• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • ressugen

Pust, måste andas efter att ha diskuterat i en annan tråd.
    Känner mig hemma här ......

• Mia1975

Elsa 7 månader.
    Vår nya morgontid för uppstigning verkar börja ge resultat. Har kunnat få lilla damen att sova över en timme vid förmiddagsluren vid två tillfällen. Men jar inte fått till någon längre sovning på eftermiddagen än. Kanske måste det få bli vagnen då. Hon brukar oftast verka tycka det är skönt att bli nedlagd i vagnen och somnar snabbt under promenaden.
    En gång förra veckan kunde hon somna om själv efter ca tio minuter då hon vaknat till i vagnen. Gjorde ingen buisness av att hon vaknat utan låtsades som jag inte märkt det. Hon låg och blinkade och tittade lite en stund sedan somnade hon om. Ska prova det igen.
    Helgerna stökar tyvärr till lite, speciellt när man har långväga gäster som man ska underhålla. Lätt att missa trötthetssignalen och då kommer dottern snabbt in i andra andningen...

• Jessi74

Isabella är förkyld och har haft två nätter där man fått ge koksalt. Hon har snorat och gråtit på natten och helst velat ligga i famnen, lite upprätt så där. Svårt att andas förstås. Så de senaste nätterna har det inte blivit någon GRP för oss, eftersom hon velat snutta mest hela tiden. Får ta nya tag när hon är frisk igen.

• Mia1975

Var inte tillräckligt snabb i vändningarna idag. Gick tillbaka försent för att söva om dottern när hon vaknade till efter en halvtimme på förmiddagen. Vilket resulterade i att hon blev övertrött redan mellan 12-13. Hon har precis somnat om nu. Jag ska vakta henne som en hök och försöka se till att hon sover lite längre den här gången.

Hur länge ska man behöva hålla på så här? Är det inte meningen enligt boken att de efter ganska kort tid ska börja sova förbi 30 minuters gränsen eller åtminstone börja känna att det är skönt att somna vid sovtiderna på dagen. Här blir det alltid lite tvångssövning för att hon ska somna. Får hålla henne tätt intill och buffa rumpan 5-10 minuter minst innan hon törnar in.

Endast en gång har jag kunnat lägga henne dagtid utan att ha sövt henne innan. Den gången var hon på väg att bli sjuk och hade sovit jättedåligt på natten. På kvällarna har hon dock alltid varit lätt att lägga. När hon är trött lägger man henne i sängen och stoppar om. Pussar henne och viskar godnatt. Hon somnar lugnt själv med sin napp i mun efter max två minuter. Ska det vara helt omöjligt att få henne att somna så enkelt på dagen?!

• vårsol

Mia1975 - för oss tog det nån vecka innan han började gilla att somna på dagen, nu (4 v med ncss) somnar han på nån minut bara. Fast jag ammar fortfarande till sömns, å andra sidan är jag ganska nöjd med det nu så jag vet inte om jag vill ändra på det. Han sover fortfarande inte mer än 30 min utan hjälp på dagen. Jag fattar inte varför, på kvällen sover han ju tre-fyra timmar i sträck numera?

Hur länge har ni hållt på? Hur ser sövningsrutin ut inför dagssömnen? Skulle du kunna ändra något så att hon vet vad som är på gång? Sover hon vid samma tider varje dag?

• Mia1975

Vårsol: Har börjat med rutiner förmiddagstuppluren. Vi sätter på lite lugnare musik typ ballader och visor. Hon får sina AD-droppar (vilka hon gillar), sedan läser vi två böcker (samma varje gång). Vi sitter i soffan varje gång och om det var mer än en timma sedan hon åt får hon amma (annars är det ingen idé, då blir det bara lek) om inte får hon nappen och sitta/halvligga i min famn medan jag puffar henne i rumpan. Försöker sedan några dagar tillbaka att starta denna procedur mellan 09.00-09.15. Hon brukar vakna mellan 07.00-07.25.

På eftermiddagen tänker jag försöka införa vagnssovning, eftersom det lämnar större flexibilitet om man har något ärende. Plus att det kan vara skönt med en promenad en gång om dagen, för mig. Sedan tänker jag mig att hon kanske när vi börjar få ordentlig rutin på sovtiderna, kan sova i vagnen på förmiddagen om vi ska iväg någonstans och eftermiddag i sängen...

• vårsol

Mitt tips, utifrån mina egna erfarenheter, är att använd samma rutin på fm och em i en vecka eller så, då sätter sig den snabbare (har jag upplevt det som). Sen när rutinen sitter kan ni börja växla med vagn, det har fungerat ypperligt för oss Så småningom kan ni nog korta ner rutinen också. Er rutin liknar vår väldigt mycket, men efter ett tag behövdes ingen saga utan det räcker att jag sätter på skivan o lägger oss i soffan så somnar han på en minut

Kvällsrutinen tog längre tid att sätta sig och min teori är att det beror på att den bara görs en gång/dag och den andra 2.

• Lara Croft

Nu har vi kommit in i gamla rutiner igen efter förkylningen. I förrgår vaknade hon varje timme, i gårnatt 5 gånger mellan 19 och 08 och i natt 3 gånger, hon ammas till sömns igen. Det verkar som om Alma hittar tillbaka snabbare än vad det tog att etablera NCSS första gången vilket känns himlar skönt, jag var lite nervös att vi skulle få börja om från början.

• Doktorinnan

Blä blä blä... i dag behöver jag verkligen lite peppning

Jag får inte alls dagsömnen att funka! Nu har jag försökt dra ner på aktiviteter och i dag var vi tex hemma hela dagen så att jag skulle kunna passa in hennes sovtider och få henne att somna och sova lääääng. Men inte då! Känns som om jag inte har gjort nångonting annat än att försöka få henne att sova hela dagen!!! Hon vaknade 6 i morse och framåt nio började hon bli trött (som vanligt) men det var helt omöjligt att få henne att somna! FÖrsökte rutinen med snutte, sång och amning - ögonlocken blev mindre och mindre, men efter en powernap på typ 30 sek var hon klarvaken och vägrade ligga still en sek till!! Sen försökte jag med vagn, dans, sjal... ALLT utan resultat. Gick och bar övertrött kinkbebis i flera timmar... kl 12 däckade hon äntligen i soffan. Men 30 min senare vaknade hon som en klocka - försökte söva om direkt men hon bara gallskrek och ville upp! Suck! Fortfarande trött och gnällig tog jag henne i vagnen kl 14 och tänkte att jag får väl promenera 1,5 tim så hon får sova... men hon vaknade ändå efter 40 min och vägrade somna om. Skitsur var hon och ingen sjal hade jag med (det var så himla halt och snömoddigt) så jag gick med skrikande bebis i vagnen hela vägen hem och kände mig som världens sämsta mamma... f*n f*n f*n vad ska jag göra för att hon ska sova mer än 20-40 min? Hon GÅR inte att söva om även om jag ligger bredvid och verkligen lurpassar på minsta tecken på rörelse....

Jag börjar känna att hon kanske inte alls ÄR så övertrött som jag tror på dagarna? Hon kanske kinkar av nån annan anledning som jag bara inte fattar? Jag tycker verkligen jag försöker följa med i hennes kommunikation och läsa hennes signaler så gott jag kan, men det är ju så j*a svårt ibland och jag känner mig så kapitalt misslyckad som förälder Vad gör jag för fel när hon bara är missnöjd och gnällig???????????? Jag kan höra svärmors: "det är bara för att du skämt bort henne och tar upp henne så fort hon skriker...." ringa i öronen (vilket jag INTE tror, men vad fasiken ska jag göra????)

Förlåt att det blev så himla långt och gnälligt, men ibland tappar man bara orken!

• vårsol

Doktorinnan - ÅÅÅÅÅ vad jag känner igen mig!!! Så var det för oss också för ett tag sedan Så här gjorde vi för att komma ifrån det:

*2 napar per dag, på bestämda tider (tiderna lades så att han var riktigt rejält trött när det var dags att sova) och om han blev trött därimellan så underhöll jag honom på olika vis för att hålla honom vaken.

*När han skulle "napa" så gav jag mig inte förrän han sov, även om det tog jättelång tid.

*Vi genomförde samma rutin innan varje nap och sedan låg jag kvar bredvid honom under hela napen.

När napandet började fungera gjorde vi följande ändringar:

*naptiden blev lite mer flytande, ungefär samma tid, men vi går mer på trötthetstecken än efter klockan
    *jag smyger iväg när han har somnat. När han börjar vaknar försöker jag söva om honom med attityden "går det så går det", alltså inget måste. Går det inte att söva om honom så får han komma upp och sen får han vänta till nästa nap-tid innan han får sova igen.

Det här har gett goda resultat, även om vi inte är i mål än så har vi nu en helt klart fungerande situation som känns positiv och avslappnad för oss båda

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution