• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • Anonym (tandhygienisten)
    Anonym skrev 2012-05-28 07:58:47 följande:
    Jag gjorde också den reflektionen men det verkar vara vanligt att låta barnen borsta tänderna själva ganska tidigt om man ska tro trådarna här på FL.

Jag tycker TS barn verkar tidigt av sig men jag skulle se upp lite med ledarrollspositionen. Barn behöver leka och samspela med andra barn på jämna vilkor också. Rent socialt är det lättare att leka med någon som är äldre eller yngre just för att det blir mer givet vem som tar iniativ och styr leken. Att ta ledarrollen och styra leken kan (men behöver inte) betyda att man har svårt att leka på ett vanligt sätt.

Det är skrämmande vanligt att släppa barnen för tidigt med tandborsten själva. Resultatet låter sällan vänta på sig, och mjölktänder och nya permanenta tänder är väldigt känsliga och det blir mycket lättare  hål i dem än det blir för en vuxen.
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2012-05-28 10:44:21 följande:
    Den värderingen ligger i dina ögon. TS har inte skrivit ett ord om värdering. Men ja, jag tycker alltid att det är tråkigt att alla inte kan få vara fullt friska och "normala" eftersom man annars stöter på hinder på ett eller annat sätt. Jublar man över det så har man inte alla hästar hemma.
    normala, d v s inte överintelligenta då...
  • Anonym (Jodå så att..)
    Anonym (nee) skrev 2012-05-28 07:16:44 följande:
    En trevlig personlighet endast kommer du inte så jävla långt med på gymnasiet eller högskolan...sorry men så är det!
    Vet du vad? Jag vet det...  Men det har väl knappast med detta att göra?
    TS framställer sin unge som en maskin...  Hon rabblar den ena saker efter den andra, som flickan kan, men inte nånstans ser man något om egenskaper hos flickan tex.

Sen måste jag få säga att bara för att man inte är superintelligent eller kan borsta tänderna själv när man är tre faktiskt kan klara sig utmärkt både på gymnasiet och högskolan. Däremot kommer man inte långt om ingen tycker om en för att man växt upp i tron att man är Guds gåva till mänskligheten.

Jag skulle inte ens bemöda mig att vara vän med en självupptagen typ oavsett hur intelligent han eller hon är... Att vara en bra medmänniska är faktiskt det som räknas...
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-05-28 10:45:10 följande:
    normala, d v s inte överintelligenta då...
    Det är din tolkning, inte min.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Sanna o Ryan
    Regnig måndag skrev 2012-05-28 10:44:21 följande:
    Den värderingen ligger i dina ögon. TS har inte skrivit ett ord om värdering. Men ja, jag tycker alltid att det är tråkigt att alla inte kan få vara fullt friska och "normala" eftersom man annars stöter på hinder på ett eller annat sätt. Jublar man över det så har man inte alla hästar hemma.
    Ja, jag drar slutsatsen att TS är mest nöjd över att sitt barn gör dessa grejer i TIDIG ålder, annars hade hela trådstarten sett annorlunda åt.

Däremot är det inte jag som skapar den värderingen. Ts skriver "Hennes barn hade diagnosen Asperger,( jättetråkigt), såklart hon blir avundsjuk då när mitt barn är friskt och även tidigt i utvecklingen. " 

För att sammanfatta inlägget har hon skrivit att den personen ska vara avundsjuk på andras barn, att det är dåligt att ha ett "icke-friskt" barn, och att barnet tydligen inte alls är tidig i utvecklingen för att eftersom det inte är ett friskt barn så räknas inte deras prestationer ? 

Jag tycker ändå inte att någon förtjänar att få ett sådant inlägg.
    Det är uppenbart att TS försöker trycka ner personen bara för att hennes barn råkar ha Aspergers. 
    2012 Adam & Oliver 2012
  • Anonym

Intressant att du ts vill tro att små barn kan vara så extremt tidigt utvecklade både motoriskt och intelligent som du vill mena att ditt barn är. Det är en omöjlighet tyvärr.

• Indianica
    Regnig måndag skrev 2012-05-28 10:31:42 följande:
    Visa källa på det!

Och om det är typiskt svenskt att skryta om barns självständighet, vad skryter "utlänningar" med?
    Källa? Jaha, en klassiker. Nu ska man bege sig till biblioteket och leta upp litteratur som styrker påståendet. Nu får du ge dig. Så jävla kontroversiellt var det inte att jag behöver lämna källförteckning på det påståendet? Att svenska barn oftast sover i eget rum, somnar själva och att alla former av sådan självständighet frekvent uppmärksammas och ses som positivt kan väl inte undgått någon? Att många svenskar ser det som positivt när deras barn "klarar sig själva" är ett svenskt fenomen. Sedan är vi dock generellt mer toleranta för barns bus än vad "utlänningar" är och det är bra. Många invandrare har en ännu striktare syn på barn där väluppfostran är extremt viktig och något som ger status. Här ger det definitivt status om ditt barn kan somna själv, klä på sig själv och äta själv vid tidig ålder.
  • Regnig måndag
    Anonym (Jodå så att..) skrev 2012-05-28 10:47:12 följande:
    Vet du vad? Jag vet det...  Men det har väl knappast med detta att göra?
    TS framställer sin unge som en maskin...  Hon rabblar den ena saker efter den andra, som flickan kan, men inte nånstans ser man något om egenskaper hos flickan tex.

Sen måste jag få säga att bara för att man inte är superintelligent eller kan borsta tänderna själv när man är tre faktiskt kan klara sig utmärkt både på gymnasiet och högskolan. Däremot kommer man inte långt om ingen tycker om en för att man växt upp i tron att man är Guds gåva till mänskligheten.

Jag skulle inte ens bemöda mig att vara vän med en självupptagen typ oavsett hur intelligent han eller hon är... Att vara en bra medmänniska är faktiskt det som räknas...
    Alltså med tanke på att du har svårt att mäta din intelligens som vuxen med ditt barns så säger det väldigt mycket om dig.
    Även hur du gallrar text och att du inte vill vara vän med de som är stolta över sina barn därför att du annars blir trampad på mycket ömma tår.

Nej, jag tror du gör rätt i att inte vara vän med stolta föräldrar, du riskerar ju att bli mycket, mycket bitter och det gagnar inte någon.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Sanna o Ryan
    Indianica skrev 2012-05-28 10:51:45 följande:
    Källa? Jaha, en klassiker. Nu ska man bege sig till biblioteket och leta upp litteratur som styrker påståendet. Nu får du ge dig. Så jävla kontroversiellt var det inte att jag behöver lämna källförteckning på det påståendet? Att svenska barn oftast sover i eget rum, somnar själva och att alla former av sådan självständighet frekvent uppmärksammas och ses som positivt kan väl inte undgått någon? Att många svenskar ser det som positivt när deras barn "klarar sig själva" är ett svenskt fenomen. Sedan är vi dock generellt mer toleranta för barns bus än vad "utlänningar" är och det är bra. Många invandrare har en ännu striktare syn på barn där väluppfostran är extremt viktig och något som ger status. Här ger det definitivt status om ditt barn kan somna själv, klä på sig själv och äta själv vid tidig ålder.
    Du tror inte att de flesta invandrarna försöker anpassa sig så gott det går? 
    2012 Adam & Oliver 2012
  • Indianica

Ska förtydliga mig och säga att i många andra kulturer ses det som självklart att barn gör saker själva. Jag känner en tjej som arbetat i Kenya och som berättat om små barn som knallat runt i ett par mil om dagen för att hämta vatten, men det ses som naturligt och nödvändigt, inget man skryter om.

Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!