• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • Punkster

Tack Kotten81! Det ska vi prova!

Vi måste kanske modifiera lite för hon blir jättearg om hon tror att jag ska försöka amma när hon inte är hungrig. Får bli att experimentera lite. För jag antar att en av poängerna är att hon redan ligger ner?

• Punkster

Förresten ska pojkvännen cykla förbi bokhandeln idag så jag slipper knata dit med nageltrånget. :)

• Jessi74

Sandra H - Isla (Isabella egentligen) är 8 månader (blev det 3 feb). Vi har hållit på i tre veckor ungefär. Har ju inte varit såå konsekvent utan tagit det som passat oss. Men det är bra att man kan göra så och se resultat. Alla andra metoder jag läst om (5 min metoden och Anna Wahlgren t.ex.) har så krångliga scheman och man måste följa de till punkt och pricka vilket inte passar oss.

• Kottan81

Punkster: Ja en poäng är ju att det är lätt att lägga ner henne när hon väl somnat. Jag har haft stor nytta i att introducera en snuttefilt som betyder sova, hon blir lugn av att ha den intill och förstår att det är "dags".

• Mia1975

Kottan81:
    Hur gick du tillväga när du introducerade den. Vävde du in den i själv läggningsrutinen eller har flickan själv "valt" filten? Inte så att jag tror att de riktigt aktivt väljer. Men det kan ju kanske vara mer eller mindre aktivt från förälderns sida vad som blir "snutten".

Fick med tunnare filt i ett bäddset jag köpte på IKEA. Det kanske kan vara något man kan dela upp i något mindre delar, så man kan ha på lager, när det behöver tvättas eller så... Ska tvätta den först bara så att min gullunge vänjer sig vid att den luktar någorlunda nytvättad...

Jag tycker att det går lite upp och ned men Elsa har varit lite lugnare vid förmiddagsvilan idag. Lyckades söva om henne så att det blev en drygt 1 ½ timmes sovning sammanlagt. Hoppas vi kan få till det lugnt och trevligt i eftermiddag också. Skulle helst vilja gå ut med vagnen eftersom det är så fantastiskt väder ute. Men jag ska försöka hålla mig till rutinen för sakens skull ändå. Får sitta nära fönstret så att man åtminstone kan titta ut på det fina vädret... Eller så blir det att sitta en stund på farstubro medan hon sover...

• Jessi74

Alltså inatt sov Isabella mer än 7 timmar i streck!!! Hon har aldrig sovit mer än 4 tim förut. Hon sov inatt från strax före 20 till 3.10. Då ammade jag en stund, lade ner henne i sängen och sen vaknade hon 6.10 glad som en solstråle. Vet inte om det beror på Pantley eller att hon åt gröt till middag (mättnad) eller att hon får havrevälling ist för majsvälling. Jag vaknade två och låg och väntade på att hon skulle vakna...

• Punkster

Nice Jessi74! Vilken angenäm överraskning.

• Sandra H

Jessi74- Grattis! Låter ju bara underbart... 7 timmar...(när sov jag det senast????) Spännande att se om det håller i sig för er.

Vi är bara i startgroparna med detta, men jag känner mig förhoppningsfull. Ännu mer när man läser om era framsteg! Idag har jag inhandlat dagbok och börjat skriva ner Gabriellas dag-vilor. Ganska spännande känns det hela.

Det här stadiet då man bara registrerar hur det är nu, hur länge håller man på med det? Är det bara under ett dygn, eller fler? Hur gjorde ni?

Hej hopp! /S

• Sandra H

Finns det förresten fler som har lust att berätta om era erfarenheter med metoden?

• vårsol

jessi74 - grattis!! Hoppas att det är en ihållande trend, hur länge har ni hållt på nu? Oskar sover nu 7 timmar i sträck kanske 4-5 nätter per vecka. *njuta*

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution