• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • Regnig måndag
    Indianica skrev 2012-05-27 23:33:58 följande:
    Vill man nu absolut inte lära ett nyfiken barn problemlösning osv, så är det ju upp till föräldrarna. Folk får väl uppmuntra barn att lära sig hela telefonkatalogen utan till om de känner för det, men jag skulle aldrig lägag energi på det. Jag ser problemlösning och kreativitet som betydligt mer utvecklande för barn som man misstänker kanske är begåvade! Alla barn är ju nyfikna och det är rätt (ja, jag tar mig friheten att påstå det) att uppmuntra det. Jag tycker bara det är synd att så många lägger tid på att lära små barn basala saker som de ändå lär sig i första klass!?
    Det kan jag däremot hålla med dig om. Jag menar mer att inget är rätt eller fel utan bara olika.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym

Min dotter som nu precis fyllt sju år har alltid varit tidig med bokstäver . Hon började ljuda och sätta ihiop enkla ord när hon precis fyllde 3 år. Hon är barn nr 4 så vi har knappast hunnit sitta med och lära henne utan hon fick sitta själv och traggla och idag när hon går i förskoleklass så läser hon  böcker, skriver dagbok dikter och etc.

• Anonym (jo men visst)
    Anonym (Jodå så att..) skrev 2012-05-27 23:20:58 följande:
    Oj oj TS (och en del andra). Jag har en flicka som är galet intelligent. Det är svårt tom för mig som intelligent vuxen att mäta mig med henne...  Och visst..  Det är väl kul att hon är det....  MEN att vara stolt över något som jag inte alls har del i låter märkligt för mig. Det är inte min förtjänst att mitt barn fötts med en intelligens långt över medel...

Däremot är jag galet stolt över att hon är så omtänksam, generös, artig och omhändertagande..  Mitt hjärta håller på att spricka av stolthet när jag ser vilken fantastisk tjej jag uppfostrat, vilken fin människa hon är...

Fokusera på viktiga saker..  Det finns en massa intelligenta barn som är riktiga skitungar för att dom alltid blivit höjda till skyarna just pga sin intelligens..  Sen finns det mindre smarta barn som är hur goa som helst, för att dom fått lära sig att en trevlig personlighet är mycket mycket viktigare än att prestera en massa...
    Det bästa jag har läst i denna traad!
  • vimsan06

varför är du anonym? Inte stolt? Jag blir alltid mindre engagerad i trådar som är anonyma. Vi har en som blir 3 år i augusti som ligger några år före på många nivåer.
    Men skulle jag göra en lista över saker som utmärker henne på de sätt som imponerar mig mest och gör mig så stolt att jag vill spricka och blir tre meter hög så skulle den nog ändå se ut mer som så-vill genast ta hand om de som är mindre på föris om de ramlar,blir ledsen och vill trösta om mamma eller någon gråter,är väldigt medveten om sina känslor och olika sätt att hantera dom,lätt att resonera med och få att byta åsikt (varför det faktiskt passar bättre att gå till den lilla tråkiga lekparken) Tar ett socialt ansvar,alltså frågar alltid fröken-har du sovit gott? Eller -mår du bra? Eller frågar -vill du leka? om hon ser att någon är ledsen o ensam på föris.

Hon kan inga färger alls,tror hon är färgblind eller bara helt ointresserad.

Sen läser hon och skriver också och alfabetet kan hon och är otroligt duktig på datorer..använder de flesta standard programmen,duktig på att söka sig fram på internet med hjälp,duktig på att lära sig spel..mycket skulle hon aldrig lärt sig om hon varit nr ett för vi hade nog aldrig tänkt på att det kan vara bra att kunna läsa vid 3 års ålder då vi tycker andra saker är mycket mycket viktigare men för att hon visat ett tydligt intresse när vi tränar med hon som snart blir 6 år har det bara blivit så. Hon har själv bestämt vad hon vill lära sig. Hon lär sin storasyster som blir sex i juni spel på datorn för 6-8 åringar.
    Vi har fokuserat på skrivning med penna så hon kan mest med det men även en del på datorn men det är inte lika kul tycker hon.

Hur är hon för övrigt i personligheten din 3 åring? Vad har hon för egenskaper som inte har med lärande att göra? Hon är en ledar typ som gärna bestämmer. Är hon empatisk? Trotsig? Kramig? Vad tycker hon om fysisk kontakt med er och med och med andra?

Sen en till sak. Att klä på sig själv, gå på toa själv, borsta tänderna själv, kamma ut tovor själv, knyta skor själv, klä på sig själv, kunna sitt och släktingars fullständiga namn, kunna datum för födelsedag, skala potatis och ta mat och äta själv-det är väl inte saker som är utmärkande TIDIGT för en 3-åring? Det var då nytt för mig iaf isf. Men du kanske bara räknade upp saker av bara farten?

• Anonym (tandhygienisten)
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-26 10:47:32 följande:
    Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.
    Jättekul att ni har en duktig dotter! Bra att ni uppmuntrar henne och låter henne göra det hon visar intresse för. Utan att ha läst i tråden kan jag gissa att du ändå fått en hel del reaktioner, spydiga och rent av elaka kommentarer. Skit i din, den svenska avundsjukan personifierad.
    Men, en sak skulle jag som tandhygienist vilja säga. Din 3-åring har långt ifrån den motorik som krävs för att klara av att borsta sina tänder på ett tillfredsställande sätt. Jag skulle rekomendera att ni alltid borstar efter henne. Visst är det bra och kul om hon vill göra själv, men det betyder inte att hon kan. Först i 10-12 års ålder börjar barn klara av det någotsånär, så det finns inte ens på kartan att hon klarar det själv. Det är väldigt viktigt att man kommer åt överallt, för om hon alltid missar samma ställe (stor sannolikhet) så är risken stor att hon får hål där. Och det vill ni väl inte chansa med?
  • Anonym (nee)
    Anonym (Jodå så att..) skrev 2012-05-27 23:20:58 följande:
    Oj oj TS (och en del andra). Jag har en flicka som är galet intelligent. Det är svårt tom för mig som intelligent vuxen att mäta mig med henne...  Och visst..  Det är väl kul att hon är det....  MEN att vara stolt över något som jag inte alls har del i låter märkligt för mig. Det är inte min förtjänst att mitt barn fötts med en intelligens långt över medel...

Däremot är jag galet stolt över att hon är så omtänksam, generös, artig och omhändertagande..  Mitt hjärta håller på att spricka av stolthet när jag ser vilken fantastisk tjej jag uppfostrat, vilken fin människa hon är...

Fokusera på viktiga saker..  Det finns en massa intelligenta barn som är riktiga skitungar för att dom alltid blivit höjda till skyarna just pga sin intelligens..  Sen finns det mindre smarta barn som är hur goa som helst, för att dom fått lära sig att en trevlig personlighet är mycket mycket viktigare än att prestera en massa...

En trevlig personlighet endast kommer du inte så jävla långt med på gymnasiet eller högskolan...sorry men så är det!
  • syskonen
    Anonym (nee) skrev 2012-05-28 07:16:44 följande:
    En trevlig personlighet endast kommer du inte så jävla långt med på gymnasiet eller högskolan...sorry men så är det!
    Livet består inte enbart av gymnasium och högskolor... sorry men så är det!
  • Anonym (här med)
    Indianica skrev 2012-05-27 23:33:58 följande:
    Vill man nu absolut inte lära ett nyfiken barn problemlösning osv, så är det ju upp till föräldrarna. Folk får väl uppmuntra barn att lära sig hela telefonkatalogen utan till om de känner för det, men jag skulle aldrig lägag energi på det. Jag ser problemlösning och kreativitet som betydligt mer utvecklande för barn som man misstänker kanske är begåvade! Alla barn är ju nyfikna och det är rätt (ja, jag tar mig friheten att påstå det) att uppmuntra det. Jag tycker bara det är synd att så många lägger tid på att lära små barn basala saker som de ändå lär sig i första klass!?
    Min dotter är tre och kan färgerna (inkl ljusblå, mörkrosa, olivgrön etc). Hon kan också hela sitt namn och våra och morföräldrars och sin adress och flera kompisars. Har vi drillat? Inte då. Hon förstod att andra hade adresser och ville veta sin och sedan andras. Hon hörde att en äldre kompis hade ett mellannamn och ville veta sitt och sedan mitt, pappas, mormors och morfars. Färgerna har hon plockat upp i samband med läsning och ritande. 

Att vilja lära sig namn och adresser rimmar väl med hennes sociala intresse. Att vara intresserad av färger är ju också naturligt för små barn. Hon var två när kategoriseringsstadiet kom och då är det naturligt att vilja sätta ord på färgskillnader och likheter och därför vara uppmärksam på dessa ord.

• Anonym
    Anonym (tandhygienisten) skrev 2012-05-28 06:47:29 följande:
    Jättekul att ni har en duktig dotter! Bra att ni uppmuntrar henne och låter henne göra det hon visar intresse för. Utan att ha läst i tråden kan jag gissa att du ändå fått en hel del reaktioner, spydiga och rent av elaka kommentarer. Skit i din, den svenska avundsjukan personifierad.
    Men, en sak skulle jag som tandhygienist vilja säga. Din 3-åring har långt ifrån den motorik som krävs för att klara av att borsta sina tänder på ett tillfredsställande sätt. Jag skulle rekomendera att ni alltid borstar efter henne. Visst är det bra och kul om hon vill göra själv, men det betyder inte att hon kan. Först i 10-12 års ålder börjar barn klara av det någotsånär, så det finns inte ens på kartan att hon klarar det själv. Det är väldigt viktigt att man kommer åt överallt, för om hon alltid missar samma ställe (stor sannolikhet) så är risken stor att hon får hål där. Och det vill ni väl inte chansa med?
    Jag gjorde också den reflektionen men det verkar vara vanligt att låta barnen borsta tänderna själva ganska tidigt om man ska tro trådarna här på FL.

Jag tycker TS barn verkar tidigt av sig men jag skulle se upp lite med ledarrollspositionen. Barn behöver leka och samspela med andra barn på jämna vilkor också. Rent socialt är det lättare att leka med någon som är äldre eller yngre just för att det blir mer givet vem som tar iniativ och styr leken. Att ta ledarrollen och styra leken kan (men behöver inte) betyda att man har svårt att leka på ett vanligt sätt.
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!