• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • Jessi74

Eh...fortsätter här...

en timme och tjugo minuter kl 9 på morgonen. Hon vaknar oftast vid halv sju och blir alltid trött kl 9. Då ammar jag på sängen och hon somnar inom ett par minuter. Eftermiddagsvilan blir oftast i vagn, men kan bli hemma också beroende på vad vi gör. Det känns skönt att det funkar så bra med en nap iaf. Nätterna är fortfarande 2 uppvaknanden med amning (om inte 3 eller 4).

• Mia1975

Vårsol:

Ska börja imorgon med samma rutin både morgon och kväll. Funderar dock på att flytta förmiddagsluren en halvtimme framåt. Detta pga att de senaste dagarna har dottern nästan varit fööör pigg kl. 9. Kanske funkar bättre om man startar 9.30. Antar att det som gjort att det funkat så snabbt för dig är att lillkillen lärt sig rutinen snabbare då ni användt den två gånger om dagen.

Idag har det varit lite upp och nedvänt. Fick henne inte somna om igen någon längre stund, efter halvtimmen idag heller. Sedan somnade hon i bilen när vi gjorde ett ärende vid ett tiden. Snabbade mig lägga henne i vagnen för att hon kanske kunde sova lite längre om vi prommade lite. Vaknade efter ca 30 minuter igen. Sedan blev hon trött precis efter middagen så hon har sovit igen mellan 17.30-18.00.

Önskade att det vore lika enkelt att få henne sova på dagen som det är på natten. Hon somnar nästan direkt när man lägger henne kl. 19.30-20.00. Och aldrig har hon vaknat efter bara 30 minuter på kvällen om hon inte varit sjuk. Varför vaknar hon inte till då!? Hon kan ju uppenbarligen sova längre än 30 minuter. Får kanske ta och skärpa till mig och göra våra rutiner verkligt fyrkantiga en vecka så kanske det kan fungera något bättre. Åtminstone utan gråt och grin när det ska sovas på dagarna...

Det värsta med att hon sover lite på dagen har kommit nu på slutet. Hon blir sååå grinig på eftemiddagen eller kvällen...

• Sandra H

Vårsol- tack för välkomnandet! Jag förstod inte riktigt... "Tilläggskommentaren i TSen"? Var är det?

• Sandra H

Vårsol! Jag tittade nu på trådstarten och såg vad du menade! Tack! Vad det verkar ha fungerat bra för dig! Grattis! Hur länge har du hållt på nu?

• Kottan81

Punkster: Vi har också en tjej som behöver massor med rörelse för att somna. Dock inte vagn men sjal funkar fint. Nu har jag funnit ett sätt att natta henne inomhus även på dagtid son fungerar bra. Jag sitter på sängkanten på vår resårsäng med Smilla i "amningsposition", ibland tuttar hon samtidigt, ibland vilar hon bara huvudet på min arm. Sen gungar/guppar jag ganska häftigt samtidigt som jag klappar taktfast i rumpan.(Resårmadrassen förhindrar mjölksyra i benen... ) Vi har mörkt i rummet och hon har en tunn bomullsfilt över ansiktet. När hon väl somnat så kan jag numera lägga henne i spjälisen som står intill, det krävdes en del träning
    Försöker nu få sovstunderna att vara längre än 30min...

• vårsol

Jessi74 - vad härligt med förmiddagsnapen! Du vet vad Pantley skriver; om dagssömnen fungerar så fungerar nattsömnen också bättre.

Mia1975 - hoppas det fungerar för er att göra så
    Det där med att de kan sova så länge på kvällen/natten är för mig oförståeligt! På kvällen kan han lätt sova 3 timmar i sträck, och på natten 7 Men på dagen bara 30 minuter... fast, kanske kanske kanske håller det på att bli 45 minuter nu, det har hänt några gånger att han sovit 45 istället för 30

Sandra H - nu har vi hållit på i 30 dagar. Ska skriva 10-dagarrapport idag faktiskt

• Sandra H

Någon mer än Vårsol som vill dela med sig av sina erfarenheter? /S

• Jessi74

Vi har inte kört jättestrukturerat men har fått ner nattamningarna från 4-5 ggr till ca 2 ggr/natt genom att använda Gentle Removal Plan. Vi har också infört mer mat under dagen för att hon inte ska vara hungrig på natten. Jag försökte få Isla att sova middag lite mer på dagen men det resulterade bara i att hon vaknade kl 4 och var jättepigg så vi har minskat ner till hennes mer vanliga nivå. Men förmiddagstuppluren funkar bra, hon sover drygt en timme och jag tar henne och ammar precis när hon börjar visa trötthet och det brukar vara kl 9. Det går bra att lägga henne i hennes säng och hon sover till halv tolv eller lite senare från halv åtta. Tidigare fick vi springa in och ut för hon vaknade så mycket. Lite osammanhängande kanske men hoppas du får en inblick ändå.

• Doktorinnan

Hej! Måste bara berätta... i dag har jag tagit till ett "tjuvknep" - satte Ebba i babyskyddet och svingade - nu har hon sovit sen 10.20 (1,5 h)!!! weeeeeeeeeeeeeeh Har fått "svinga om" några ggr när hon vaknat till, men det funkar faktiskt!! Hon bör väl kanske inte sova i babyskyddet varje dag, men nån gång i bland för att få till en rutin kanske är ok?

• Sandra H

jessi74- tack för att du ville dela med dig! vad roligt att höra! verkar ju som att det är stor skillnad. hur gammal är isla, förresten och hur längre har ni hållt på med metoden?

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution