friskt och även tidigt i utvecklingen. Läs hennes inlägg (anonym-Tja) nr 395 så förstår du.
    Jag vill använda fula ord när jag svarar här, men biter mig i tungan och skriver istället; om du på fullaste allvar tror på det där så vill jag råda dig till att söka hjälp. Det är inte friskt att gå och tro att vi med Aspergerbarn är avundsjuka på ditt barn. Varför i hela friden skulle vi vara det?
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • vimsan06

läste någon som har svårt (orkar ej leta rätt på och citera inlägget) att tro att en 3-åring t ex ska kunna alfabetet. Men då kan man ju alltid kolla på videor på internet så hittar man så små som ett-åringar (har hittat en under året) som kan alfabetet. Många 2-åringar. Inte bara rabbla det för det är ju inte att kunna alfabetet- det är bara att lära sig en ramsa, utan peka ut alla bokstäver oavsett följd..om man inte tror att det är möjligt alltså.

• Sanna o Ryan
    Indianica skrev 2012-05-28 10:54:09 följande:
    Ska förtydliga mig och säga att i många andra kulturer ses det som självklart att barn gör saker själva. Jag känner en tjej som arbetat i Kenya och som berättat om små barn som knallat runt i ett par mil om dagen för att hämta vatten, men det ses som naturligt och nödvändigt, inget man skryter om.
    Fast det tycker jag bara är tragiskt. Det är synd att folk ska behöva slita för att överleva, t.ex gå flera mil för att hämta vatten när vi här kan fylla upp en hink med vatten och bara kasta ut. Jag tror inte att någon förälder skulle önska att sitt barn gick flera mil om dagen om de HADE möjligheten att slå upp en vattenbrunn och kran i huset. Men när omständigheterna ser ut som de gör finns det ju inget att göra.. 

Om det du skriver verkligen stämmer så kan man dock jämföra med i Sverige. 
    Här är det vanligt att man talar om (inte skryter) att barnet lärt sig äta själv och kan dricka från flaskan själv. Att äta ses som naturligt och en självklarhet och i din jämförelse mot Kenya så borde det alltså inte vara något att skryta om. Men faktum är det att många föräldrar berättar ändå till sina släktingar och vänner för det är ett framsteg. Ett steg till att bli självständig. Trots att det är naturligt och självklart att äta. 

Jag tror inte det bara är i Sverige som vi "skryter" om våra barn. Dock är det FEL att förnedra andra i samband med att man berättar vad barnen lärt sig. Att håna någon och säga "haha mitt barn kan gå men det kan inte ditt, haha" är på dagisnivå (min åsikt!!) 
    2012 Adam & Oliver 2012
  • Regnig måndag
    Indianica skrev 2012-05-28 10:54:09 följande:
    Ska förtydliga mig och säga att i många andra kulturer ses det som självklart att barn gör saker själva. Jag känner en tjej som arbetat i Kenya och som berättat om små barn som knallat runt i ett par mil om dagen för att hämta vatten, men det ses som naturligt och nödvändigt, inget man skryter om.
    Så du har själv upplevt att fattiga i Kenya inte säger "Ah! Nu har lilla NN lärt sig gå en mil och hämta vatten"?
    Det är faktiskt samma som TS säger fast med de behov vi har i vårt samhälle.

Det märkliga är att du ser TS som skryt och Kenya som en nödvändighet och därför förutsätter att de inte säger något alls.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Beckah82
    Jag kan berätta om en verklig sjukdom;

Idioti

En hemsk åkomma, med tragiska och funktionhindrande symptom. Idioten har mycket svårt att klara sig bra i samhället, främst för att sjukdomsinsikten hos dessa personer är obefintlig. Det blir lite av ett moment 22; för att förstå att man är en idiot krävs det att man har förmågan att tänka och det är ju just det som är ett av huvudsymptomen hos en idiot, varför det blir omöjligt för Idioten att få någon sjukdomsinsikt.

Hemskt är det och jag tycker att vi andra borde ha lite mer förståelse för dessa stakars svårt sjuka människorna, som inte kan hjälpa att de är idioter. Det är en medfödd sjukdom utan bot eller lindrande behandling. Varken medicin eller terapi hjälper. Inte heller träning eller kostomläggning, eller annat som kan lindra symptomen.

Idioti är en folksjukdom som är mycket utbredd och återfinns i alla samhällsskikt, även om de i många fall (men inte alltid, fantastiskt nog) är lågutbildade. Dessa stackars människor får kämpa sig igenom varje dag, med noll förståelse eller sympatier från samhället. Jag lider verkligen med dessa personer  
  • Indianica
    Anonym skrev 2012-05-28 10:55:13 följande:
    Man kan kunna något på så många olika nivåer.  T.ex  "räkna till 100"
    Det är ett långt steg mellan att kunna rabbla 1,2 upp till 100 och att t.ex kunna räkna 59 föremål. 
    Så är det ju med många punkter. Det är stor skillnad på att kunna skala potatis och att kunna skala en potatis i hyggligt tempo med ett bra resultat.
    Jag tror det är rätt naturligt att man ser ett litet barn som t.ex. kan skala potatis (hur kasst resultatet än blir) som oerhört smart och "före sin tid". Man kan inte direkt "avgöra" ett mycket litet barns "smarthet" på något annat sätt. Om vi nu inte har att göra med en treåring som spontant börjar läsa t.ex. Dostojevskij och gör en djupanalys av verket eller som börjar räkna ekvationer och uppvisar abstrakt matematiskt tänkande alt, plötsligt spelar ett klassiskt verk på piano.

Möjligen kan man säga att en unge som tidigt kan knyta skor och äta själv etc uppvisar kroppsling intelligens, men om man ska utgår ifrån Garner så finns det många fler intelligenser och de är nästan omöjliga att se på ett så litet barn där ju mycket handlar om att man utvecklas mer grundläggande, sedan om det sker ett år hit eller dit spelar egentligen ingen roll (enl. mig). Men att en treåring snabbt och smidigt skalar potatis osv låter för otroligt för att vara sant och det är inget fel i att det nog inte är så.
  • Anonym (stolt mamma)
    Beckah82 skrev 2012-05-28 11:01:54 följande:
    Upplysningsvis så är Asperger ingen sjukdom det är ett funktionshinder. Inte heller är det något man förvärvar, utan något man föds med.

Jag vill använda fula ord när jag svarar här, men biter mig i tungan och skriver istället; om du på fullaste allvar tror på det där så vill jag råda dig till att söka hjälp. Det är inte friskt att gå och tro att vi med Aspergerbarn är avundsjuka på ditt barn. Varför i hela friden skulle vi vara det?
    Jag trodde alla ville ha friska barn.
  • Beckah82
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-28 11:20:24 följande:
    Jag trodde alla ville ha friska barn.
    Jag trodde alla förstod att man vill ha sitt barn, sjukt eller inte, funktionhindrat eller inte.
  • Regnig måndag
    Beckah82 skrev 2012-05-28 11:25:27 följande:
    Jag trodde alla förstod att man vill ha sitt barn, sjukt eller inte, funktionhindrat eller inte.
    Då ska man heller inte sticka under stol med att det alltid innebär en sorg att få ett funktionshindrat barn. Det är inte riktigt PK att säga det men lik förbannat sörjer föräldrar det friska barbet. Sen när det är bearbetat är de självklart lika glada över sina barn som alla andra.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!