• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • Barbablond

akl:
    1 år och några veckor
    Vid 8 - 8.30
    Vanligtvis ett pass, ca 1-1½ timme

Verkar som om det är likadant idag. Han har varit vaken sedan 8 och inte sovit ännu. Sambon försöker lägga honom nu (igen, har försökt ett par gånger redan). Hjälp!

• akl

Barbablond
    Jag undrade mest för min dotter slutade nästan helt med dagssömnen när hon var 1½ år. Från 1 år ungefär sov hon kanske endast 1 timme, och det kunde lika gärna vara vid 11,30 som vid 15,00. Och ibland blev det 2x30 min. Men grejen var att hon sov 13 timmar nonstop nattetid så hon tog sig sin sömn ändå.

Hoppas bara att det är ngn fas som din son går igenom och att han snart sover bättre på dagarna igen. Vet inte riktigt om jag har några råd.... får fundera lite!!

Kramar till er

• Barbablond

Tack akl! Han somnade vid 15-tiden, så lite dagssömn har han fått idag i alla fall. Hoppas att han sover bättre i natt än vad han gjorde i går natt. Men det gör han nog.

• Wynja

JEHOOO. Lycklig så lycklig. Jag har inte hunnit långt alls i boken (...for toddlers and pree...) utan bara förbi alla inledande sömn-fakta och sedan bläddrat igenom de 8 första tipsen. (Egentligen bara läst det första) Jag har förstått att vi har en hel del av tipsen med i våran läggning redan och jag har mäst försökt identifiera vårat problem hittills.

Det första jag tagit fasta på är läggtid. Vi brukade börja läggningen halv 7 men sedan var det så mycket knöl att ibland sov han inte förrns 9. (Vårat största problem har varit tiden han går upp på morgonen/natten.) Varje kväll också så bråkar vi oss igenom tandborstning och allt det andra.

I KVÄLL däremot. Jag bestämde mig för att hålla utkik efter sömntecken och tänkte anteckna vilken tid. Klockan 18.00 började det lugna humöret slå om till något helt annat. Jag frågade om vi skulel gå och bada och han sa JA! Helt glatt gick han till badrummet och senare så sade han dessutom till själv helt LUGNT när han ville gå ur badet. Välling följde som vanligt, samtidigt som lite lätt ben massage. Sedan tandborstning UTAN protester! Efter jag tappat hakan i golvet bar jag honom in i sovrummet genom det nedsläkta vardagsrummet. Där han annars brukar gå själv med all elektricitet på. Klockan 19 sov han djupt! Inte en minsta protest under läggningen. Ingenting. Inte en pet i örat, drag i håret, spark i väggen..inte nåt!

Kan det vara så att för sent sänggående verkligen har en sådan enorm invärkan på läggningen?!

Ja ja...fler saker finns att ta itu med men det här kändes som en bragd!

• Wynja

Btw så köpte jag min bok från Bokus där de dessutom har billigare pris. (enligt www.bokfynd.nu)

Jag vet inte alls hur jag ska komma igång med att hjälpa Loke vid middags-sömnen. Ni får gärna skriva hur ni gör!
    Som läget är nu så funkar det endast om han somnar i soffan framför tv'n eller i vagnen när man är ute och går. Om jag hade bott på markplan med terass så hade jag gärna haft han sovandes i vagnen men nu är det ju inte så.

• Wynja

En till fråga...
    När ni börjat tillämpa olika tips i boken, har ni då läst allt och grunant ut en komplett plan innan ni börjat eller har ni tillfört lite här och lite där?

• vårsol

Reva - Ja, det där har vi också upplevt. Att vi helt enkelt väntat för länge med att lägga honom och jag vet flera andra som haft samma problem.

Jag gjorde så att jag började med lite småtips medans jag läste och sen gjorde jag en ordentlig plan när jag väl körde igång ordentligt.

• Wynja

Det är ju spännande när man kan se resultat på stört!

Sedan han somnade strax före sju så har han pratat en hel del i sömnen. Är det något tecken på sämre sömn eller är det bara så?

• Ariella

Hej
    Fråga till er som läst på om denna metod, tror ni att den skulle passa oss? Vi har en tjej som är 3,5 månader gammal. Hon sover bra på nätterna och oftast på dagarna också, problemet är att hon somnar så sent på kvällen (23.00 och senare ibland). Tidigare tyckte vi det var ok eftersom hon då oftast bara vaknar en gång på natten och äter + sover ganska länge på morgonen (till 9-10). På kvällarna lät vi henne vara med oss i sin sitter eller i babygymmet. Men nu börjar det bli ohållbart då hon uppenbarligen är TRÖTT (jättegnällig) på kvällarna. Vi har testat att lägga henne tidigare men då vrålskriker hon, ibland somnar hon till men vaknar då alltid efter ca 15 minuter och vill gå upp igen.

Vi känner också att vi aldrig får någon tid tillsammans, eftersom hon är så gnällig så kräver hon 100% uppmärksamhet av mig eller pappan hela kvällarna så vi kan inte sitta och prata eller kolla på TV ihop.

Vad vi skulle vilja är att hon somnar tidigare på kvällarna helt enkelt, behöver inte vara supertidigt heller men kanske typ 21 eller så. Tror ni vi kan få till det med denna metod? Jag är nämligen helt emot typ 5 minutersmetoden då jag inte pallar med att låta henne ligga och skrika sig till sömns.

• Missisola

Ariella: Vad jag vet ska man vänta med metoder till de är 5 månader....!!!
    Har ni några kvällsrutiner? Sover hon sista emluren sent etc???
    Ebba var oxå en tjej som somna sent när hon var liten, men det gav med sig när vi börja med egen säng och hon börja vara mer aktiv på dagarna!!!

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution