• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • systernegativ

Jag funderar också på att beställa boken... Har den här tråden under favoriter sedan start och följer er med stort intresse. Dock faller jag redan på första punkten: Anser ni att det verkligen föreligger ett sömnproblem? Och det gör det ju inte. Isak somnar vi halv åtta-åtta-halv nio och sover till sju-åtta på morgonen, ammar visserligen fyrtioelvatusen gånger på natten, men både han och jag vaknar hyfsat utsövda på morgonen. Dock är det inte hållbart i längden att amma så ofta nattetid som jag gör, men vafan. Grabben är bara fyra månader - det löser sig nog av sig själv på sikt. Så jag nöjer mig med att följa er än så länge

• Jessi74

Inatt var vi tillbaka till tre uppvaknanden igen under natten. Men det känns iofs ganska okej ändå. Kvällarna är stabila, hon vaknar inte före halv tolv och det är verkligen avkopplande att slippa springa in och ut för att hon vaknar en gång i halvtimmen under kvällen. Tror också att det är lite fler tänder på gång och det kan ju påverka sömnen.

• vårsol

systernegativ - ta inte ut något i förtid, det är inte säkert att det utvecklas några problem ur det, snarare kommer kanske amningarna på natten glesas ut av sig själva. Om de _inte_ gör det, och _du_ känner att du inte orkar _då_ är det dags

Jessi74 - såna kvällar hade vi också förut och nu har vi såna där han sover tills vi går och lägger oss (nästan). Det är skönt att kunna spänna av om kvällarna, eller hur!?

• Jessi74

vårsol - ja det är värsta lyxen. Man hämtar verkligen kraft efter den intensiva dagen. Min man och jag hinner PRATA med varandra i lugn och ro och man kan se ett helt tv-program. Igår hann vi tom bada ihop (hihi). Det känns faktiskt viktigare att hon sover på kvällarna än att hon sover hela nätterna.

• Barbablond

Så, nu har jag beställt boken också. Nu är det bara att vänta....

• Mia1975

Hej!

Har köpt boken och börjat läsa. Har även följt tråden och blir allt mer inspirerad av era framgångar. Undrar när kan man börja introducera snuttefilt/gosedjur? Någon som provat eller som har gjort det tidigare utan att läsa boken, när började ni med det? Min lilla plutta är snart 7 månader. Tänkte att det kanske kan hjälpa henne somna om när hon vaknar på natten om hon har en extra trygghet i sängen iform av en "lovey", men vet inte om hon är mogen nog att förstå innebörden. Har det fungerat för någon av er andra?

Vi har även börjat med att försöka kliva upp lite tidigare för att hon ska kunna sova lite mer på dagen. Som det varit senaste tiden innan har det inte blivit mer än 2*30 på dagen och det tycker jag är i minsta laget. Vet inte om det är en tillfällighet men redan efter en dag har hon varit vaken mindre på natten. Så det verkar inte påverkar mängden sömn nattetid något ännu, vilket känns bra. Vill ju inte byta dålig sömn på dagenmot ännu sämre sömn på natten. Målet är endast ett uppvaknande med flaskmatning nattetid. Försöker proppa henne full med mat på dagen och kvällen så att hon inte ska bli hungrig. Funkar inte längre med nattamning. Hon blir inte mätt och somnar bara vid bröstet för att vakna igen efter 1-2 timmar. Som det verkar nu efter kort tid sover hon bättre på vällingen... Håller tummarna!

• Jessi74

Isabella har haft en snuttefilt i sängen sedan hon var typ 3 månader. Vi märkte att hon höll på med täcket och drog över huvudet och pysslade med när hon skulle sova så vi la dit en snuttefilt (en tunnare bomullsfilt från IKEA) och den har hon fortfarande. Men jag tror inte att hon är så brydd om att det ska vara just DEN.

• vårsol

Vi införde en lovey nu när Oskar är ett år. Inte så mycket för tryggheten, han bryr sig inte om den när han sover eller ska till att somna, utan för att göra sängåendet roligt. För att bryta den negativa trend vi hade med gråt och bråk. Nu leker vi med sovkatten en liten stund i sängen innan det är dags att somna och Oskar tycker att det är roligt att gå och lägga sig.

• akl

Vi har haft en snuttefilt till Gabriel från första början eftersom han inte tog napp. Inte för att han brydde sig speciellt mycket om den, men det kändes som att den skulle få betydelse senare. Och jag fick rätt ! Nu, snart 6 mån gammal, vill han snutten när han skall sova. Ligger och pillar på den och luktar. När han vaknar på natten börjar fingrarna vandra på lakanet och när han får tag i snutten drar han den till sig och sussar vidare !

Ett litet tips om ni har snuttefilt; dela den (jag delade min i 4 delar) eller köp flera. Man vill ju kunna tvätta dom ibland utan att störa lillens sömn !
    Har sett skräckexempel på t ex gosedjur som inte blivit tvättade på VÄLDIGT länge eftersom föräldrarna inte "vågar"! Tänk er bakteriefloran..... (Lite OT )

• Mia1975

OK, tack. Det kanske skulle kunna funka att införa en snuttis om man jobbar lite målmedvetet med det ett tag. Vi får lov att välja ut någon taktisk rätt sak som man kan byta ut eller tvätta utan att lillan märker det.

Till systernegativ: Enligt boken är det dags att göra förändringar i sömnrutinerna endast när man är redo för det, dvs när man börjar uppfatta det som ett problem. Att man anser att barnet inte får tillräckligt med sömn eller att sömnsvårigheter stör familjen i övrigt. Så om du och bebben inte störs av att amma fyrtioelva gånger på natten är det nog inte dags än för några nya sömnrutiner. Men som vårsol påpekade finns det inga garantier för att barnet bara helt plötsligt ska börja sova längre stunder på natten. Det är klart att för några funkar det säkert automatiskt rätt bra efter ett tag. Det är iaf vad man hör av vissa och det är ju bra. Men om det inte funkar tilltalar denna metod just mig och min man eftersom den inte är så drastisk och inte innebär att man måste lämna sitt barn att lära sig somna/somna om själv...

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution