• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • Mia1975

Vet inte om det är någon tröst men... Vår dotter sov som en liten ängel om nätterna, åt 1-2 ggr men somnade alltid om direkt, när hon var liten. Det var ungefär kring 5 månader som hon började sova sämre. Vaknade och ville ha bröstet oftare samt vaknade och var jättesvår att få att somna om. Vi hade ju inte använt NCSS innan utan vi upptäckte boken efter att våra problem startade. Kanske är det så att sömnbehoven ändras kring 5-6 månaders ålder och att detta gör att det som passade dem när de var mindre inte längre fungerar. Kanske ni behöver studera henne lite noggrannare en period. Fundera på om hon behöver få lägga sig tidigare och gå upp på bestämd tid varje dag... Titta på dagsovningen. Sover hon lite vid flera tillfällen? Det gjorde vår dotter. Det har börjat fungera något bättre sedan vi försökt få henne att sova lite längre varje gång men färre gånger...

• Linnet76

Gates: vi har också fått bakslag för tillfället. Men jag tror det är övergående. De har ju tillväxt perioder då det händer mycket och då de har svårt att koppla av och drömmer väldigt mycket.
    Min dotter är 8 månader och som förbytt. Jag hoppas verkligen att hon återgår till det normala igen. Jag får backa bandet och vyssja och amma igen. Känns lite tungt.

Angående läggtider så fungerade inte tidig nattning vid 18-19 tiden. Hon vaknade vid 5.00 och ville inte somna om, så vi lät henne också sova längre perioder på dagen och senare lade läggtiden till 20.00. Det har fungerat jätte bra.

• Tili

Hej allesammans!!

Fick boken för ett par dagar sedan och har bara hunnit läsa början än så länge. Måste säga det att jag tycker att boken verkar väldigt klok. Det står saker som egentligen borde vara självklart men man har inte tänkt på det sättet.

Nu har lillen fått vinterkräksjukan så det är inte direkt den bästa tiden att börja, så vi avvaktar tills han mår bättre.

Har ni andra gjort så att ni har läst igenom hela boken innan ni har satt igång?

Jag tänkte göra det nu eftersom lillen är sjuk. Eller tror ni att det är bättre att ta ett avsnitt i taget?

Jag återkommer når vi har satt igång!
    Tili

• Wynja

HJÄLP! Det gick ju super bra i några dagar när vi justerat läggtiden till då han visat sig vara trött. (18.00 ungefär) Bara att nu har han hela veckan varit dödstrött varje dag direkt efter dagis. Det är som bäddat för krångel. Han gråter tills middan står på bordet, gråter när vi ska bada, vill bara ha nappen och snutten. Det är ju så uppenbart hur galet trött han är men jag kan inte lägga honom klockan 5!!! (Eller tidigare för den delen)
    Det skulle bli galet om han fick ta sig en lur då också. Då skulle han absolut inte sova vid 19.00 sedan. Vad ska jag göra åt situationen?! Det blir såklart en jätte ond cirkel. han får jätte svårt att somna på kvällen, bråkar och stretar emot, somnar jätte sent, får inte alla sina timmar för han vaknar ändå tok-tidigt, sover sämre på dagis, är trött när han komemr hem osv. hur bryter man cirkeln?!

• Wynja

Tili. Jag lägger till lite smått eftersom jag läser. Små justeringar i de bäddrutiner vi redan har sedan förut. när jag läst färdigt allt ska jag se över situationen och se vad som behövs ändras ytterligare.

• Kryztina

vi fick avin för boken idag och var på väg för att hämta ut den. som tur var tittade jag en extra gång på den och märkte att det inte stämde: boken var mer än dubbelt så dyr som den skulle vara... kontaktade adlibris som sa att det hade blivit nåt fel, de hade tagit 175 kr i frakt . så nu skulle de faxa utlämningsstället så att vi ändå skulle få hämta ut boken med korrekt postförskott. MEN det skulle ta ett par dar. suck, det är nog inte meningen att vi ska använda oss av NCSS . *arg på adlibris*

• Mia1975

Nytt dilemma:
    När jag ska lägga vår lilla dotter eller hjälpa henne somna om för att hon vaknat till på natten duger inget annat än att jag och hon ska ligga ner tillsammans, nära, nära och stryka ryggen. Hon har varit mkt orolig vid ett par tillfällen i natt.
    Funkar mycket bättre när pappa lägger henne för tillfället. Med pappa accepterar hon att somna utan napp. Med mig så blir hon hysterisk om hon inte får nappen...

Är det sep.ångest eller något annat, tror ni? Skulle önska att hon kunde bli något lugnare nattetid, slippa den mara som hon verkar ridas av kring midnatt - som nästan alltid tar mellan tre kvart och en timme att komma förbi, så att vi kan börja skola ut henne i eget rum. Vi funderar på att ställa in en säng (vuxensäng) i hennes rum så man kan ligga ner med henne (temporärt, till en början). Vad tror ni om det? Är det kanske bättre att mentalt bestämma sig för att det inte behövs eller är det en bra åtgärd??

• Bluebell

Hej!
    Har kollat lite i den här tråden och blivit intresserad av NCSS. En undran bara: Går det hela ut på att få barnen att somna utan att somna i samband med matning eller kan tipsen vara användbara ändå? Vår dotter somnar i princip aldrig vid bröstet, men vaknar ofta på natten och har svårt att somna om. På dagen sover hon oftast 3 eller 4x30-45 min. Jag skulle vilja att hon sov lite längre åtminstone ett pass under dagen. Tror ni att NCSS skulle kunna vara värt ett försök?

• Lilltessan

Gates: Hon är säkert bara inne i en tillväxtperiod. Min Ida är fem månader och har blivit jättemammig och blyg. Hon skriker så fort hon ser någon annan. Lite jobbigt. På BVC kallade de det för något, kommer inte ihåg vad. Det är ialla fall en mental tillväxt som gör att de kan bli väldigt oroliga, framförallt tjejer. Den perioden kan säkert yttra sig på olika sätt. Hoppas det ordnar till sig igen.

• vårsol

Bluebell - NCSS kan nog appliceras på all form av sömnstrul. Hon har tips på hur man får barnet att sova längre stunder på dagen också.

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution