• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • vårsol

1) Vilken av Elisabeths böcker är det som gäller för ettåringar?
    *** Vi använde den vanliga till vår ettåring, jag tror att den för toddlers och preschoolers är från 1,5 år ungefär.

2) Hur lång tid tar det innan det brukar bli bättre?
    *** Vi såg resultat redan efter en-två dagar, men våra problem var av en annan art än era. Man ska skriva loggar var tionde dag och jämföra så jag antar att det kan ta upp till tio dagar innan det blir större förändringar.

3) Måste det vara mamman/pappan som tar alla nätter eller kan man dela på det?
    *** Jag vet inte, det går nog att göra som man tycker passar bäst för ens egen familj.

4) Måste jag sluta amma på dagarna också för att detta ska fungera?
    *** Nej absolut inte! Man behöver inte ens sluta amma till sömns

• Wynja

akl - Det finns nog ingen regel men loke vaknar samma tid oavsett när man lägegr honom. kanske går det bra för er om ni inte tar hela timmen på en gång utan flytatr tiden liiite i taget.

Den som heter "for toddlers and preeschoolers" är från 1 år till 5 eller 6 år. Man benämner som "små toddlers" "stora toddlers" "små pree..." osv.

Man kan nog se förändring på en gång men att det tar ett tag innan man nått sin kompletta målbild.

Det finns inga måsten igentligen. Skräddarsy eran egen "läggdags" varesig ni vill amma dygnet runt och lägga erat barn tillsammans både mamma och pappa eller vad ni nu vill. Kom ihåg, det är ingen sömnkur! Därför finns det inga tidsgränser elelr dyligt. Ni ska helt enkelt räta till lite i era rutiner med hjälp av bokens tusen bra tips och fakta. Välj själv vad ni vill ta fasta på. Det ena måste inte inkludera elelr utesluta det andra.

• Wynja

GLÖMDE. Den sista delen i föregående inlägg var ju såklart till Clara!

• vårsol

Clara, Ngt ni kan börja med (om ni inte redan har gjort så) är att göra skillnad på dag- och nattsömn. Ha olika rutiner innan, kanske låt henne sova på olika ställen. På så vis lär hon sig skillnad mellan natt och dag och det kan göra att hon sover längre på natten. När du får boken kan du, om du vill, börja med att läsa avsnittet om gentle removal plan och börja med den medan du läser resten av boken.

• Trixan

Jag väntar också på min bok beställde förra fredagen har tagit en vecka så segt..... stod 2-5 dagar men då måste de komma på måndag,.... jag som ville prova nytt till helgen för min älskling är nu 29:e 7 månader och sover så oroligt vaknar varje timme nästan och vill snutta på mig.

• vårsol

Clara 246 lättlästa sidor, men man läser bara ca 176 innan man sätter igång, sen är det uppföljningskapitel.

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution