• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • akl
    Hej !

Kom på att det var längesen jag var härinne.... får bli ändring på det !

fiee
    Verkar som om boken haft samma effekt på våra barn, räcker att den hamnade i brevlåden ungefär !

Clara
    Dina åtgärder låter precis som det vi gjorde när vi improviserade oxå, och det gav oss jättebra resultat ! Verkar vara en bra metod, helt enkelt !

Dok
    Du vet vad jag tycker om din bvc-grupp ! Sen förstår jag självklart din oro, den som man tyvärr ständigt går omkring med som förälder istället för att bara njuta...
    Hoppas att dessa veckorna framöver ger några framsteg så att du känner att det ger resultat *håller tummar och tår*

Barbablond
    Såhär i efterhand tror jag stenhårt på att just avvänjningen av nattamningen var det avgörande steget för bra nattsömn. Det tog 3 nätter att avvänja och efter det sov han iaf 6 timmar utan mat. Efter ytterligare ett tag sov han hela natten utan mat.
    Sambon fick helt enkelt ta honom och stoppa in nappen istället. Gick bra med en gång, så jag vet inte hur vi skulle gjort om det inte funkat. Men det verkar ju funka bra för er med vatten, så fortsätt med det ett tag så kanske han slutar vakna till slut *hoppas*

Här hemma går allt som en dans (skäms nästan över att säga det ) Sista veckan har han sovit 20-08 utan att vakna ! Sover 1,5 timme fm och 1 timme em !
    Behöver väl inte säga att vi är utvilade !
    Han äter aldrig nattetid numera, äter 5 mål mat om dagen (amning/gröt, lunch, gröt, välling, amning) 

Hoppas verkligen att det snart släpper för er som kämpar och kämpar...

Hoppas alla får en trevlig helg !
    Stolt tvåbarnsmamma
  • jojjo113

Ingen som hade några tips till mig?

• akl
    jojjo113 skrev 2006-03-03 09:58:54 följande:
    Jag har en fråga bara. Min pojke får helt ny blöja precis innan han somnar (vid halv 8 vanligast) Klockan 1-2 är den överfull och läcker igenom och självklart vaknar han ju då, även på morgonen (vid 5) när han vaknar så är den full med kiss.. I natt var det t o m så mycket kiss att det gick igenom till madrassen osv. Hur ska vi göra med det? För jag förstår ju att det är en av de anledningar som gör att han vaknar.Kan tillägga att han är väldigt lättväckt så byter vi blöja när han sover så kommer han vakna av det..Alla tips mottages tacksamt
    Jojjo
    Tyvärr har jag inga råd angående det där med kisseriet... Även om han vaknar när ni byter, har han svårt att somna om sen, eller somnar han fort om?
    Jag tänker att man kanske kunde låta honom kissa innan ni lägger er (vid 23-tiden, kanske) så kanske han klarar sig till morgonen utan att kissa igenom och vakna av det... en liten tanke, bara!
    jojjo113 skrev 2006-03-03 10:03:19 följande:
    (han kan sova upp till 3 timmar utan problem) Men nu när jag börjat läsa i boken så förstår jag att jag kanske inte sak dra ner på den sömnen utan låta honom sova så han får sina timmar? Eller har jag missuppfattat det?Som sagt, har inte läst hela boken ännu, men är ändå lite nyfiken på vad ni andra tycker..
    Sover han 1 gång/dag a 3 timmar? Hur sover han på natten? Om jag förstått det rätt så somnar han vid 19,30 och sover till 05 (med många uppvak)! Vad gör ni på natten när han vaknar? Äter han? Är han ledsen? Hur somnar han om?

Jag skulle inte dragit ner på dagsömnen... inte förrän natten fungerar! T ex när han börjar sova utan att vakna på natten, men sover för få timmar (och det varit så ett tag) då skulle jag nog börja ta på dagsömnen för att utöka nattsömnen.
    Men jag tror inte det är rätt ände att börja i (att dra ner på dagsömnen)! Risken finns att natten blir ännu värre då, eftersom han kanske är för trött för att få ro att sova...

Många frågor blev det !!!
    Stolt tvåbarnsmamma
  • Missisola

Har läst boken nu, men är så väck i skallen pga olika omständigheter(sömnbrist och en jobbig PMs ..vara i  14 dar)..Sambon läser den nu...
    Men det talas mycket om avvänjning av nattamning....
    Ebba äter ju ersättning på natten...och hur vänjer man av med det...Vi har det som sista utväg tyvärr, fast eg. är hon inte hungrig alla gånger, men blir lugn då...

EbbaBebban 4-ever
  • jojjo113

akl -- Tack för svaren!

Angående att byta på han eller låta han kissa innan vi går och lägger oss så har vi funderat på det. Men de gånger vi bytt på han blir han ofta ganska klarvaken och det tar en bra stund innan han somnar igen.
    Men jag vill ju inte att han ska sova i sitt kiss, hur kul kan det vara?!
    Vi får nog prova oss fram..

Angående vaknandet på natten, så vaknar han "halft" ( alltså inte direkt klarvaken och ofta blundar han fortfarnade) och skriker. Somnar ofta om av att vi gungar han eller klappar honom på ryggen. Ofta tar max 5 minuter innan han somnar om. Ibland (ganska ofta) tar vi upp honom (för att han inte lugnar ner sig med skriket) och gungar honom till sömns stående. Han är aldrig hungrig på natten, vill aldrig ha mat, så det är inte problemet.
    Ibland lägger vi oss t o m på madrass på golvet för där sover han ganska bra, mest för att man då är snabb att gunga honom om han vaknar. Hoss oss i sängen vill han inte sova, jag tror att han tycker det är för varmt och trångt fast vi ger han mycket utrymme.

Men jag väntar med dagssömnen då. Han sover en gång 2-3 timmar på dagen ungefär..

Vi ska få en ny säng till honom nästa helg. En vanlig säng (90cm) och vi hoppas att han ska trivas bättre i den Han verkar vilja ha bra utrymme när han sover.

Så nästa helg när sängen kommer ska vi försöka oss på NCSS, då hinner jag läsa igenom boken ordentligt också.

• Trixan

Gates finns det några tips från dig hur man tajmar rätt så han inte hinner bli övertrött eller för pigg verkar som du hade några bra?
    Har NCSS boken men har inte hunnit läsa ut den än så jag skulle bli jätte glad om du kan hjälpa mig.

Har börjat dock lite så smått och igår sov min lilla älskling från 18 till sex på morgonen vaknade till 3 ggr men vi vaggade sängen och han somnade om. Jag har aldrig varit så chockad. Han vaknar normalt efter 2-3 timmar hela natten så det är ett enormt framsteg.

• Doktorinnan

Gates: tack för tipsen Jag tycker att det där med tajmingen är lite knepigt - Pantley skriver ju också om det, men samtidigt om att följa rutiner och nattningsritual. Så vad gör man om hon gnuggar sig i ögonen när man precis börjat nattningen? Eller om hon verkar trött trots att det inte alls är sovtid? Säger din bok nåt om det?

I dag tex - hon sov dåligt i natt (surprise surprise ), men sov till kvart i sju i morse (istf 6), vaknade efter 40 min av fm-sömnen, var jättejättetrött precis innan lunch och somnade i mitt knä! Sen sov hon på eftermiddagen 3 timmar och nu blev ju hela dagsrutinen helt knasig... *suckar* Nu verkar hon trött igen, men om hon sover nu kommer hon ju aldrig somna i kväll??? Vad gör man? Hur har ni andra löst såna situationer?

• Wynja

Jojjo- Jag tror inte att du kommer att behöva dra på dagssömnen överhuvudtaget. När ni får ordning på nattsömnen så tror jag han kommer sova kortare självmant på dagen.
    Det reglerar sig själv helt enkelt. ge det lite tid bara. Nu tycker jag du ska låta han få all sömn han kan få. Roligt att se en till som har "toddler" boken! Tänkte jusst fråga om jag var ensam här inne med barn över ett år.

((Min Loke sov ca 3 timmar på dagen vid 18 månaders ålder. Men bara ca 8 timmar på natten. Nu sover han (han är snart 20 månader) 1,5-2 timmar på dagen och ca 10-11 timamr på natten. ))

• Wynja

Doktorinnan- I min bok skriver Pantley några tips om man är i ditt dilemma. Om barnet inte är trött när hon borde vara det helt enkelt.
    Vad jag kan minnas så handlade det kapitlet mest om hur ljus påverkar "trött"-hormonerna. Har man ett piggt litet barn så kan man släcka ned timmen innan läggning och undvika allt stimulerande. Särskillt tv och bus-lekar. Ta det väldigt coolt helt enkelt.
    Har man en trött buse så kan man istället försöka stimulera med ljus. Ha alla lampor tända, frisk luft i hemmet. ja..försöka ha en "dags-atmosfär".
    Om barnet verkar väldigt trött precis i början på nattningen så ska man inte dra ut på hela processen bara för att. Ta med de viktigaste punkterna. Förkorta och barnet i säng snabbt.

• Mia1975

Dok:
    Vet inte alls, men har du provat söva om när hon vaknar efter kort tid (40min). Vår dotter (snart 8 mån) vill inte heller sova någon längre stund på fm det har börjat sträcka sig till 45 min nu mera, men oftast vaknar hon ju efter 30 min. Men då hon är lite grinig när hon vaknar försöker jag söva om henne. Funkar oftast om jag är lite snabb i vändningarna. Funkar iofs bäst på eftermiddagarna då hon hellre sover en längre stund. För på fm är hon oftast ganska glad och pigg när hon vaknar även om hon bara sovit 30-45 min. Blev lite virrigt, men jag tänkte att om hon sover lite längre (typ 1-1½tim) på fm och ungefär lika eller lite längre om det funkar på eftermiddagen kanske hon inte blir lika trött så tidigt. Men jag förstår hur det är. Vi försöker varje kväll att förstå vad som är bäst. Att hon får sova en lite stund vid fem-tiden eller att hon blir supertrött och vill sova vid sex. Vilket sedan gör att hon vaknar tidigare...

Tror det är fler tänder på G nu, hon är lite extra grinig och konstig i magen. Sov något sämre de senaste två nätterna. Skulle önska att hon ville sova mellan 19-07, men vi får väl se hur det kan gå att försöka få till genom att försöka tajma rutinerna på dagen rätt. Är lite nyfiken på den där boken som Gates nämner. Finns den också bara på engelska eller kan det vara något man kan försöka kolla med biblo om de kan beställa hem??

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution