• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • Sandra H

Hej! Roligt med så mycket aktivitet på tråden!

Barbablond: känner igen det där med sömn över 3 timmar så känner man sig utvilad!? Märkligt hur saker och ting förändras. Hade det varit innan Garbriella hde jag tyckt 3 timmar var rena tortyren! ;)

Tille: Det är bara jag som läser boken, än så länge i alla fall. Sen pratar vi om det jag läst. Känns ok, för just nu gör vi så att jag tar nattningen. Ganbska natuligt eftersom Gabriella ännu endast ammar sig till sömns. Ännu - ska bli ändring på detta... :))

Vi har ännu inte riktigt börjat med själva metoden, men har redan ändrat våra kvällsrutiner så våra kvällar ser HELT annorlunda ut än tidigare!! Nu är det tyst och lugnt här hemma från 19.30 - och vi får tid att göra en hel massa saker!! Känns hur lyxigt som helst.

Men nätterna är det ingen ordning på. Hon sover max 2 timmar i sträck. Någon enstaka gång "råkar" hon sova 3 och då är jag SÅ lycklig. På dagarna handlar det om 30 minuters-vilor. Vore så himla skönt om det kunde ordna till sig. Men jag känner verkligen förtröstan. Tycker mycket om författarnes inställning till både barn och vuxna. Känns kärleksfullt och flexibelt. Inte en massa "måste" eller "borden" som man får dåligt samvete av.

Kram på er! /S

• Killer

Nu har vi också börjat så smått! Har ändrat kvällsrutinerna från och med igår, det tog jättelång tid att lägga Eowyn, men hon grät i alla fall inte! Hoppas på att det kommer att gå lättare framöver!

Angående att "logga", måste man det eller är det ok om man själv "känner efter" om det blir bättre? Vet inte om jag orkar skriva varje gång hon vaknar en natt... kommer ju vara helt slut efter det!

• Barbablond

Killer
    Jag var helt färdig efter att ha skrivit häromdan när han vaknade upp elva gånger. Det blir svårare och svårare att tyda mina krumelurer... Men för mig var det nödvändigt att skriva ner, annars har jag _ingen aning_ om hur många gånger jag varit vaken.

• Mia1975

Efter en ruggigt jobbig natt har iaf dagssömnen fungerat skapligt. Elsa sov mellan 9.00-10.45 vaknade till en gång vid ungefär 10.15 vilket jag tror är rekord - över en timme till första uppvaknandet!! På efterdmiddagen blev det 13.55-15.20 (då vaknade hon till efter en halvtimma som vanligt men var enkel att söva om). Sammanlagt alltså över tre timmar vilket definitivt är första gången. Hoppas bara att det kan bli någorlunda ordning på nattsömnen nu också så kanske vi alla skulle bli riktigt utvilade till slut...

Vi tänker starta m GRP i natt. Somna utan napp. Ni som provat GRP - hur länge tog det innan det gav resultat? Det där lilla trycket ska vara på framsidan av underkäken mellan hakspetsen och läppen, eller hur?!

• vårsol

Mia1975 - det tog några veckor för oss. Man kan trycka under hakan eller i gropen, vi tryckte inte alls för Oskar blev bara störd av det.

• Mia1975

Jag tror hon somnade utan nappen nu. Efter endast tre eller fyra urtagningar. Blir en större utmaning i natt när man är supertrött själv...

• systernegativ

Nu har jag beställt boken. Jag fick nog inatt - har ammat konstant från midnatt till sex imorse, och sedan från åtta till tio. Nu ska snuttandet få sig ett slut.

• Mia1975

Efter första natten med GRP-försök. Det gick bra första halvan av natten. Men efter halv fyra gick det inte längre. Då fick hon sova med sin napp. Vi gör nya tappra försök i natt. Känner mig rätt tillfreds då hon inte varit vaken någon längre stund. Men å andra sidan har hon inte sovit mycket sedan hon vaknade och fick amma vid 05.45. Men det är å andra sidan då en del barn vaknar för dagen, så man får väl inte vara alldeles missnöjd...

• systernegativ

Jag har börjat (b)logga NCSS här på fl. Har loggat natten, och enligt anteckningarna var den inte så farlig: 00, 04, 06, 07. Förmiddagslur 09-09.50 - helt okej! Blir det här en bra dag månne tro? Ska till öppna förskolan på eftermiddagen, så vi får se hur det går med sovet då....

• Sandra H

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz... haft en superjobbig natt... idag vimmelkantig och groggy... (tror G är på väg in in en ny utvecklingsfas och vill INTE ligga ensam en sekund helst)

men vi kör vidare och jobbar för lugnare tider...

hur går det för er andra?

kram på er! /s

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution