• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • Regnig måndag
    Beckah82 skrev 2012-05-28 12:52:34 följande:
    Vet du vad? Jag tror vi får säga så; du har rätt, jag har ingen som helt koll på vad jag skriver. Det är bara en massa ordbajseri utan grund eller vettig logik.

Det blir bra så. 
    Tja, vad beträffar ordbajseri så bemötte jag dina inlägg så ordbajseriet är det du som står för.Du får svar på tal helt enkelt. Så eftersom du anser att det är utan grund och logik ( ) får du gå till källan, dvs dina egna inlägg) Men jag förstår att det pyr lite nu när din intention var att knäppa mig på näsan men inte lyckas.

Det stämmer otvivelaktigt som den Anonyme säger att det är svårt att bedöma sin egen förmåga men ett är i alla fall säkert, din självinsikt är inte den bästa.

Gör oss alla en tjänst, gör inte bort dig än mer.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Ampellilja

värst vad alla började prata om IQ o så.. jag vet inte alls vad jag har.. varför kolla sig lixom?

Men iad TS jag vet inte om din dotter är smart MEN vilket fall som är hon tidig i utvecklingen :D som gör att hon kan allt det där så SJÄLVKLART ska du vara jätte stolt att du har en unge som tar för sig och vill lära.. hoppas bara de sitter i hela livet så hon går långt i framtiden och gör det hon vill :D

smarthet vet jag inte hur man räknar häller? jag var urusel i skolan med proven och så men av någon anledning så klarar jag ju allt som alla andra kan fast jag hade IG o dom MVG.. så vissa kan inte vara smarta på papper men gör rätt ändå :D men Grattis TS till en förd dotter :D och all lycka till er och hoppas de sitter i för henne när hon blir större

• Anonym (Oj oj oj...)

Beckah82: om ditt inlägg om idioti inte syftade på någon eller några i denna tråd var det synnerligen off-topic. Onödigt rent ut sagt.

• Anonym
    Beckah82 skrev 2012-05-28 11:50:27 följande:
    Du kanske inte kan det här med intelligens riktigt? Jag och min son är båda medlemmar i Mensa, dvs har en IQ över 131, som är gränsen och har med andra ord gjort riktiga tester (inte dessa fjantiga låtsastest på internet och sådant trams). Jag har en IQ på just 131, medan min son har en IQ på 139 och det testet gjordes när han var 11 år gammal.

Det betyder verkligen inte att han är smartare än mig. Smarthet är INTE samma sak som intelligens (även om den missuppfattningen otroligt utbredd i den här tråden och i samhället i stort).

IQ handlar om en medfödd förmåga att bland annat kunna tänka logiskt, se samband och mönster osv. Det säger inte ett skit om NÅGOT annat. Man kan ha en hög IQ och ändå göra osmarta val, vara otrevlig, okunnig och sakna kunskap och erfarenheter.

En femåring med en IQ på 130 kan inte allt det som en 50-åring med en IQ på 130 kan. En femåring med en IQ på 130 får inte heller en högre IQ när hen är 10 år gammal och kan och förstår mycket mycket mer än hen kunde vid 5 års ålder.

Lär dig vad som är vad.

Jag kan inte heller mäta min IQ med min son, han har bevisligen högre IQ än mig. Han kan å andra sidan inte mäta sina erfarenheter och kunskaper med mig. Jag kan, vet och förstår ofantligt mycket mer än honom.
    Precis.
    Känner en av medlemmarna i Mensa och det är den mest osociala, mest inkompetenta person jag har träffat när det gäller allt utom att se mönster och logiska sammanhang i större uppgifter.

Att man har en hög IQ är ofta inget att skryta med eftersom vissa av de som har det framstår som smått retarderade i normala sammanhang. Tyvärr, kanske.
  • Beckah82
    Anonym skrev 2012-05-28 14:55:18 följande:
    Precis.
    Känner en av medlemmarna i Mensa och det är den mest osociala, mest inkompetenta person jag har träffat när det gäller allt utom att se mönster och logiska sammanhang i större uppgifter.

Att man har en hög IQ är ofta inget att skryta med eftersom vissa av de som har det framstår som smått retarderade i normala sammanhang. Tyvärr, kanske.
    Jag känner väldigt många medlemmar och det är verkligen en extremt stor bredd vad gäller personlighet, utbildning, yrken, sociala förmågor, diagnoser osv. Din bekant är inte representativ och det är inte jag heller, för det finns ingen "typisk" Mensa-medlem, då det enda vi har gemensamt är en hög IQ och som jag skrivit flera gånger så säger en persons IQ inget om något annat än just IQ.
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Anonym (-"-)
    Beckah82 skrev 2012-05-28 15:15:12 följande:
    Jag känner väldigt många medlemmar och det är verkligen en extremt stor bredd vad gäller personlighet, utbildning, yrken, sociala förmågor, diagnoser osv. Din bekant är inte representativ och det är inte jag heller, för det finns ingen "typisk" Mensa-medlem, då det enda vi har gemensamt är en hög IQ och som jag skrivit flera gånger så säger en persons IQ inget om något annat än just IQ.
  • Anonym (-"-)
    Anonym skrev 2012-05-28 14:55:18 följande:
    Precis.

Känner en normalbegåvad och det är den mest osociala, mest inkompetenta person jag träffat när det gäller i stort sett allt.

Att man har en normal eller låg IQ är ofta inte något att skryta med eftersom vissa av de som har det framstår som smått retarderade i normala sammanhang.

• Anonym (I win)
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-28 10:40:54 följande:
    Nej, jag hinner inte svara på alla inlägg (över 400 st), jag har lixom ett jobb att sköta, ett helt hushåll och trädgård inkl. mitt barn och mina intressen. Svara på inlägg här på FL prioriterar jag sist. Jag har inte ens läst alla inlägg.
    Meeeeeen, nu svarade du ju inte på min fråga i alla fall!??!!??! Du behöver inte svara på det andra jag skrivit men du kan väl i alla fall svara på frågan i det inlägget du ändå svarade på??

"Vad tror du att andra människor är "avundsjuka" på?`" 
  • Anonym (stolt mamma)
    Anonym (I win) skrev 2012-05-28 19:56:29 följande:
    Meeeeeen, nu svarade du ju inte på min fråga i alla fall!??!!??! Du behöver inte svara på det andra jag skrivit men du kan väl i alla fall svara på frågan i det inlägget du ändå svarade på??

"Vad tror du att andra människor är "avundsjuka" på?`" 
    Du får inget svar människa! Är det nåt tvång att svara på dina frågor? Sluta tjata!
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!