• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • Mia1975

Tille: Min man fick läsa delarna om Gentle Removal Plan s 124-130 (tror jag det var) och den delen som handlade om hur man fasvis får barnet att sova hela natten själv i egen säng (s 144-151). Vi planerar nämligen att skola ut lilla damen i eget rum inom kort. Vi märker att hon störs varje kväll när vi ska lägga oss. Det händer ju att man behöver tända en lampa och så småpratar vi ju lite med varandra innan vi somnar. Hon blir alltid lite oroligare precis när vi ska lägga oss. Därför tror vi att hon nog skulle sova bättre i eget rum.

I natt sov hon från ca 20.15 till ca 00.45, var bara lite orolig vid tio-halv elva snåret när vi skulle lägga oss men vaknade inte. Det är rekord! Sedan sov hon relativt lugnt mellan tre och sex. Vaknade lite av och till mellan två och tre. Men låg inte vaken mer än några minuter och var inte ledsen. Tyvärr blev jag så glad att hon somnade om strax före sju att hon fick sova till tjugo i åtta, vilket har strulat till förmiddagsrutinen. Somnade för sin tupplur först kl 10.15. Nåja, får ju räkna med tiden hon sov på morgonen till totalsömnen, men ska försöka vara lite mer rädd om rutinerna kanske...

• Sandra H

Hallå!

Idag något piggare! I natt sov G ett pass i över 4 timmmar!! :))

Har mest börjat lite försiktigt med att få de sista sekundrarna på amningen utan tutte och istället med ett finger på hakan. Jag är helt förundrad att hon inte protesterar vilt - det hade jag kunnat satt pengar på...

Några gånger i natt vände hon själv bort huvudet då hon snuttat klart!! Har inte hänt tidigare. Men än är det väl för tidigt för att se sådana resultat, antar jag.

mia1975: jag har oxå märkt att G vaknar lättare då vi kommer in och lägger oss, så kanske blir det egeet rum så småning om även för oss. Men än är vi långt där i från... (tror jag)

Tille: Grattis till boken! Då vet du vad du ska göra idag då?!

Hoppas ni som beställt boken får den SNART!! Jobbigt att vänta då det kliar i fingarna att få sätta igång!

Har G i bärselen nu, tänker försöka att få henne att vila i den idag och se om det går... :)

Hej hopp! /S

• M2TWO

Precis vad jag behöver! En pepptråd för ncss! Har pecis (igår) börjat läsa boken och ska på måndag börja göra loggbok. Tror att vi kommer att behöva all peppning som finns då vi nu ska försöka få vår 1-åring att sova lite mer sammanhängande... Begär inte ens en helnattsömn utan om han bara vaknade 1 eller 2 ggr så skulle vi vara mer än nöjda...
    Snälla berätta funkar Pantleys tips? De verkar i alla fall i teorin så bra och i linje med hur vi tänker (dvs långt ifrån "låt dem skrika till dem kräks-metoden").

/M2TWO

• Lilltessan

Missisola: konstigt att de säger olika. Hoppas den kommer i början på nästa vecka ialla fall.

• akl

Sandra
    Grattis till 4-timmarspasset !
    Vad kul att GRP verkar funka bra för er!!! Visst kan det ge snabba resultat... det gjorde det för oss! Annars är det helt enkelt så att barnet egentligen ÄR redo för det, fast det är vi föräldrar som förväntar oss värsta scenariot
    Och det gäller samma med eget rum... bara några dagar efter att vi börjat med NCSS så flyttade vi in honom i eget rum, vilket jag aldrig trodde skulle funka. Det var första gången han sov 6 timmar i sträck ! Så man skall aldrig säga aldrig...

M2TWO
    Visst funkar det i praktiken oxå ! Hos oss över förväntan!

• Sandra H

Jippie!! Ännu en seger! G somnade i bärselen! Och har nu sovit i .... (???)... 1 timme och 20 min...Dessutom låg hon nöjd och glad och lekte med sin lilla tyghund då jag kom in... vad är detta??

M2TWO: Jag har precis börjat och vad vi verkligen har förändat är våra kvällsrutiner, de fungerar över ALL förväntan!

akl: tack för gratulationer!! :)) Jag hoppas att det är som du säger, att vi redan ser resultat... Fantastiskt i så fall! :))

Oj, oj, såhär brukar inte våra dagar se ut...Nu lite lunch!

• M2TWO

Hurra! Precis vad jag behövde höra! Det kändes jättebra redan när jag började läsa boken, tänkte att nu har jag nog hittat rätt. Det har alltid känns konstigt att EN metod skulle funka på alla barn. Pantleys resonerar och tänker som jag; att alla barn är olika!

• Trixan

Vad heter boken?
    Kan ni berätta går den ut på samma sätt som ex Anna Wahlgrens?

• Jessi74

Elisabeth Pantley "The no-cry sleep solution"

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution