• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • Linnet76

Hej, jag hoppar in i den här tråden igen! Vi har använt oss av NCSS och fått vår dotter sömn att fungera jätte bra. Ett problem kvarstår dock - nattamningen som just nu är 2 ggr/natt och för att lösa det gjorde jag en egen variant som absolut inte har fungerat! Nu funderar jag på att gå tillbaka och använda mig av GRP igen. Tyckte inte att jag såg tillräckligt tydliga framsteg, fast när jag tänker efter var det ju verkligen framsteg, eftersom jag fick ner antalet nattmål från 4-5 till 2 per natt (12 timmar).
    Frågan är bara om det är för mycket begärt med ett mål mat per natt. Hon är 8 månader nu. Har inte orkat läsa precis hela tråden. Hur går det för er? Är det fler som jobbar med nattamningen här?

• Barbablond

Ja, jag... eller jobbar och jobbar. Min förhoppning var att om han började sova hela nätter så skulle amningen ebba ut "av sig själv" eftersom jag nästan bara ammar på natten. Vi har kört NCSS i drygt en vecka och jag märker ingen skillnad när det gäller antal tillfällen. Hur länge dröjde det för er andra innan ni började se positiva resultat av NCSS?

• Sandra H

Hallå!

Linnet76- jag kan tänka mig att felet man ofta gör är att man ger upp för fort, vill se mer resultat snabbare. Eller så är i alla fall jag... Hur länge höll ni på med metoden? Enligt Pantley så får man väl räkna 5 timmar i sträck som en hel natt, var det inet så? Hur många timmar sover hon då mellan de 2 amningarna?

Här är det förkylt och det gör att hon vaknar en hel del pga av det! Men vi kör vidare lite försiktigt med våra kvällsrutiner och lite GRP och försöker att se tiden an. Känns bra.

Kram! /S

• Missisola

Alright....nu är vi med i matchen....I dag låg boken i postfacket!!!!!! Så... ja..vad väntar jag på....bara att jag är så trött....går i koma..Men boken kanske är lättläst!!!

• Kottan81

Jag har också fått boken idag, ikväll ska läsas

• Linnet76

Sandra H: hon sover 20.00-01.00, dvs 5 timmar och sedan till 04.30 och efter det till 08.00. Det räknas ju som en hel natt, men det vore ändå skönt om hon bara åt en gång under natten, runt 4, 5-tiden.
    Jag började prova ncss i november och höll på in i januari. Jag tror jag ska fortsätta med GRP och se om det går att få ner nattamningen till 1 gång/natt.

• systernegativ

Vi har haft en mardrömsnatt med konstant snutt från 1-6.30. Hoppas verkligen att den här natten blir bättre!

Fick mail från adlibris och de skickade boken idag. Hoppas den kommer imorgon!

• Mia1975

Vi har haft en riktigt dålig natt. Det var nog iofs inte helt toppen att hon sov en stund mellan 18.20-ca 19, men hon var så grinig och trött att maken inte ansåg sig kunna hålla henne vaken. Han hade nästan fått väcka henne för han tyckte det var i tidigaste laget för henne att lägga sig för natten. Så här i efter hand kan man ju fundera. Hon sov skapligt fram mot midnatt efter att ha somnat efter en del gnöl (hon som brukar somna av sig själv som en liten ängel) vid strax efter åtta. Sedan har hon varit vaken mer än en gång per timma fram till 05.40. Efter det somnade hon och sov till ca 07.10. Gissa om vi kommer att vara trötta idag vi två.

Hon börjar iofs få mer rutin på när hon blir trött och verkar vilja sova dagtid. Men hur ska man göra med kvällarna egentligen. Ska man låta henne somna för natten 18.20 om hon blir trött då? Hur skulle ni ha gjort? Vill helst inte att hon ska vakna vid 6, men det är väl tänkbart att hon skulle gjort det om hon somnat så tidigt, eller?!

Vi måste nog tidigare lägga förmiddagsluren idagför hon är såååå grinig redan och jag skulle inte ha något emot en tupplur själv....

• Missisola

Har läst allt intro nu och om inledande Logg....Väldigt intressant bok! Mycket AHA! Och OHO!
    I natt sova Ebba 23-03.30 åt och sov sen till 6.30... Dvs en väldigt bra natt ... men det säger inget om nästa natt så..läser vidare i boken...

• Ariella

Jag väntar ivrigt på min bok, går in och läser här titt som tätt under tiden. Igår kväll var det jobbigt, lilltjejen skrek och skrek, jag satt brevid henne klappade och pratade lugnt. Tog upp henne ett par gånger, men sista gången fick hon skrika i kanske 10 min (jag satt där hela tiden). Till slut lugnade hon ner sig och sedan somnade hon då var klockan nästan midnatt. Men jag _vill_ verkligen inte att hon ska behöva skrika sådär mycket :(

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution