• Anonym (Meija)

Du kommer alltid vara nummer två!

Hej på er,

Det är en sak som slagit mig varje gång jag läser i trådar gällande bonusföräldrar. Alltid skriver folk till en bonusförälder att "du får acceptera att du alltid kommer att komma i andra hand".  "Barnet kommer att komma först, sedan du". Och sedan klassikern , "barnet var där först"!

Nu är jag förvisso inte bonusmamma, utan biologisk mamma till min dotter som jag har tillsammans med min man. Vi är alltså en "kärnfamilj" om man vill sätta stämpel på det och jag älskar min familj mer än allt! Men, jag är inte alltid i andra hand för min man, efter mitt barn. Och min man är inte heller  alltid nummer två för mig efter vårt barn. 

Jag förstår verkligen inte vart ifrån denna tanke kommer ifrån att man alltid kommer efter barnet och barnet kommer alltid först! Lika många gånger som min dotter kommer först. kommer även min man först. Vi är en familj! Hos oss finns ingen rangordning kring vem som kommer först och vem som blir tvåa. Ibland får maken stå undan för att dotterns behov är viktigare och ibland får dottern stå åt sidan för makens.

Hur tror ni världen ser ut och framför allt, vad lär sig dessa stackars barn som hela sitt liv för höra/uppleva att de minsann kommer först? Och hur fungerar det sedan på dagis? Om alla barn lärt sig att just han/hon kommer först?

Hur tänker ni som skriver till dessa bonusmammor- eller pappor att "du kommer alltid komma efter barnet". Vad menar ni egentligen med det? 

• Svar på tråden Du kommer alltid vara nummer två!
  • Maskot
    Anonym (123) skrev 2012-07-03 13:57:30 följande:
    Jag har varit på båda sidor i denna diskution. Så jag vet vad jag pratar om när det gäller vad summan kan bli.
    Jag har levt ihop med en man samma som jag har nu som prioriterade sitt tidigare grad till en sådan milda grad så att förhållandet hölldes på att spricka rejält.
    Det gick till en viss punkt där jag sa stopp med riktigt stora bokstäver och det var efter vi fick gemensamma barn och ett av barnen var ständigt sjukt första åren och jag fick ta allt ansvar och känslor för mig själv.
    Jag var helt själv i all oro för min man ansåg att han försummande sitt första barn om han la energi till vårat barn och mig.
    Jag minns när vi varit inne en HEL dag av provtagning och medicinering där dottern hade suttit hela dagen och fått sprutor mest hela tiden och inte sagt ett ljud, hon fick mkt beröm av läkaren som sa att vilken tapper liten tjej. vi har stuckit henne flera gånger och hon säger inte ett knysst. när jag satt i bilen på väg hem med vår lilla tös så brast allt.
    jag grät av oro och av att liltösen var så underbart duktig. ville under hela dessa två år bara gå in och byta kropp med henne.
    Det telefonsamtal som jag sedan ringde förklarar hur vår familj såg ut då:
    Jag ringde min man, vår dotters pappa och berättade hur duktig hon hade varit och är
    jag fick i andra luren höra: jahopp och korta ja
    det slutade med att jag sa hej då och la på då jag inte fick något samtal med honom överhuvudtaget då han svarade enbart ja och nej kort och sen avbröt och sa att han och bonus var hos farmor och farfar och frågade om vi också ville ha mat.
    När jag ifrågasatte detta samtal senare på kvällen varför han beter sig så undligt varför han inte visar känslor eller bryr sig mer så svarar han:
    DET ÄR SÅDANT UPPSTÅNDELSE OCH PRAT OM LISA HELA TIDEN OM HUR DUKTIG HON ÄR SEN TAR DESSA SJUKDOMAR UPP SÅ MKT TID SÅ JAG VILLE INTE PRATA SÅ MKT OM DET NÄR KALLE ÄR MED (BONUSSONEN)
    Då är det alltså ingen som har frågor eller bryr sig av pappa, farmor eller farfar för att inte bonussonen ska känna sig utanför och mindre värd då eller?
    japps!
    I mellan den gången cirka tre månader innan så råkade jag få blindtarmsinflammation vi hade varit på julbord och jag bar vår då 1 4 måndader gamal tös som somnat i bilen.
    jag ber min man om hjälp med skorna för jag hade så jädrans ont i magen plus bar på ett barn.
    när jag frågat det så skyndar sig då åtta åriga sonen sin pappa om hjälp av med sina skor-
    min man väljer då att låta mig stå där med mina stövlar och ett sovandes barn med blindtarmsinflammtion som vi då inte visste men vi visste att jag hade sjuhelvetes smärtor.

jag skrev här på familjeliv för jag kände att mitt liv kändes helt hopplöst, önskade aldrig bort min bonus men önskade mig en man och en pappa till vårat barn.

och vad får jag för svar tror ni??????
    hemsk bonusmamma som bara tänker på sgi själv som önskar bort sin bonus och konstigt nog
    BARNET VAR DÄR FÖRST, BARNEN KOMMER ALLTID I FÖRSTA HAND

Som tur är fick jag min man och ändra på sig så numera så lever vi i en familj där alla ser alla, där alla har lika värde och där alla lyssnar respekterar och lär sig vänta på sin tur.

jag älskade knappt inte min man förut när han var en sådan annan pappa, kärleken sjönk till botten. men nu är han tillsammans med alla barnen det bästa jag har.
    Vilken stark text du skrivit! Man grips av alla känslor och känner verkligen smärtan i er situation. Vad härligt att ni hittade en väg ut ur detta. Relationer är inte lätt, och man gör ju ofta saker av kärlek- men har kanske ibland svårt att se saker ur någon annans perspaktiv. 

Tack för att du delade med dig! 
  • SysterEmelie

Det finns ju 100 sidor av samma mynt egentligen. Situationen i min familj är väl egentligen lite annorlunda. Jag är bonusmamma till en liten tjej. Jag kom in i bilden innan hon var född. Varken mamman eller pappan visste om att hon var på väg när vi blev tillsammans. Jag fick då välja om jag skulle stanna kvar eller gå. Min sambo hade inga planer på att gå tillbaka till sitt ex. Jag stannade kvar och förberedde mig på att från och med nu komma i andra hand. Men det blev aldrig så.. Visst nästan hela vårat liv kretsar runt lilltjejen, men det är ju så att vara en familj. Hennes behov går i första hand när hon är hos oss och våra behov går först när hon är hos sin mor. Det går att anpassa sig.

• Anonym (sist)

Jag tycker barnen (även biologiska) ska komma "sist". Föräldrar i en kärnfamilj är viktigast i familjen, de är anklarna, det är de som bestämmer över barnen och skapar barnen. Barn kommer och gå (flyttar ut), men i en kärnfamilj så är bara förädrar som är bestående :)

• Anonym (Bio/bonus)

Har bara läst trådstarten och kan inte mer än att hålla med dig TS! 
    Tycker det är vansinnigt att lägga människor i "fack" eller rangordning beroende på vem som sk var först. Jag har min son på heltid och skulle aldrig ens drömma om att min sambo skulle "hållas tillbaka" eller bara gilla läget för att han inte är bio pappa. Likaså med hans barn sen innan, vi anpassar oss till varandra och tycker alla är lika viktiga för att HELA familjen ska må bra. 

• ius lexis
    Anonym (Bio/bonus) skrev 2012-07-03 14:25:38 följande:
    Har bara läst trådstarten och kan inte mer än att hålla med dig TS! 
    Tycker det är vansinnigt att lägga människor i "fack" eller rangordning beroende på vem som sk var först. Jag har min son på heltid och skulle aldrig ens drömma om att min sambo skulle "hållas tillbaka" eller bara gilla läget för att han inte är bio pappa. Likaså med hans barn sen innan, vi anpassar oss till varandra och tycker alla är lika viktiga för att HELA familjen ska må bra. 
  • Anonym (Meija)

Oj, vad många ni är som skrivit! Roligt att det blir en diskussion om det hela. 

Jag har inte läst alla inlägg, men ser att det finns precis som med myntet, två sidor av det hela. Ni som tycker att barnet går först och ni andra som tycker att alla i familjen är lika viktiga.

Jag håller ju med de sistnämnda, anser att alla är lika viktiga. Är själv uppvuxen i en familj där vi är fyra systrar. Hos oss var alla lika viktiga och i en så stor familj blev man verkligen van vid att inte alltid gå först. Jag menar, om min mamma hade prioriterat barnen först, vem av oss skulle hon då satt som nummer ett? Jag som är hennes förstfödda? Eller kanske min yngsta syster som var ju yngst?

Nej, jag anser inte att någon är viktigare i en familj. Läser att många här i tråden tar överdrivna exempel där man säger att man räddar barnet före maken om huset brinner, sitter vid sängkanten om alla döende osv.
    Visst kanske man agerar så när det inte finns ett annat val.

Däremot tänkte jag mer på vardagen än på ett avsnitt i "våra bästa år" när jag skrev denna trådstart. Har hittills under mitt 35-åriga liv varken räddat någon ur ett brinnande hus eller suttit vid någons dödsbädd. Hoppas innerligt att jag behöver uppleva varken eller.

Naturligtvis träder moderinstikten in om mitt barn är fast i ett brinnande hus, henne räddar jag instinktivt. Men om vi åter går tillbaka till den vardag som de flesta (?) av oss lever i, så är både maken och dottern lika viktiga.
    Någon skrev att om barnet vill spela spel och man kramas med sambon så ska kramandet avbrytas för att barnets spelbehov ska stillas.
    Precis sådant är ett vardagsexempel där mitt barn inte går först. Jag har burit mitt barn och födit henne, älskar henne så det gör ont! Men - jag har inte fött fram henne för att hon ska uppfostras till en bortskämd tjej som tror att världen kretsar kring henne, för det gör den inte. Inte kretsar den enbart kring mig heller, eller någon annan för den delen. Om jag som i exemplet ovan, ligger och kramas med min man och vår dotter vill spela spel får hon vackert vänta tills vi kramats färdigt eller så får hon hitta på något annat.

Läste en tråd tidigare om hur det var att växa upp på 60-talet (såg att du sextiotalist bl a skrivit i den tråden) och det kändes uppfriskande ärligt talat, att läsa om hur det var på den tiden och hur barnen inte var i fokus hela tiden då. 

Alla är vi ju olika, som tur är. Men som sagt, själv växte jag upp i ett hem där vi helt enkelt var för många ungar för att någon skulle vara viktigast eller gå först. Det lärde mig att bli självständig och framför allt, lärde det mig att se andra! Inte är jag själv på denna jord, eller viktigast heller. Funderar på hur dessa barn blir i tonåren och i sina vuxna dagar, de som är vana vid att veta att de är nummer ett!

• Anonym (123)
    Maskot skrev 2012-07-03 14:11:32 följande:
    Vilken stark text du skrivit! Man grips av alla känslor och känner verkligen smärtan i er situation. Vad härligt att ni hittade en väg ut ur detta. Relationer är inte lätt, och man gör ju ofta saker av kärlek- men har kanske ibland svårt att se saker ur någon annans perspaktiv. 

Tack för att du delade med dig! 
    varsågod Glad
    ja allt skedde inte över en natt och många diskutioner, skrik och gap och tårar. Många besök här på familjeliv Flört
    Men att lämna min man har aldrig varit det slutgiltiga alternativet trots att jag många gånger under den här tiden varit väldigt nära i tanken.
    Men vände det till att det blir inte bättre för varken barn eller vuxna om vi separerar mitt i alltihop heller.
    Jag tyckte att det var bättre att kämpa och man kan visst göra om människor på det sättet att man kan få dom att försöka se från en annan sida istället.
    Jag begärde inte mycket, de begärde mer av mig tyckte jag.
    så varför skulle dom/han inte kunna läsa höra och se från min sida. Ju mer han ger mig ger jag också tillbaka.
    Vi har jätte mkt konflikter till och från även idag då jag är en riktig känsomänniska och tycker att alla lika värde ska vara.
    Han tänker inte alltid som mig och jag tänker inte alltid som honom. Men vi har i alla fall fort bort det här med att mattan ska rullas ut och pedistalen ska bäras fram till en person i familjen.
    Som jag skrivit i mina 75 stycken inlägg här.

Tycker att man kan jämnföra det som en skolgård där alla inte får vara med,
    en eller två är utanför och alltid får vänta på sin tur,
    vad kallas det???????
    Kanske lite grov jämnförelse, men innan ni skriver i trådar där bonusmammor skriver av sig och ventilerar sig så tänk efter.
    Samma gäller för bonusmammor till biomammor. Försök att sätta er i just den personens kläder för ett slag.
    Det är inte lätt och man mår fasiken inte bättre av att få höra ännu en gång att man är en fruktansvärt dålig bonusmamma som ska fatta att man i resten av sitt liv kommer att bli styrd och överkörd av ett barn eller fler och av sin man.
    nu skriver jag inte mer här, har sagt det förr men nu lovar jag att ni slipper mig. har fått ur mig allt jag har att säga.
    Å TS jag håller helt med dig i vad du skrivit......plus många utav er andra också.
    Klart att man fortfarande älskar sina barn högre än 1000 miljarder drilliarder varv runt jorden även fast man ägnar stunder åt andra människor runtomkring.
  • Kattdamen
    Anonym skrev 2012-07-03 13:23:29 följande:
    Inte? Bara alla ggr hon yttrar sin vilja då alltså? Vilket ju är att alltid få som man vill...så?
    Nej.
    En kopp te, tack.
  • Kattdamen
    Anonym skrev 2012-07-03 13:52:30 följande:
    - så länge de dansar efter hennes pipa. Gulligt..
    Nej, inte det heller.

Även om du inte tror mig så är hon väldigt populär på förskolan, för hon är så snäll och trevlig.
    En kopp te, tack.
  • Katitzi

TS älskar din trådstart     Tack för den.. Jag lever i familj med bonusar o egna o en gemensam... för det är ju så att ibland går barnen först, ibland mannen ibland det ena barnet o ibland det andra barnet, beroende på behov.
    Dessutom när man är så många som vi är.. barn o även vuxna får faktiskt lära sig att vänta på sin tur, man kan inte vara alla till lags med en gång. Sedan är det ju viktigt att alla känner sig lika välkommna i viktiga i hemet men det är en helt annan sak. Jag upplever inte att min man sätter sitt barn före mg eller vår gemensamma eller vår egna. inte gör jag det heller med mina. Men är älskade.

Svar på tråden Du kommer alltid vara nummer två!