• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • akl

Är såååå glad!!!
    Inatt när Gabriel vaknade (vid 01,30) lade jag honom brevid mig, MEN jag ammade INTE! Och det blev inte ens en endaste liten protest, utan han somnade Min lille älskling!

Känns som om jag kan släppa den där tanken att alla förbättringar här hemma är tillfälligheter. Nu har det ju varit samma i över en vecka och det känns så bra!!

Kryz
    Dumma Adlibris Hoppas det löser sig snart så att du får hem boken!

• akl

Glömde ju skriva att han sov ända till 08,00 utan att amma! Åt senast 20,00 igår kväll!!!

• Sandra H

Hej på er!

Nu har vi haft ett rejält "bakslag", eller vad man ska kalla det, vi hade ju inte direkt börjat, men ändå börjat se sådana trevliga förändringar... Hela helgen har varit uppochnervänd... Våra lugna kvällar då hon somnat har varit ersatta med evigt spring in och trösta olycklig bebis... Dagarna vilas det max 25 min i stöten om ens det...

Men, kanske har vi fått förklaring på det. Gabriella är jättesnuvig och håller dessutom att få sin första tand... Så vi hoppas att det handlar om det, ellerhur?

Reva och doktorinnan- Ni pratar om loggar, menar ni då loggarna var 10:e dag? För mer än det ska man väl inte logga?

En fråga: Pantley skriver i sin bok att man ska kolla att ens barn är helt frisk osv innan man sätter i gång, hur har ni gjort med det? Det kan väl inte skada att köra lite försiktigt med GRP fastän homn är förkyld? Eller? Känns så dumt att het sluta med allt för att hon är förkyld...?

Barbablond: Grattis! Vad kul med era framsteg!

akl: Låter SÅ mysigt att läsa om dina och Gabriels framsteg - sånt gör att man orkar lite till...

Systernegativ: Du har ju redan gjort framsteg INNAN boken! Inte illa! ;)) LÅter som du är inne på liknande tankar som Pantley.

Hej hopp!

• Trixan

Jag har beställt boken men är så nyfiken vad ex kan man få för tips säg på att sluta amma eller dra ned på snuttningen vid insomning etc.
    Min son har mig lite som napp och trygghet och sover på sin höjd 3 timmar i sträck...

kram

• Barbablond

Trixan: Det där låter precis som vår son... Skulle gärna få lite tips angående avvänjning... Någon?

• Mia1975

Hejsan!

Skrev ett inlägg som antagligen försvann. I korta drag så innehöll det ett glädjetjut om att GRP hittills funkat så bra. Flickan har somnat utan napp. Hoppas det kan fortsätta så. Hon sover bättre trots snuva. Så vi har kört på med GRP trots förkylning och det har gått bra.

Jag och maken anser att tipsen i boken funkat över förväntan. Om den positiva trenden fortsätter kommer vi att påbörja utskolning i eget rum till veckan. Hon sovier bättre på dagarna också när hon sover bra på natten, precis som boken hävdar.

Har inga tips på det där med amningsneddragning även om det faktiskt blivit mycket mindre av den varan nu sedan vi börjat med GRP (även om det främst varit riktat mot att vänja bort nappen på natten). I natt ammade jag bara en gång! Satt och vaggade henne på sängkanten en gång. Och sedan fick hon slutligen nappen på morgonkvisten efter blöjbyte. Detta för att jag skulle få ligga kvar till sju...

• Jessi74

Har tappat sugen då dottern sovit jätteoroligt senaste veckan. Behöver lite hjälp - förutom GRP, som jag nog stirrat mig blind på, vad anser ni att No Cry Sleep Solution går ut på???

• Wynja

Jag menade att jag inte komemr att skriva "var tionde dags logg" men i min bok (NCSS for toddlers...) står det att man ska skriva logg varannan till var tredje vecka. (inte så precis som "var tionde dag") Däremot så gör jag andra loggar. Men vi har inte kommit så långt än. nu logagr jag varje kväll vilken tid han visar trötthetstecken, hur lång tid nattningen tar, när han somnar och när han vaknar. Poängen är att studera tiderna helt enkelt och om de tider vi tänkt oss verkligen passar Loke. Ska göra så här en vecka.

• Wynja

Vad anser jag att NCSS går ut på? -Att hitta sömnrutiner som passar hela familjen. Det är som sagt tusentals tips för olika situationer, ambitioner, motivationer så det går inte att säga mer än att den röda tråden är att barnet ska sova tryggt och lugnt, få så mycket sömn hon behöver samt att sömnen stämmer in med hur föräldrarna vill ha det. En annan sak i boken/böckerna är att man får lära sig mycket om sömn överhuvud taget så jag tycker de kunde vara bra att läsa även om man komemr fram till att man inte vill ändra något hemma.

• Wynja

Fick nog lite blodad tand efter de två senaste läggningarna. De har ju gått helt felfritt förutom att vi måste acceptera Lokes separationsångest och ligga i sängen med honom tills han somnat. Det får vi ta, helt enkelt. I kväll dock...*suck* Han blev trött jätte tidigt och jag trodde han skulle somna som en sten eftersom att jag gav gensvar på hans tecken. Däremot kom han nog in i andra andningen så fort vi kom i säng. Motarbetade som sjutton och vi gick tillslut upp igen. Lekte en timme och sedan tillbaka tills ängen. Då tog det ca 30 minuter innan han sov...efter lite *dra i håret* *sparka i väggen* osv.
    Det känns verkligen misslyckat! Nu sov han inte förrns halv 9 och det är väl inte särskillt bra om vi försöker få sovtiden att vara 19.00. Hur blir det då i morgon...

Hade tänkt att skriva om en annan fundering innan han nu somnade såhär sent idag. Loke går upp 5 på "mornarna" och ni kan ju gissa hur trevlig jag är att ha o göra med då. Men jag känner inte att jag kan klaga. inte om han somnar vid sju. Förr somnade han mycket senare men gick ändå upp 5. Somnar han däremot 7 så sover han ändå 10 timmar nattetid och sedan 2,5 timme dag. Där har han all sin behövda sömn. Hur sjutton ska jag göra?! Det går ju inte skjuta på nattningen. han blir övertrött, det blir katastrof och han vaknar ändå 5. BAH!

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution