• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • vårsol

Mia1975 :
    Ska man låta henne somna för natten 18.20 om hon blir trött då? Hur skulle ni ha gjort?
    *** ja det tycker jag. När vi började lägga Oskar vid den tid han blev trött (ca 18) blev kvällarna lugnare och nätterna bättre.

Vill helst inte att hon ska vakna vid 6, men det är väl tänkbart att hon skulle gjort det om hon somnat så tidigt, eller?!
    *** Oskar vaknar normalt sett vid halv sex, då har han sovit "rätt" antal timmar enligt Pantley. Först tyckte vi att det var superjobbigt men sen såg vi alla fördelarna; hela kvällarna för varandra eftersom han sov längre stunder om han la sig sex än om han la sig sju-åtta. Längre sammanhängade sömn på natten (ca 7-8 timmar istället för 1-3). Och dessutom fick min man umgås med Oskar när han var på gott humör på morgonen, istället för att bara träffa honom på em-kväll då Oskar alltid är sur och mammig. Nu går vi upp tillsammans hela familjen på morgonen och får ett par trevliga timmar tillsammans innan maken går till jobbet. (Både jag och maken har börjat lägga oss lite tidigare vi med, och det funkar ju bra att lägga sig vid tio om man haft tid för sig själv ända sen halv sju-)

• Jessi74

Vad ska man göra när barnet vaknar mitt i natten eller efter några timmars sömn och är pigg? Det tar ca två timmar innan hon somnar igen. Har hon gått och lagt sig för tidigt då? Isabellas sömn är helt kaotisk trots kvällsrutiner och bra sömnstunder under dagen.

• Killer

Mia1975: jag låter dottern gå och lägga sig när hon är trött, igår blev det 18.30, i går 19.30, det beror lite på hur dagen sett ut. Hon sov gott en bra stund, tills det var dags för vändning (vårt stora hinder i sömnen, hon vill att jag ska lägga henne på andra sidan trots att hon kan själv, 7½ månad). Vi gick idag upp ca. 6.30. Vissa kvällar går hon och lägger sig tidigt och sover länge och andra dagar vill hon inte sova tidigt, men går ändå inte upp tidigt. Så det verkar inte hänga ihop med när hon går och lägger sig direkt...

Jessi 74: hur gammal är hon? Vi hade samma problem ett tag, sen tog vi bort en lur på dagen och lyckades hålla henne vaken till på kvällen med mycket lek och underhållning, sen dess går hon och lägger sig mellan 7 och 8 normalt. Jämfört med 11-12 som tidigare... då försvann den där vakna perioden...

• Killer

Nu har jag också loggat, 5 uppvaknanden på en natt... inte så illa, framsteg från 8 ggr... hehehe, håller på att lära lillan att sova i sin egen säng eftersom vi stör varandra en del... och nu har hon sovit i sin säng ca. 4 timmar/natt i tre nätter! Helt fantastiskt! När de timmarna börjar gå bättre (utan 1-2 uppvaknanden) så ska jag försöka få henne att sova där hela natten. Jag räknar dock med att den delen går mer av sig själv om hon bara börjar sova lite längre! 2½ timme var rekordet!

• Jessi74

Killer - Isabella är 8 1/2 månader. Hon lägger sig vid sju-halv åtta, men som tex igår vaknade hon när vi gick och lade oss kl 22 och somnade inte förrän efter halv tolv. Och ibland kan hon vakna kl 4 och vara vaken till kl 6.

• systernegativ

Springer in här och hinner inte läsa vad som skrivit sen sist (ska göra det sen!), men jag har fått boken nu! Tjoho!

• Mia1975

Vårsol och Killer:
    Ska göra ett försök att lägga henne tidigare om hon blir trött tidigt ikväll med. Enda kruxet är att vi har en snart sjuåring här i familjen också. Har funkat rätt bra att lägga dem samtidigt mellan halv åtta och åtta. För det mesta tittar ju han på bolibompa fram till sju, så det kan ju funka om man får henne att somna innan dess. Men efter det är det oftast duschning, kvällsfika och läsning mm. Med storebror och då krånglar det gärna till sig lite, särskilt då maken är borta...

Skulle helst vilja slippa väcka honom för tidigt också. Han får nämligen så svårt att ställa om mellan varadag och helg och då får vi gå upp vid sex oavsett dag hela familjen och då blir vi ju så trötta allihop, jättetidigt på helgkvällarna... Nåja, det kanske är pest eller kolera som gäller. Önskedrömmen är ju att hon ska sova hela natten och då blir det ju i alla fall en hel del mer sömn för undertecknad, också...

• vårsol

Mia om ni får lillan i säng tidigt så får ni/du en egen stund med sjuåringen på kvällen, det är kanske inte så dumt det heller?
    Det bästa är nog att gå upp samma tid varje dag, oavsett veckodag. Det blir bättre för barnets rytm. Sen vänjer man sig faktiskt vid att gå upp sex jämt, jag trodde inte det, men det gör man faktiskt Vi turas om på helgen att få sovmorgon till åtta eller så.

• Lilltessan

Jag fick min bok igår! Har bara hunnit läsa två sidor än så länge...

• Gates

Jag behover lite peppning! Dottern sov 20-8 fran 2 manaders alder, hon ar nu 5 manader. Vi borjade med NCSS efter nyar eftersom laggningsrutinen tog tva timmar och var stressful for oss alla. Det har gatt bra, vi haller om henne och vaggar nar hon ligger i sin spjalsang innan hon somnar och laggningstiden inklusive amning tar bara 30-45 minuter. Det ar skont, men det ar annu skonare att det inte ar sa stressfullt och skrikigt. MEN!!!.. for ungefar en vecka sedan vaknade hon mitt i natten och ville ha mat. OK, no problem, hon somnade direkt efterat och det gjorde jag med. Natten efter sov hon hela natten igen. Sedan skar det sig rejalt och hon har okat nattvaknandet succesivt till igarnatt nar hon vaknade kl 20.45, 22.45, 3.40 och 6.50 innan hon var utvilad och kom upp for dagen kl 8.30, men var inte lika utvilad som hon vanligtvis ar da. De forsta tva gangerna rackte det med att ga in och vagga henne lite sa somnade hon om. 3.40 var hon hungrig, men var vidvaken efter mat och det tog over en timme att fa henne att somna. Efter 6.50-vaknandet somnade hon om utan mat. Nagon som har haft liknande erfarenheter? Hoppas att det bara ar nagon fas hon gar igenom for jag gillar NCSS och har rekommenderat till kompisar. Jag har svart att sova for jag ligger och vantar pa att hon ska borja grata hela natterna. Ska forsoka folja NCSS, men ar sa trott. Min man hjalper saklart till, men han maste ju ga och jobba pa morgonen! Ar det nagon annan som har gatt baklanges med NCSS? Vad hande? Vad gjorde ni? Ordnande det sig nar ni holl er till NCSS?

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution