• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • jojjo113

En sak till jag undrar över.

Vår pojke sover nog samanlagt förlite per dygn.
    Innan jag fick boken trodde jag att jag skulle börja med att dra ner på dagssömnen (han kan sova upp till 3 timmar utan problem)för att kunna sova mer på natten. Men nu när jag börjat läsa i boken så förstår jag att jag kanske inte sak dra ner på den sömnen utan låta honom sova så han får sina timmar? Eller har jag missuppfattat det?

Som sagt, har inte läst hela boken ännu, men är ändå lite nyfiken på vad ni andra tycker..

• Mammatilltretroll

Jag ska hämta boken (köpt den av en tjej på FL) nästa vecka..

Men vi har på egen hand improviserat lite senaste veckan..

Förut:
    Meja sov på dagarna i sin säng väldigt oregelbundet och 40 min pass... Var jättegnällig och trött 18 och gick inte tat hålla vajen längre och ville inte äta ngt alls på dagen, 18.30 sov för natten och vaknade 22,01,03 och ville gå upp 05!!
    Vi fick sjunga mantran om natten för att i bästa fall få henne att somna om...
    Oftast så grät eller var hon arg innan hon somnade alla pass!

Åtgärder:
    Om dagarna sover hon bara i vagnen för att göra skillnad mellan dags och nattsömn, hon sover på mer fasta tider och sover nu 10-12 samt 16-18, (vaknar hon under dagssömnen så vaggar jag lite med vagnen och säger ssshhh så somnar hon om, är glad och pigg bebis på kvällen och som äter frukost, lunch och middag.. ho är pigg och glad tills att vi lägger henne 20-20.30-tiden.
    Då har vi ny rutin: Blöja, Saga, Säga godnatt till 2 gossedjuren, säga godnatt till Meja, välling och ett par vaggvisor tills hon börjar bli riktigt trött.. då tar vi bort vällingen om inte den är slut, och säger bara "sssshhhhhhh" och sen somnar hon Utan gråt!

Resultat:
    HURRA!
    Sov inatt 20.15-04.30 och fick välling, somnade om till 06.30!!
    HURRA!!

• Barbablond

Vi har inte heller sett några framsteg ännu... Tvärtom har lillkillen börjat ta lång tid att lägga, både på dagen och för kvällen och det har aldrig varit några problem innan. Vet inte vad vi ska göra, men tror fortfarande på NCSS så vi kör väl på. Kanske ska jag dock försöka sluta med nattamningarna och ge honom lite vatten i stället - i natt gick det bra 3 gånger i sträck! Någon som har tips angående avvänjning?

• vårsol

Doktorinnan, din mammagrupp har visst fastnat för anna wahlgrens tvärsäkra råd. Själv ger jag inte mycket för hennes påhitt. Det är inte alls synd om bebisar som vaknar upp flera ggr/natt, det är normalt. Däremot är det jobbigt för deras föräldrar Hur gammal är din flicka?

• Doktorinnan

Vårsol - japp, de rekommenderade tom att AW coachar spec besvärliga fall personligen... tack, men nej tack! (Hon är sju månader...)

• vårsol

Doktorinnan - hon är ju så liten än. En del barn äter inte några större mängder fast föda förrän runt ettårsdagen och det är oftast ingen fara. Verkar hon pigg och glad? Växer hon alls? En del barn planar ut i kurvan när de blir rörligare. Sen har de en besvärlig period när de är runt sju månader och ska lära sig krypa osv, så att hon har det struligt med sömnen just nu är egentligen inte särskilt konstigt *peppar*

• Doktorinnan

Vårsol: tack för peppet! Nej, egentligen är jag inte så orolig... men problemet är att hon inte går upp som hon "ska" (enligt bvc) - och det är ingen tillfällig utplaning utan hon började med att väga mycket (3600 vid födseln), passerade normalkurvan,´-0,5 -1, -1,5, osv (nästan -2 nu) i en stadigt nedåtgående trend. Hon har fortfarande strl 62 (2-4 mån). SÅ man börjar ju undra liiiite, men å andra sidan verkar hon ju glad och pigg - det är mest massa andra människor som har åsikter, och i bland trillar man ner i osäkerhetsträsket och börjar ifrågasätta allt man tror på! Det hör väl till som förälder antar jag?! Men nu hamnade vi lite OT kanske

• Gates

Doktorinnan:
    Ta ett djupt andetag.... Sadar ja. Det kommer att fixa sig! Laste dina inlagg och ville dela med mig nagra saker som hjalpt mig. Jag tycker ocksa att lata babisen ligga och skrika sig till somns ar valdigt stressfyllt och har jobbat med NCSS. Fick nyligen bakslag och dottern var uppe 5 ggr/ natt fran att ha sovit 20-08. Upptackte att hon faktiskt grater lite i somnen da och da och istallet for att rusa dit med en gang vantade jag ett tag. Elizabeth Pantley skriver om det har i sin bok, skillnaden for min dotter var att om jag gar dit och borjar vagga henne som Pantley beskriver, sa vaknade hon och trodde att det var dax for mat. Sedan jag upptackte att det ar battre att ge henne ett par minuter att somna om har hon borjat sova mycket battre -igar natt vaknade hon inte en enda gang! Peppar, peppar! Tycker inte att det raknas som att lata henne skrika sig till somns. Den andra upptackten jag gjorde var att hon ar kanslig for ljus under dagen. Nu drar jag ner en mossa over ogonen pa henne och jag far ibland ga och vacka henne for att hon inte ska sova for lange. Ska forsoka fa maken att hjalpa mig med att morklagga fonstret mer i helgen for att slippa mossan!

Vi markte ocksa stor skillnad nar vi flyttade henne till hennes eget rum. Du skrev att du inte gillade det, men om hon har svart att sova for att hon hor era sovljud sa kanske det kan vara vart att prova? Plus att det tar langre tid att ga in till henne. Hon kan ju alltid flytta tillbaka till ert rum om det inte fungerar Vi har en san dar baby monitor, vi hor varenda andetag om vi drar upp volymen.

Ytterligare en grej som har hjalpt mig oerhort: Boken "Healthy Sleep Habits Happy Child" av Marc Weissbluth. Helt underbar bok som handlar om att "tajma" somnen nar barnet ar som mest fardig att somna- ungefar som man "tajmar" en vag nar man surfar. Har tillbringat manga timmar med att vagga dottern for sent eller for tidigt innan jag nu har nagotsa nar koll pa nar hon ar redo. Det ar helt otroligt nar hon bara somnar! Han foresprakar "let cry" om man missar "tajmingen", men pratade med en tjej i en mammagrupp som hade anvant hans "tajming" i kombination med NCSS med goda resultat. Detta har hittills fungerat for mig ocksa! Om all somn fixar sig tror jag att viktokningen kommer pa kopet! Lycka till och skriv in till traden hur det gar!

• sukkubus

Gates - Några snabba tips om hur man "tajmar", hinner aldrig läsa .

• fiee

Måste bara berätta något roligt. Jag var in och köpte boket via nätet. MIn dotter började sova bättre. Jag fick hem boken, men hann ej läsa den! Min dotter sov HELA natten från kl 20-07.45 3 nätter i rad i sin EGEN säng. Började läsa den lite smått och nu har hon sovit i sin säng 5 nätter i rad. Inatt vaknade hon några gånger när hon tappat nappen och fick mat 1 gång, men vad är det? Är så glad OCH utvilad dessutom! Detta var en bra bok!=)

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution