• Prickiga jag

Midsommargänget III

Midsommargänget är tråden för oss som firade midsommar ihop sommaren 2005:

Munter
    CM
    Timisen
    Flinxann
    Rallymoster
    Binkan
    Flodisen
    Coccinelle
    MiniTina
    Prickiga
    Elin
    TantT
    Surfer
    Oz
    HG
    Anemone
    Esther
    Toca

Ingen glömd hoppas jag - i så fall inte med vilje!

• Svar på tråden Midsommargänget III
  • ElinPeelin

man kan inte se ägget med UL, när det har börjat vandra... är inte helt säker, men tror att det är så.

• Anemone

Hellooo! Nu har jag ägnat en timme åt att läsa ikapp och inte ens hunnit klart.

Fy sjutton vad fult det är här hemma! Tacka vet jag gröna gräsmattor, blommande körsbärsträd, påskliljor och fågelsång. Annars är det bra med mig. Fick utslag på ÄL-stickan igår så nu väntar jag på en tempstegring imorgon. Samlar statistik!

Måste jobba!

• Surfergirl

Har tagit blodprov i höstas för att möta progesteronnivå= se om jag ägglossat just den cykeln. Nivån var 15 och det betydde ingen ÄL den cykeln. Ett värde på över 30 skulle betytt ÄL enligt Cartman. Men när jag sen frågade gyn om det resultatet så sa han att jag inte skulle lägga för stor vikt vid det eftersom det kan ha tagits på fel dag i cykeln. Så det var i princip waste of my time, då. Suck.

• toca

Men man kan se det med vul när det kommit fram till livmodern! Det var det första hon kollade pa mig vid mitt allra första besök.

• toca

Men krävs det inte en hyfsad hög progesteronniva för att ägget ska kunna fästa/halla sig kvar? Jag trodde det var därför jag fick progesterontillskott? För mina ägglossningar var ju helt som de skulle.

• Anemone

Visst småsjungs det lite i snåren, men jämförelsen är ändå lite deprimerande. Fast alla kan ju inte bo i Richmond. Typ dyrt.

Jag är säker på att jag wejstar en super-ÄL den här månaden. En av årets 3. Jag har haft värsta ÄL-sekretet i en vecka. Det hör inte direkt till vanligheterna i mina kalsipper, om man säger så.

• Anemone

Toca & Surfer har nog rätt båda två när det gäller progesteron. Det börjar produceras efter att ägget släpps och gör så att slemhinnan tillväxer och ägget kan hållas kvar i livmodern. Dippar nivån för tidigt får man mens och det eventuellt befruktade ägget far ut. Men mäter man nivån på fel dag i cykeln, i relation till när man har ÄL, så kan man inte gärna dra några slutsatser om man har ÄLat eller ej.

• ElinPeelin

kopierat fr vårdguiden:

Viktiga hormoner
    För att implantation ska ske måste livmoderslemhinnan påverkas av gulkroppshormon (progesteron) som bildats i äggstocken. Gulkroppen producerar stora mängder progesteron under cirka 14 dagar. Om befruktning sker fortsätter gulkroppen att producera progesteron under ytterligare några veckor. Det leder till att att ägget kan fastna och att menstruationen uteblir.

Några dagar efter det att ägget befruktats bildas det ett nytt hormon som heter HCG. Det är det hormonet du mäter med ett graviditetstest. HCG-hormonet stimulerar gulkroppen att fortsätta sin produktion av östrogen och progesteron till dess att moderkakan bildats. Allt detta bidrar till att fostret kan utvecklas och växa.

Det händer att befruktade ägget inte fastnar eller stöts ut från livmodern. Detta brukar yttra sig som en något försenad mens. Du hinner kanske inte ens märka att en graviditet har varit på gång.

Svar på tråden Midsommargänget III