• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • Doktorinnan

Vårsol: vad skönt att höra att det kanske finns en lösning! Jag vet att jag är ddålig på det där med fasta tider - kanske ska testa det! Tänkte lite på det Pantley skriver om att man ska skippa rutiner etc om de viskar tydliga trötthetstecken, så jag har försökt gå mer på det.... men det knaske är dax för en ny taktik!?

• vårsol

Doktorinnan - jag körde på det där med trötthetstecken först men hamnade i en ohållbar situation där hela dagarna gick åt till att försöka söva och ungen sov aldrig och var bara övertrött och ledsen. Så för oss funkade fasta tider bättre. NU, när sömnen fungerar kan jag gå mer på trötthetstecken, men jag styr fortfarande en del.

• Doktorinnan

Vårsol: tack för tipset! Jag ska försöka testa det... vad har ni för fasta tider? Ebba vaknar vid 6-tiden på morgonen normalt sett, och vi försöker få henne i säng vid 19-19.30... så frågan är hur man bäst ska styra in tupplurarna så att det passar?

• vårsol

Doktorinnan - Oskar vaknar halv 6 - 6, sover middag 9 (eller 9.30), sover igen 13.30 (eller 14) och går och lägger sig ngn gång mellan 6 och sju

• Doktorinnan

Vårsol: hur länge innan börjar du med "nattning" på dagen? Vår nattning kvällstid tar säkert en timme, så jag hoppas man kan korta ned det lite dagtid...

• vårsol

Numera tar det bara en minut från det att vi börjar tills han sover (vår rutin numera är sätta på sov-skivan, lägga oss i soffan och amma). I början tog det dock 30-40 minuter varje gång. Kvällen brukade ta 1-1,5 timme (från det att vi släckte lampan och började amma) numera tar det max en halvtimma men oftare 15-20 minuter.

• Punkster

Doktorinnan: Känner igen mig (även om min bara är 3 månader). Jag vet att hon blir trött efter 1,5 h och att hon behöver sova i 1,5 h. Men det är så jäkla ansträngande att få till. Sjalen och ständig rörelse (gärna utomhus) funkar, men jag har nageltrång just nu (haha).

Så istället har man en bebis som är gnäller i princip hela tiden.

Blir så avundsjuk på folk som skriver att de bara behöver klappa på huvudet, hålla i famnen eller amma till sömns. Vår bebis vill bara bli gungad i oändlighet. Ska skaffa vyssanlull-tassar när vi flyttat hem till Sverige (om en månad).

Boken har kommit till bokhandeln nu, men jag har för ont i tån för att åka dit idag (haha igen).

• Sandra H

Heeej!

Precis vad jag längtade efter!!!! En tråd där människor har provat metoden från boken No-cry-solution. Jag har precis börjat läsa boken och allt låter ju jättebra, men har det fungerat för er? Hur lång tid tog det?

Vi kämpar hela nätterna med amning varannan timme och det börkjar bli SÅ tröttande... min tjej är nu 6 månader.

Hej så länge! /Sandra

• vårsol

Sandra H - Läs tilläggskommentaren i TSen

Välkommen hit förresten!

• Jessi74

Vi verkar ha fått in en bra förmiddagsrutin och det är jättepositivt. Hon sover alltid minst en timme oftast

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution