• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • Trixan

Har inte fått miin bok än skit segt har tagit 7 dgr så vi började utan den igår .
    Han la sig runt åtta gick bra. Sen vaknade han i snitt varje timme. Natten vaknade han halv två fick bröst till slut tänkte försöka få han att sova i sin säng och samtidigt sluta amma och ta både de direkt. Sedan vaknade han halv fyra och sedan i snitt varje halvtimme så jag är trött som bara den nu, Vet inte vad jag ska göra för att han ska sova längre min lilla plutt. Några förslag? Han tar inte välling tyvärr och inte napp har provat i 2 månader.

• Mia1975

Trixan:
    Jag tror att det är lite "trägen vinner". Dvs fortsätta att försöka söva honom på annat sätt genom att vyssa och vagga, för att länga intervallen mellan målen på natten allt eftersom.

Sedan kan man ju alltid prova GRP som finns i boken som du inte fått än. Med korta ord går det ut på att titta på honom när han håller på att somna vid bröstet och avbryta precis innan han somnar. Enligt boken kan man hålla ett par fingrar under hakan eller i lilla gropen mellan hakspetsen och underläppen för att hjälpa honom avbryta sugrörelsen och somna utan bröstet i sin mun. Man kan få lägga tillbaka honom vid bröstet och avbryta igen några gånger (boken föreslår att man sakta räknar till tio efter att det mest frenetiska sugandet upphört mellan försöken). Funkar det inte efter några försök kan man avbryta och prova igen nästa gång han vaknar. Man ska helst börja redan vid första insomnandet på kvällen. Om man kombinerar detta med några andra nya rutiner kan barnet få andra insomningsassociationer och så småningom lära sig somna och somna om själv. Det tar dock en hel del tid. Inga mirakel sker över en natt.

Vi håller på och stretar med att vår dotter ska kunna somna och somna om utan napp. Det går sakta men säkert framåt. Det blir en hel del vyssande och vaggande istället. Men i natt har hon klarat sig utan napp. Fick den bara på morgonkvisten (då låg hon i min säng efter nästan en hel natt i eget rum, detta för att hon och jag skulle få dra mig en liten stund till).

• Trixan

Tack Mia .
    Tydligen kommr boken imorgon äntligen

• Mia1975

Yippie! Elsa vaknade bara 2 ggr i natt. En gång ca 23.30 och en gång ca 04.15. Hon fick mat och somnade om. Vid den senare tiden bytte jg även blöja. Vet att det bara är andra natten än. Men det känns som om det kommer att kunna funka bra. Hon är ju inte 100 % frisk än heller... Hon har ju dessutom sovit utan napp hela natten. Vi hörde hur hon pep till vid 21 också, men då vände hon sig om och somnade om själv. Så även vid tretiden.

Jag är såååå glad!

• Sandra H

hej! vi har haft uppkopplingsproblem i en veckas tid nästan och åh, vad jag har saknat er och hela FL!! men nu verkare det fungera bättre igen!

vi är nu inne på dag 9 och ska imorgon göra en 10-dagars logg, ska bli spännande. tycker redan vi märker framsteg. hon vaknar inte lika ofta på nätterna och ibland kan vi vyssja henne till söms igen!! har aldrig gått tidigare.

Bonanza: jag vet inte om du läst hela boken? jag tycket liksom inte att det handlar om att: "gör si eller gör så", utan så mycket om att ändra och skapa alla möjlga rutiner kring barnets sovande, fundera kring dagvilorna osv och utvärdera efter 10 dagar och då se vad man kaske kan ändra på. Jag tycker att det är en slag helhetssyn kring sömnen som har hjälpt mig i alla fall!

mia: kul att höra! känner igen en hel del från det du beskriver. vår lilla Gabriella har oxå varit sjuk under vå första 10-dagars period, men ändå märker vi förbättringar... :)

vi hörs! kram! Sandra

• Mamin

Jag har kommit en bit i boken och funderar på det här med GRP. Clara somnar oftast i sin säng men sen så vaknar hon efter 1-3 timmar och vill då komma övert i vår säng och ammas. Sen så vaknar hon massa hela nätterna och ska snutta.. Jag ska försöka att komma igång med tipsen i NCSS så snart som möjligt och tänkte då att jag eventuellt skulle låta henne flytta in i sitt rum. Är det en bra idé tro eller blir det för mycket på en gång?

Är det någon som gjort så?

• Mia1975

Mamin:
    Vi körde på en vecka med GRP innan vi flyttade över henne i eget rum, men vår uppfattning är att det börjat fungera bättre på det stora hela även det där med massor av uppvakningar och snuttning och nappning, sedan hon började sova i eget rum. Tror att vi stör henne mindre nu när vi inte klampar in och tänder lyset eller pratar med varandra och snarkar

Sedan har maken fått börja ta den första uppvakningen på natten och ge henne välling då. Jag tror det har bidragit också. Han är väl inte lika mesig som mig. Jag lät henne ligga bredvid och snutta och gosa för minsta litet knyst. Nu när jag kan sova längre till dess jag ska upp och sköta henne så är jag lite mer bestämd jag med. Slutade dessutom amma igår. Har nog inte haft så särskilt mycket bröstmjölk på slutet eftersom hon vaknar så snart och är hungrig igen. Med lite bättre timing på kvällsmålet kanske hon bara behöver äta en gång på natten snart.... *hoppas*

• Doktorinnan

Här var det länge sedan jag skrev.... Vårt NCSS:ande har inte gått så lysande! I början märktes en viss förbättring, men senaste veckorna har vi varit tillbaks till 5-10 uppvaknanden/natt och helt katastrofal dagsömn Tror att jag inte varit tillräckligt konsekvent, framförallt med rutinerna för dagsömnen! Igår hade jag ett sammanbrott och bara satte mig och grät efter en hemsk mammagruppsfika där alla tyckte så synd om mig och Ebba som inte får sova och kom med allsköns oönskade råd och tips, tex att "det är ju så vikigt med sömnen, annars utvecklas de inte ordentligt", "Hon kanske äter så dåligt för att hon är för trött hela tiden" osv. Dessutom var jag ensam om att tycka att det borde gå att få dem att sova utan skrik! Jag fick kritik för att jag lär henne att "sängen är nåt otäckt som hon ska räddas ifrån" när jag plockar upp henne "hela tiden" när hon skriker (HUR ska hon känna sig trygg i sängen om hon får ligga där och skrika, undrar jag???), för att jag inte har henne i eget rum, etc etc. I vanliga fall brukar jag kunna försvara mina val och mina åsikter, men det är inte så lätt att vara kaxig och säga att mitt sätt är bra när jag är den ENDA vars barn inte sover hela nätter och två bestämda tider varje dag. (Och när alla andra barn är dubbelt så stora som min lilla matvägrande Ebba, fast de är yngre...)

MEN skam den som ger sig Nya friska tag from idag! Jag har gjort en ny plan, och nu ska Ebbas sömn vara högsta prioritet i minst två veckor, eller tills vi fått det att funka. Jag får helt enkelt tacka nej till roliga saker som "stör" schemat ett tag...

Ni kan väl hålla tummarna för mig!?

• Mamin

Doktorinnan- Usch vad jobbigt det låter! Ja det är ofta folk undrar varaför man inte bara låter dom ligga och skrika, men jag fixar det inte heller!! Jag tycker att det är hemskt att höra sitt barn skrika i ren panik men vissa verkar inte förstå det.
    Du gör det som DU tycker är bäst för ditt barn, INGEN känner ditt barn bättre!! Kram

Själv så har jag inte börjat med NCSS ännu men är på väg. Dom senaste nätterna har Clara vaknat jätteofta och jag tänker varje gång, hur 17 ska jag orka med att köra nån metod över huvudtaget när jag känner mig helt medvetslös... Jag vet att det är en period men att det ofta blir bättre sen, men hur orkar man genom den perioden??

• jojjo113

Hej!

Lägger till denna tråden till mina favoriter. Har precis fått hem NCSS boken för toddlers. Min pojke är 18 månader och vaknar allt för många gånger varje natt.
    Har inte kommit så långt i boken, så vi har inte direkt startat ännu, men vi planerar massor med hans nya säng och lite hur vi ska gå till väga osv.

Jag har en fråga bara. Min pojke får helt ny blöja precis innan han somnar (vid halv 8 vanligast) Klockan 1-2 är den överfull och läcker igenom och självklart vaknar han ju då, även på morgonen (vid 5) när han vaknar så är den full med kiss.. I natt var det t o m så mycket kiss att det gick igenom till madrassen osv. Hur ska vi göra med det? För jag förstår ju att det är en av de anledningar som gör att han vaknar.
    Kan tillägga att han är väldigt lättväckt så byter vi blöja när han sover så kommer han vakna av det..

Alla tips mottages tacksamt

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution