• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • Sandra H

Åh, vad roligt att läsa om era framsteg, Vårsol och Jessi!

Vi är som sagt bara i startgroparna med detta. Idag har vi börjat att göra upp ett kvällsrutinschema i alla fall. Har vi inte haft tidigare.

Jag undrar vid vilken tid brukar ni försöka få era små i säng? Pantley skev att 18.30-19 var bra tider och det känns så väldans tidigt tycker jag. Sambon kommer ju knappt hinna träffa henne alls då!

Nu sover hon fakiskt...såhär tidigt brukar hon inte sova, så det känns ju lyxigt med lite egen tid. Fast jag ammade henne till sömns...

Ha det gott! Roligt att läsa om hur det går för er! :))

Kram, Sandra

• Sandra H

Mamin: Jag har ju som sagt precis börjat med detta, men jag har satt igång samtidigt som jag läser boken och det känns som att det fungerar väldigt bra att göra så. Känns som att den är skriven på så sätt. Lycka till! :)

• vårsol

Mamin - jag läste nästan hela innan jag började. På slutet kommer några kapitel "när du hållit på i tio dagar" osv och de läste jag inte innan men i övrigt. Fast jag tjuvstartade lite med GRP. Men hon skriver ju att man kan börja direkt med några grejer om man vill.

Jag skrev aldrig några loggar, orkade inte. Istället skrev jag bara en kort rapport om hur läget var och så gjorde jag en ny var tionde dag. Jag insåg att jag bara sköt loggandet framför mig och att jag förmodligen inte skulle orka göra ncss om jag måste skriva en logg först.

• vårsol

Sandra H - Oskar lägger sig vid den tiden, ibland till och med något tidigare. Det blir tidiga kvällar för oss, vilket är både positivt och negativt. Men Oskar verkar må väldigt bra av det så vi fortsätter så

• Missisola

Har nu i kväll beställt NCSS- boken... Tänkte göra ett försök att få Ebbas nattsömn någorlunda ok. Hon är snart 8 månader och har under hela tiden inte sovit en hel natt. Snarare har hon varit vaken allt från 2- .... ggr/natt. Hon äter på natten(ersättning)och i bland en gång i bland fler...
    Hon vaknar oftast och kan vara hysterisk - men inte lessen
    NCSS låter ju mild i tonen och man kan plocka bitar...ser fram emot att läsa boken och läsa i tråden...

• Sandra H

Jag gjorde förresten ett sådant schema över hur nätterna ser ut. Skrev upp varje timme hon vaknade, hur länge hon anmmade och när hon somnade om här i går natt. Upptäckte till min förskräckelse att vi vissa pass endast sover 45 minuter åt gången... Inte konstigt att jag kännt mig groggy och gråtfärdig dagen efter...

• Sandra H

Vårsol: Ja, det är du det viktigaste att barnet mår bra av det! Vi får testa oss fram lite. Att hon somnade 20.20 idag är i alla fall ett steg i rätt riktning. /S

• systernegativ

Jag funderar mer och mer på att köpa boken. När vi får pengar, då jäklar! Offrar lätt några kronor av barnbidraget till det här. Vår dagsovning börjar bli ohållbar. Trettiominutersbarn, jaa. När han var mindre sov han ett enda pass på 2-4 timmar, höll igång till 22-tiden och sov sen praktiskt taget hela natten. Han var trött som en liten gnu på kvällen, men det var ändå värt det för att han sov så bra på natten. Efter vårt klassiska 4-månadersstrul har allting förändrats. Nu somnar han tidigare (ca 20.00) och vaknar därför också mycket tidigare (6-7). Därför blir han också tröttare tidigare, och sover ett förmiddagspass vid 8-9-snåret, blir trött igen vid 12, ännu en gång vid 3 och ytterligare en gång vid 5. Sen somnar han för natten igen då vid 19-20. Men han sover så kort stund varje gång att han inte blir utvilad! Han är fortfarande trött när han vaknar, men han kan inte somna om.

Nu har jag börjat lägga honom på mage ibland när han ska sova, och då somnar han mycket lättare och snarkar inte, och verkar också piggare när han vaknar. Han är dessutom lättare att söva om. Med buffar i rumpan och godnattsvisa dunar han in på några minuter. Problemet är att han poppar upp som gubben i lådan redan innan han slår upp ögonen. TJONG! säger det så tittar ett litet bebishuvud upp i spjälsängen, då har han höjt sig upp på armarna och virrar med huvudet.

Då är det fan lättare när han ligger på rygg. Då nöjer han sig med att kasta med huvudet och vifta med armarna och gnugga ögonen.

Kanske blir det lättare när han kan vända sig själv. Förmodligen vill han ju somna på mage men sedan byta ställning efter ett tag.

Försöker bryta vårt amma-tills-han-somnar-mönster och lägga honom vaken i sängen, men det är så svårt. Tycker det är svårt att veta när han egentligen har ätit färdigt - tar jag bort honom för tidigt så går han ju ändå inte att söva i sängen.

Konstigt egentligen.
    Det man får höra när man är gravid är att bebisar sover inte, bered er på vaka.
    Ändå står jag här och är förvånad.

• akl

SandraH
    Gabriel (5½ mån) somnade alltid vid 23-tiden genom amning innan NCSS och nu somnar han vid 19,30-20,00 och det verkar han må jättebra av!

Igår var första gången han fick sova i sin säng i sitt rum Han somnade 20,00 UTAN amning, endast nappen och lite buffning i rumpan. Vaknade 01,30 och då lade jag honom brevid mig och ammade. Tyvärr somnade vi så vi sov där resten av natten... men det gjorde iofs inte så mkt, det var faktiskt mysigt
    vaknade för lite mat igen vid halv 7 och sen sov vi till 08,00 !

Idag la vi honom i sitt rum igen och han somnade själv !!
    Har inte vaknat än, så vi får väl se hur det går inatt!!

Efter NCSS har vi alltså lyckats med GRP och få honom att somna själv i egen säng. Vaknar 1-2 ggr/natt för mat. Från nattning till godmorgon går det 12 timmar Är supernöjd !!!

• Kottan81

Nu har jag också beställt boken! Ska bli så kul att komma igång!

Systernegativ: Din killes tider är skrämmande lika min tjejjas. Har börjat få till ett längre sovpass på eftermiddagen men det är beroende på om vi är hemma eller ute och far.

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution