• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • vårsol

Clara - du får passa på när hon sover Som tur är så är den väldigt lättläst så det går fort.

• akl

Hej Clara och välkommen!!! Här är ett försök till svar på dina frågor

Vilken av Elisabeths böcker är det som gäller för ettåringar?
    ***Tror att det är den "vanliga" NCSS!

2) Hur lång tid tar det innan det brukar bli bättre?
    ***För oss (Gabriel 6 mån) tog det bara ett par dar så blev det klar förbättring!

3) Måste det vara mamman/pappan som tar alla nätter eller kan man dela på det?
    ***Vi har delat på det och det har funkat utmärkt! Jag är av åsikten att barn är såpass intelligenta att dom kan klara av 2 olika sätt, som det innebär när både mamma och pappa skall utföra saker. Vi matar olika, leker olika, gosar olika och därmed söver olika!

4) Måste jag sluta amma på dagarna också för att detta ska fungera?
    ***Nej, jag ammar fortfarande på dagarna, så det skall inte vara några problem

Pantleys förslag för att få barn att sova längre är att göra det som man garanterat vet får barnet att sova, t ex amma. Ammar man barnet till sömns så kan man fortsätta göra det...allt för att få barnet att sova sina ex 1,5 timme! SEN tar man itu med att avvänja vid "somna via amning"! OM man vill det! Det fina med denna "metod" är att det är inte gjort över en natt, utan kan ta veckor!!!! En då är det större chans att det blir en bra rutin av det !!!

Lycka till!

Ps Om det är nåt som är oklart får du gärna fråga mer Ds

• akl

Ojdå, jag såg inte dom sista inläggen till Clara.... måste vara nåt vajsing med sidan !
    nåväl.....

Clara
    Håller med Vårsol om att göra skillnade på dag och natt! Det gör en väldig skillnad för oss. Vi använder oss t ex av olika snuttefiltar på dagen och natten. Och så sover han i vagnen dagtid och sängen nattetid, men det försöker vi ändra på (han kan ju inte sova i vagnen hur länge som helst )
    Beträffande boken är den oerhört lättläst Läste min på 2 timmar, man kan helt enkel inte sluta Man bara sitter och säger "aha" och "det är klart" hela tiden och vänder blad för att få nästa aha-upplevelse

Trixan
    Hoppas att boken dimper ner snart .-D

Stolt 2-barnsmorsa
  • Bonanza

Alltså, jag har läst väldigt mycket i hennes bok, men känner inte att det fungerar ändå. Vi försöker och försöker men det blir ingen bättring.

Vårt problem: vår son vill bara somna om man vaggar honom. Alltså har vi vyssanlull-tassar på spjälsängen. Han kan även somna i vagnen, eller om vi gungar honom i hans ligginsats till vagnen (när vi sover borta). Vi vill att han ska kunna somna av sig själv, utan att vi ska behöva vagga i en halvtimme.

Lösningen?: vi har försökt att sluta vagga precis när han somnar, som NCSS föreslår. Men då vaknar han till och blir ännu argare och så tar det evigheter innan han somnar. Och det blir ingen bättring. Så vi kan inte gå vidare med att sluta vagga tidigare och tidigare.

Har ni andra några tips?

/ Bonanza
  • Wynja

Gör bara ett snabbt inlägg (repning i skavan ) iegn om att båda böckerna passar för 1 åringar eftersoma t tdet är just där gränsen dras.

• Wynja

(rep i skivan, skulel jag skriva. *suck*)

• Mia1975

I natt har Elsa sovit sin första natt i eget rum. Det gick ganska bra faktiskt. Vi lade henne vid sjutiden. Hon vaknade till efter en kort stund men då somnade hon om efter bara lite omstoppning. Hon vaknade sedan vid halv tolv och då fick hon en ny dos välling. Sedan sov hon till 04.20. Antagligen skulle det varit bäst om hon fått äta då med, men det föll mig inte in vid tillfället. Hon somnade ju om för sedan vakna igen 05.20 och då somnade hon endast om kort igen så slutligen fick hennes pappa byta på henne när han steg upp kl 06 och så fick hon komma till mig i sängen och amma. Hon somnade sedan om så sött att jag inte kunde få mig själv att väcka henne kl 07 som vanligt utan hon sov till 08.15 och var såååå mysig och go.

Nu får vi se hur det blir med övriga sömnen idag. Men jag är så nöjd över att få sova så mkt själv i natt att jag nog kommer att orka med lite mer trubbel idag...

Vi har kommit på en modell där vi delar på skötning på natten. Maken har ansvaret till kl. 01 och sedan tar jag över. Detta var störtskönt. För då kunde jag ju somna om och hade mycket bättre ork och var inte lika supertrött när hon vaknade tjugo över fyra.

Så fick iaf min man sova fr midnatt till kl 06 någorlunda ostört. Ska försöka komma ihåg att ge henne mat om hon vaknar på tidig morgon imorgon att ge henne mat, så kanske hon kan somna om och sova gott fram till kl 07, istället...

• Barbablond

Vi har inte heller märkt någon direkt bättring ännu, men i natt var första natten han fick sova i spjälisen alldeles intill vår säng så att jag inte stör honom i sömnen. Får se hur det går.

Bonanza: Vet inte, men kanske kan ni prova något annat samtidigt som ni vaggar ett tag - exempelvis att han får känna på ditt hår, massera, killa i håret eller nåt annat. Samma sak varje gång! Och så går ni över till det mer och mer. Så har vi gjort med amningen - Elliot ammar sig inte till sömns, när han ammat färdigt känner han på mitt/pappans hår tills han somnar.

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution