• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • Jessi74

Det enda gemensamma med Anna Wahlgren är, enligt mig, att målet är att barnet ska sova hela natten.

• Missisola

*tjho* Fick mail från AdLibris... Boken kommer med A-post - ska ha den på måndag...!!!! =)
    (om det är nått att tjoa över - men nu kan vi börja)

En fråga. Hur gör ni som är i gång när ni loggar - vad ska man logga??

• Trixan

Ok tack har beställt boken jobbigt att den är på engelska bara.
    Hade tänkt att göra Annas metod men provar kanske denna .
    En fråga varför är denna bättre tycker ni mot annas? kanske dum fråga?

• Trixan

I vilken ålder var era barn när ni började med denna?

• Sandra H

Trixan- jag kan inte särskilt mycket om Anna Wahlgrens metod, men vad jag uppskattar med Pantleys är dels det som M2TWO nämner att hon presenterar en mängd OLIKA lösningar, inte en, som man kan fundera kring och se vad som passar mitt barn - och inte, så tror jag inte det är hos Anna W.

Jag tror att Anna Walhgren är ganska kategorisk (min fördom??) och uttalar sig om hur man SKA göra, det gör inte Pantley - det uppskattar jag. Hon talar om hur man KAN göra och att det handlar om att göra det som känns bäst för mig och min bebis.

Sedan tror jag tempot i de olika metoderna är väldigt olika. Pantley verkar ju se det hela som en process som får ta sin tid, medan Anna W´s metod är betydligt mycket snabbare (men oxå mera gråt)

Ja, detta är som sagt vad jag TROR, jag kan ha fel!

Att den är på engelska gör faktiskt inte så mycket, den är faktiskt mycket lättläst ändå!

Min tjej är 6 månader, men det verkar vara alla möjliga åldrar på de som kört metoden och lyckats.

Hej hopp! /S

• akl

Trixan
    Gabriel är 5½ månad och vi har hållt på i några veckor nu!

Fördelen, som jag ser det jmf med AW SHN-kur, är att i denna boken ges det flera olika lösningar på olika "problem". Men därmed inte sagt att man har sömnproblem för att barnet vaknar flera ggr... det är du som förälder som bestämmer var gränsen går och hur du vill att nätterna skall se ut!

T ex
    Om du vill samsova så skall du göra det,
    om du tycker det är ok att amma 5 ggr/natt så är det okej,
    om du vill amma till sömns så är det ok osv...

Men om du vill ändra på ngt eller flera av dessa saker så kommer Pantley med olika förslag på hur man kan göra. Och om inte ett sätt funkar, så kan prova ngt annat.... allt för att komma fram till en lösning som passar BÅDE förälder OCH barn.

Vad som är likt med SHN-kuren som jag kan komma på så här på rak arm är väl att ganska strikta rutiner bör finnas. Och att tidig nattning är en klar fördel. Och att barnet bör sova bra på dagen.
    Men tillvägagångssättet är olika.

Det här var bara min uppfattning !

Lycka till!

• vårsol

Jag håller nog med ovanstående. Sen tycker jag att en annan grej som skiljer är att för AW så är gråt (frågor) okej medan man med NCSS aldrig behöver gå igenom en fas där barnet gråter eller känner obehag, man gör förändringarna successivt så barnet märker knappt av det NCSS tar nog längre tid men är mer flexibel och lättare att anpassa till individen.

Vi började med metoden strax före Oskars ettårsdag.

• Barbablond

puh... måste fråga om råd...

Har kört NCSS i snart en vecka. Det funkar bra med läggningen, han somnar vid 19.30-20.00 men vaknar som vanligt 5-12 gånger/natt. Och nu i går ville han inte sova alls vid 13-tiden som han brukar (ca 1 tim) utan somnade först vid 15.00. Idag har han inte sovit alls, förutom en liten stund i bilen. Jag promenerade som vanligt vid 13.00 och då brukar han alltid sova i vagnen. Vad ska jag göra? Jag får känslan av att han är mer utsövd efter natten och helt enkelt inte är trött mitt på dagen. Hjälp!

• Trixan

Ok tack spännande att prova när boken kommer.

• akl

Barablond
    Hur gammal är sonen?
    När vaknar han på morgonen?
    Hur många pass sover han dagtid? Hur långa?

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution