• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • Jessi74

Inatt när jag var så trött och hon vaknade för andra gången kände jag bara "nä, nu åker jag bort i några dagar så får hennes pappa ta henne och vänja av henne med att äta bröstmjölk på natten". Det är ju det rådet man får på BVC. Men det skulle jag ju inte klara förstås.

• Barbablond

Nu har vi fått boken också. Har läst lite och den första omedelbara förändringen vi inför är betydligt tidigare läggning - vid 19.30 tills vidare. Nattningsrutinen blir i stort sett samma som vi haft tidigare, men jag ska försöka dra ner på amningen och utveckla alternativa insomningsassociationer.

• Lilltessan

Vi har inga problem med själva nätterna. Oftast sover Ida (fem månader om en vecka) hela natten igenom. Däremot så får vi henne inte att somna själv, varken på kvällen eller dagen. Hon måste ammas till sömns, vilket innebär att varje kväll går åt till att sitta och amma i soffan. Hon somnar till vid 20-tiden, vaknar efter en stund, ammas, somnar igen, vaknar osv, tills kl 23-24, då hon somnar för natten. Nu har jag beställt boken och hoppas vi kan få hjälp att få henne att somna själv.

• Sandra H

akt: vad roligt att läsa!!! :))Låter ju fantastiskt bra! Underbart att ni kan lägga honom utan amning... Låter oxå skönt med din inställning, att man kankse inte alltid "måste" göra "rätt". Men, jag tycker att boken ger sådana signaler, man känner sig liksom inte dålig om man inte följer sina planer till punkt och pricka.Hoppas det fungerar bra i natt med! :)) Hur länge har ni hållt på med metoden?

hej hopp!

• akl

Sandra H
    Vi har hållt på drygt en vecka Vi verkar haft turen att Gabriel har tyckt om dom förändringar vi gjort med en gång !

Igår vaknade han dock strax efter att jag skrev här, men jag tror att det var vällingen som vi introducerade igår som gav lite magont. Efter en jätterap så somnade han gott igen... själv !!! Och vaknade inte förrän 05,00!!!

Det är som du skriver.... det som är bra med boken är att det finns inga rätt eller fel! Vill du samsova så är det OK, vill du att dom skall sova själva är det Ok osv. Och så ges det tips på hur man KAN göra, inte SKA göra!

Nu somnade han själv idag igen, har sovit sedan 20,00 än så länge! Får se hur länge det håller i sig inatt !

• Mia1975

Måste bara dela med mig lite. Yippiiiie! Mitt lilla hjärtegull sov förbi halvtimmesgränsen nyss. Iofs bara med en kvart. Men sedan gick det att söva om henne. Jag hoppas på två timmar eftersom det bara blev en halvtimme på förmiddagen.

Har inte hunnit till GRP i boken än. Men upptäckte en sak i natt. Min dotter hade lättare för att somna om själv och blev inte alls lika uppjagad när jag lade henne på mage. Hon är ju faktiskt sju månader nu och kan med lätthet vända sig både från mage till rygg och vice versa, så det borde ju inte vara någon risk längre. Men hade inte provat det förut (förutom någon gång när hon var pyttig då hon fick sova någon enstaka dagtupplur, under sträng bevakning, på magen eftersom hon sov lugnare så). Kanske kan detta vara ett steg på vägen mot att få till lite längre sovpass på natten. Sista 1,5-2 månaderna har det nämligen sällan varit längre stunder än 2-3 timmar mellan uppvakningarna.

Har inte kommit mig för det där med "snutten" än, men jag ska försöka ta mig tid endera dagen att dela upp den utvalda filten i mindre delar...

• akl

Inatt sov Gabriel i egen säng ända till halv 4 !!! Efter att ätit lite sov han vidare till 08,00 i vår säng! Underbart !

• Wynja

Har fått boken idag! *glad* Ska bli jätte spännande att se vad vi kan hämta från den. Här gråts det inte mkt nu längre men det tar TIMMAR att söva och att söva dagtid är att förglömma. Inte en minut längre än till 5 varje morgon helelr. Det är så trevligt att läsa om era framsteg här!

• akl

Lycka till alla som fått sina böcker och ni som står i startgropen !

• Barbablond

Ja, vilka är vi som precis har börjat eller som ska börja? Vi kanske ska starta en ny tråd och komma tillbaka hit och fråga er mer erfarna om råd sedan om det behövs...

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution