• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • Bluebell

Vårsol: Tack! Ska genast betsälla boken. just nu har vi en liten kamp för att få lilltjejen att sova.... Tröttsamt!

• vårsol

Bluebell - just insomnandet och sovande längre stunder i sträck har varit vårt största problem och det har vi kommit tillrätta med tack vare NCSS.

• Wynja

Säkert är ingen värst intresserad men tänkte bara säga att jag tagit lite diskussion emd dagis idag och de ska ha honom sova 2 ggr istälelt för en. En kort nap på förmiddan och sedan lite kortare än vanligt men vid samma tid efter lunch som han brukar. Jag hoppas att det kan bryta cirkeln och att han inte är så trött när han komemr hem i eftermiddag!

• vårsol

Reva - hoppas det funkar!
    Vi har just gjort tvärt om, han får sova en gång istället för två nu, just för att han ska bli trött till kvällen. Men så går han ju inte i förskola heller och det gör nog sitt till för att trötta ut dem.

• akl
    Reva
    Låter som en bra idé! Får hoppas att det gör susen .-)

Här har lille mistern börjat med lite nya rutiner! Somnar vid 20,30 och sover till halv 8 på morgonen  utan att äta ! Får ibland gå in och stoppa in nappen vid 23-tiden! (han har fortfarande nappen, men det gör mig inget)
    Han håller oxå på att ändra sin dagsömn så att han sover 1,5 timme förmiddag och 1 timme eftermiddag. Tänkte ge mig på ett försök att få honom i säng vid 19,30 idag. Får se om det funkar *hoppas*
  • Wynja

Det låter ju som det går jätte bra för er! 11 timmar på natten är ju kanon (och dagsömnen också såklart) Är det du som tycker han somnar för sent?

• akl
    Reva
    Ja, inte för att det stör mig egentligen att han är vaken till 20-21 på kvällen! Han är oftast helmysig den tiden Men eftersom jag ändå går upp med dottern kl 7 på morgonen kan han lika gärna vakna då med och hellre somna lite tidigare på kvällen. Men det är ju bara vad jag tycker, han kanske är av annan åsikt !

Idag har jag inte varit hemma sedan 12 så det är sambon som skött allt idag !
    Han har tydligen sovit 10,45-12,15 + 14,45-15,30 och sedan somnade han för natten 20,15. Och han sover iaf fortfarande.....
  • akl
    Glömde... tänkte det skulle vara spännande att se om han vaknar 1 timme tidigare om han lägger sig 1 timme tidigare eller om det kvittar..... vad tror ni ?
  • Mammatilltretroll

**** "During the first year of life, a baby wakes up frequently during the night. As you have learned, this is not a problem. It is a biological fact." ****

Håller absolut med ovanstående citat!!
    Dock måste vi pga min hälsa ( kronisk sjukdom som gör att jag måste få en god nattsömn för att jag ska vara relativt frisk)

Meja är 11,5 månad och Nu ser det ut såhär hos oss vad gäller sovning:
    05.00 (!!!!) Vaknar
    9.30 Sover 1 tim
    14.00 sover 1 tim
    18.00 dödstrött
    18.30 sover
    (ca) 20.30 vaknar och behöver sövas om genom sång/vyssa
    (ca) 21.30 vaknar och behöver sövas om genom sång/vyssa
    (ca) 01.00 vaknar och vill ha välling/tutte för att somna om
    (ca) 03.30-04.00 vaknar och vill ha välling/tutte för att somna om

Vi sover i samma rum men hon sover i egen säng... Det är i stort sett alltid Pappa som tar nätterna eftersom jag verkligen behöver min sömn för att fungera nästa dag.. men hon är så ledsen när hon vaknar och skriker så länge att jag inte kan sova ändå..

Jag vill INTE lägga henne i eget rum då jag tycker att hon är för liten för eget rum snligt min uppfattning och hon är extremt rädd för att bli lämnad ensam..

Jag vill INTE kära 5mm av samma anledning som ovanstående

Jag vill INTE kännas vid AnnaWahlgrens märkliga sovkurer..

Men jag HOPPAS på att hitta en annan lösning som gör att hon sover bättre..

• Mammatilltretroll

Oj SORRY!
    Det var ju inte meningen att skicka det..
    Slulle ju skriva massa frågor också först om NCSS..

1) Vilken av Elisabeths böcker är det som gäller för ettåringar?
    2) Hur lång tid tar det innan det brukar bli bättre?
    3) Måste det vara mamman/pappan som tar alla nätter eller kan man dela på det?
    4) Måste jag sluta amma på dagarna också för att detta ska fungera?

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution