• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • systernegativ

Hej!
    Tack för förtydlingarna. Jag var medveten om att så är fallet, och det är också därför jag avvaktar. Eftersom jag kan sova medan jag ammar nattetid så håller jag ihop riktigt bra faktiskt Det är dock väldigt intressant att följa er, så det fortsätter jag gladeligen med

• sukkubus

Syster negativ - Vi sover också bra men dagsömnen är jobbig eftersom han inte kan sova själv. Jo kortare stunder om han är dundertrött.
    Men Viktor är ju också bara tre månader...
    Köpt boken för tips men har inte kommit mer än någon sida... mjölkstockning med feber och frossa .

• systernegativ

Ja, det är dagsömnen som är vårt största aber. Han sover jättebra när jag är ute med vagnen eller har honom i sjalen och själv befinner mig i rörelse, men han har jättesvårt att sova någon längre stund i sängen dagtid. Det blir småsnuttar bara. Och jag orkar inte vara ute med vagnen och promenera hela tiden... Jag vill gärna passa på och göra något när Isak sover. Duscha eller sitta vid datorn eller sova en stund eller bara läsa en bok... Och det går ju inte när jag måste promenera Nåväl, han är ju så liten ännu. Det kanske blir annorlunda..... *drömmer mig bort*

När vi får lön kanske jag köper boken för att få lite tips

• Sotardotter

Tänkte beställa boken och såg då att den finns i två varianter - en för "baby" och en för "Toddlers and Preschoolers". När blir en baby en toddler, är det när de börjar att gå?

Jag har en lillkille på 8 månader som hasar lite på golvet, då är det kanske baby-varianten jag ska köpa?

Jättebra tråd, jag blir hemskt peppad att sätta igång. Det verkar finnas ett ljus i slutet av tunneln som inte är ett tåg

• Cicci0305

Har precis beställt boken. Håller tummarna för att det ska fungera. Min dröm är tre timmar i sträck... Det vore underbart. /Cicci

• Sotardotter

Jag svarar mig själv: toddler är barnet från 18 månader! Dags att beställa boken!

• akl

För oss räckte det tydligen med att boken damp ner i brevlådan

Efter det har han iaf sovit 2 pass x 1,5 timme på dagarna och sedan sovit för natten kl 20 (passar oss utmärkt)! Vaknar 2-3 ggr/natt, men endast 1 gång för mat ! Dom andra gångerna räcker det med att buffa rumpan lite! Sedan är det god morgon vid 8-tiden !
    *ler stolt*

Jobbar mest nu med att han skall somna in själv på kvällen (vilket går förvånansvärt bra, han har inte somnat med tutten i munnen på en vecka nu) men ffa somna om själv på natten så vi slipper att buffa honom. Så där står vi nu !

Nu när jag skrivit det här kommer han säkert somna med tutte i mun vid 23 ikväll och vakna femtielva gånger

• akl

Gömde ju säga vad det är vi har ändrat på!

* ordentliga kvällsrutiner
    * varvar ner, myser en stund innan sänggående
    * ammar sista gången i soffan
    * lägger mig brevid honom i sängen med nappen i munnen, buffar lite (mörkt i rummet)
    * tar ur nappen precis innan han somnar in
    * försöker gå ifån INNAN han somnar (detta håller vi på med nu )

Dessutom har jag varit beredd när han är på väg att vakna under dagsovningen (brukar vara vid 40 min). Då har jag sett till att han inte hinner vakna ordentligt, utan drar vagnen (han sover där dagtid) tills han somnar om. Nu sover han oftast 1,5 timme utan "vagning"

• asaki

vad bra att den här tråden finns! har precis läst igenom den och beställt boken. egentligen tycker jag väl inte att vi har några större problem än, men det kan vara skönt att läsa på och få lite tips om rutiner och liknande. min tjej är 7,5 månad och sover oftast två dagspass på 1-1½ timme, somnar sedan vid 21 och vaknar för dagen vid 7. på natten vaknar hon till var 3-4 timme då jag oftast ammar eftersom det känns som den enklaste lösningen för oss båda. så både på dagen och nätterna somnar hon vid bröstet.

tyvärr innebär det att min man inte kan få henne att somna utan massor av gråt, det kan ta upp till en timme då hon gråter i hans famn och till slut somnar av utmattning.. så det vi bägge vill just nu är att hon ska lära sig somna utan tutte, så vi kan dela på nätterna lite mer.. lite längre sammanhängande sömn skulle ju inte heller vara fel..

• Lara Croft

Alma har haft en rejäl förkylning med över 40 graders feber och massa snor så vi har haft mer än en vecka med rysliga nätter. Nu är hon frisk igen så nu börjar vi om med nya tag.

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution