• Anonym (Meija)

Du kommer alltid vara nummer två!

Hej på er,

Det är en sak som slagit mig varje gång jag läser i trådar gällande bonusföräldrar. Alltid skriver folk till en bonusförälder att "du får acceptera att du alltid kommer att komma i andra hand".  "Barnet kommer att komma först, sedan du". Och sedan klassikern , "barnet var där först"!

Nu är jag förvisso inte bonusmamma, utan biologisk mamma till min dotter som jag har tillsammans med min man. Vi är alltså en "kärnfamilj" om man vill sätta stämpel på det och jag älskar min familj mer än allt! Men, jag är inte alltid i andra hand för min man, efter mitt barn. Och min man är inte heller  alltid nummer två för mig efter vårt barn. 

Jag förstår verkligen inte vart ifrån denna tanke kommer ifrån att man alltid kommer efter barnet och barnet kommer alltid först! Lika många gånger som min dotter kommer först. kommer även min man först. Vi är en familj! Hos oss finns ingen rangordning kring vem som kommer först och vem som blir tvåa. Ibland får maken stå undan för att dotterns behov är viktigare och ibland får dottern stå åt sidan för makens.

Hur tror ni världen ser ut och framför allt, vad lär sig dessa stackars barn som hela sitt liv för höra/uppleva att de minsann kommer först? Och hur fungerar det sedan på dagis? Om alla barn lärt sig att just han/hon kommer först?

Hur tänker ni som skriver till dessa bonusmammor- eller pappor att "du kommer alltid komma efter barnet". Vad menar ni egentligen med det? 

• Svar på tråden Du kommer alltid vara nummer två!
  • Anonym (utan pappa)

Jag tror inte att det handlar så mycket om att man prioriterar barnen framför den andra biologiska föräldern om man bor ihop med denne. Snarare handlar det nog om att många bonusföräldrar (i alla fall de som skriver på familjeliv) vill att partnern som har barn i ett tidigare förhållande ska strunta i dem för att helt ägna sig åt sin nya kärlek. 

Om man är en "kärnfamilj" så gör man ju ofta saker tillsammans. Båda vuxna i hushållet älskar barnen och vill tillbringa tid med dem. Ofta har man ju dessutom haft tid att "bara vara" tillsammans några år innan barnen kom. 

Om man är en styvförälder kan man inte förväntas känna samma överväldigande kärlek till sina bonusbarn. Jag har dessutom fått känslan på det här forumet att många bonusföräldrar inte VILL tillbringa tid med barnen. I en sådan situation tycker jag det är rätt att säga att barnen borde komma först. Barnen behöver ju fortfarande få träffa och tillbringa tid med sina föräldrar, även om det är en vecka hos den ena och en hos den andra. Barn behöver uppmärksamhet och kärlek och trygghet. Det tycker jag att man ska prioritera om man har barn. Oavsett om man har en ny partner eller inte. 

• Anonym (123)
    Anonym skrev 2012-07-03 10:58:40 följande:
    Det är många föräldrar som verkar utplåna sig själv när dom får barn och endast lever för barnet .Och sedan när barnen blir äldre eller vuxna så sitter dom där helt utan liv. Ibland går jag före mina egna barn,jag släpper inte allt på en millisekund för att dom vill eller inte vill något,det har jag aldrig gjort. Idag är dom 16 och 20 år och jag är inte längre så viktig för dem som när dom var små.Min äldsta bor med sin kille 15 mil ifrån mig. Jag är glad över att barnen inte alltid gått före mig och jag tror att det har gjort dem till individer som kan ta hänsyn och inte sätta sig själva främst.
    tummen upp för detta inlägg.
    Ibland får jag för mig att föräldrar som aldrig släpper sina barn är för att de behöver barnens behov av dom själva.
    de måste få känna sig behövda av sina egna barn.
    det finns föräldrar som brer mackor med stolhet åt sina barn när de är 19 år. På grund av att det är en underbar känsla av att känna sig behövd av någon.

Sen beundrar jag er som kan reda upp konflikter i en familj medans gubben sparkar fotboll med en unge under armen och tre på fotbollsplan
    det är att reda upp  problem det??
    och säg inte att i inte har problem, för det är just ni som säger att i aldrig får problem som en vacker dag bara exploderar och undrar vart allt tog ivägen eller när det om tio år dyker upp något kan ni inte hantera era olik tänk.
    Många som går isär säger att vi har aldrig bråkat. Vad går man isär för då jo för man har konstaterat att ett äketenskap behöver lite konfliktlösning.
    att vara för lika och tycka lika i ALLT är oftast inte perfekt.
  • ius lexis

Ts, jag tror de som skriver detta är biomammor som är  svartsjuka och har svårt att ta till sig att pappan till deras barn har gått vidare och känner sig därför väldigt hotade. Eftersom få känner att de kan hävda sig själva mot den nya mer positiva relationen så använder de sina barn som som vapen i diskussionen. Men det finns dem som skrivit: "jag" var där först så därför har "jag" större rätt till din man! Men de är som sagt färre. Märkligt är att de själva verkar sällan ha samma kav på sig utan för en diskussion som att man som bonusmamma har fler skyldigheter än de själva mot deras barn.

• Kattdamen
    sextiotalist skrev 2012-07-03 11:03:51 följande:
    Inte för att vara en pessimist, men då kan det vara för sent.

Om du läser vad de som arbetar med relationer skriver, som de alla har gemensamt, oavsett ålder, om det är män eller kvinnor, det är att det är väldigt viktigt att arbeta med sina förhållande, att under småbarnsåren ägna sig åt varandra som vuxna. Det är ännu viktigare när det finns barn sedan tidigare, då man inte på samma naturliga sätt har haft den superegoistiska förälskelsetiden på samma sätt.

Det tror jag inte.

Man kan arbeta på sitt förhållande och ha sitt barn med oss. Har man väldigt jobbiga barn kan det nog vara bättre att lämna bort dem, men då vi inte har det så funkar det finfint.
    En kopp te, tack.
  • Calles matte
    Anonym (moi) skrev 2012-07-03 10:10:37 följande:
    fast mina barn är inte så gamla ännu så de förstår inte att vänta en stund =) så som det är just nu så kommer partnerns behov efter barnen. Det kommer ju bli en annan sak när barnen blir lite äldre men att säga till en 1,5 åring att gå och lek själv istället när denne kommer med sitt pussel eller så är bara grymt =/
    Oj en sån grym mamma jag måste vara, för jag kan inte ens räkna alla gånger jag har sagt till mina barn att "nej, mamma kan/vill inte spela/pussla/leka just nu, du får leka själv en stund". Så snart man får syskon till barnet så är man liksom tvungen att lära barnen att i vissa lägen måste deras behov vänta. Eller ska man helt enkelt släppa bebisen man håller på att byta bajsblöja på för att istället spela spel med 2-åringen? Eller släppa det gråtande storasyskonet som just ramlat och slagit sig blodig för att 1-åringen just nu vill leka? Jag är också helt övertygad om att mitt och min mans förhållande mår mycket bättre av att jag kan säga till barnen att "nej, ni får vänta en stund, just nu vill jag prata färdigt med pappa", och att vårt förhållande är starkt och mår bra är något som våra barn givetvis också vinner på i längden.

Barn behöver lära sig att de inte kan komma först i alla lägen, och att de lär sig det naturligt hemma i familjen är mycket mer skonsamt än att behöva få en ordentlig kalldusch när de väl börjar förskola/skola. Vem tycker om ett barn som alltid ska ha sina behov tillfredställda först, som inte klarar att ta hänsyn till att andra människor också har behov och känslor? Det viktigaste är att alla får känna att de prioriteras ibland, och att alla får känna att de syns och är värdefulla. Men detta är ingenting som måste ske på bekostnad av någon annan!

För mig kommer min familj först. Jag har inget behov av att rangordna den ena före den andra. Kan man inte prioritera två personer lika mycket, hur gör man då om man har flera barn? Är det den förstfödda som är viktigast, eller den yngsta, eller kanske den sötaste? I de allra flesta fallen går det att se till allas bästa på en gång, även om det innebär att alla får anpassa sig. Skulle det någon gång behöva dras till sin spets är jag säker på att den situationen kommer att vara så unik att det är helt omöjligt att svara på i förväg hur vi skulle hantera den, så varför ens spekulera?
  • Anonym (123)
    Anonym (utan pappa) skrev 2012-07-03 11:05:36 följande:
    Jag tror inte att det handlar så mycket om att man prioriterar barnen framför den andra biologiska föräldern om man bor ihop med denne. Snarare handlar det nog om att många bonusföräldrar (i alla fall de som skriver på familjeliv) vill att partnern som har barn i ett tidigare förhållande ska strunta i dem för att helt ägna sig åt sin nya kärlek. 

Om man är en "kärnfamilj" så gör man ju ofta saker tillsammans. Båda vuxna i hushållet älskar barnen och vill tillbringa tid med dem. Ofta har man ju dessutom haft tid att "bara vara" tillsammans några år innan barnen kom. 

Om man är en styvförälder kan man inte förväntas känna samma överväldigande kärlek till sina bonusbarn. Jag har dessutom fått känslan på det här forumet att många bonusföräldrar inte VILL tillbringa tid med barnen. I en sådan situation tycker jag det är rätt att säga att barnen borde komma först. Barnen behöver ju fortfarande få träffa och tillbringa tid med sina föräldrar, även om det är en vecka hos den ena och en hos den andra. Barn behöver uppmärksamhet och kärlek och trygghet. Det tycker jag att man ska prioritera om man har barn. Oavsett om man har en ny partner eller inte. 

Nej så läser jag inte de sidorna där man får detta svar.
    Ingen i alla fall inte där jag läst har önskat bort barnen helt, utan man är trött på att ALDRIG bli sedd eller att mannen ALLTID bara lyssnar på en enstaka familjemedlem. Man känner sig utnyttjad och osedd.
  • sextiotalist
    Anonym (123) skrev 2012-07-03 11:08:13 följande:
    Nej så läser jag inte de sidorna där man får detta svar.
    Ingen i alla fall inte där jag läst har önskat bort barnen helt, utan man är trött på att ALDRIG bli sedd eller att mannen ALLTID bara lyssnar på en enstaka familjemedlem. Man känner sig utnyttjad och osedd.

Vi läser nog med samma glasögon
  • Anonym (123)
    Calles matte skrev 2012-07-03 11:07:36 följande:
    Oj en sån grym mamma jag måste vara, för jag kan inte ens räkna alla gånger jag har sagt till mina barn att "nej, mamma kan/vill inte spela/pussla/leka just nu, du får leka själv en stund". Så snart man får syskon till barnet så är man liksom tvungen att lära barnen att i vissa lägen måste deras behov vänta. Eller ska man helt enkelt släppa bebisen man håller på att byta bajsblöja på för att istället spela spel med 2-åringen? Eller släppa det gråtande storasyskonet som just ramlat och slagit sig blodig för att 1-åringen just nu vill leka? Jag är också helt övertygad om att mitt och min mans förhållande mår mycket bättre av att jag kan säga till barnen att "nej, ni får vänta en stund, just nu vill jag prata färdigt med pappa", och att vårt förhållande är starkt och mår bra är något som våra barn givetvis också vinner på i längden.

Barn behöver lära sig att de inte kan komma först i alla lägen, och att de lär sig det naturligt hemma i familjen är mycket mer skonsamt än att behöva få en ordentlig kalldusch när de väl börjar förskola/skola. Vem tycker om ett barn som alltid ska ha sina behov tillfredställda först, som inte klarar att ta hänsyn till att andra människor också har behov och känslor? Det viktigaste är att alla får känna att de prioriteras ibland, och att alla får känna att de syns och är värdefulla. Men detta är ingenting som måste ske på bekostnad av någon annan!

För mig kommer min familj först. Jag har inget behov av att rangordna den ena före den andra. Kan man inte prioritera två personer lika mycket, hur gör man då om man har flera barn? Är det den förstfödda som är viktigast, eller den yngsta, eller kanske den sötaste? I de allra flesta fallen går det att se till allas bästa på en gång, även om det innebär att alla får anpassa sig. Skulle det någon gång behöva dras till sin spets är jag säker på att den situationen kommer att vara så unik att det är helt omöjligt att svara på i förväg hur vi skulle hantera den, så varför ens spekulera?
    detta är precis det jag försökt skrivit i mina 24 inlägg i denna tråd! tack nu behöver jag inte skriva något mer!! Behöver inte tillägga att jag helt håller med dig!
  • Anonym (x)
    Anonym (moi) skrev 2012-07-03 11:01:07 följande:
    Nu tror jag inte på det där att man inte prioriterar sitt förhållande om man inte skaffar barnvakt och umgås själva.
    Vi har haft det fruktansvärt tufft sen vi fick barn, absolut. Men inte beror det på att vi inte vårdar vårt förhållande. Vi är utslitna det är det det handlar om.
    Tröttheten gör att vi blir griniga och irriterade och inte orkar mer. Nu när barnen äntligen sover lite bättre så helt plötsligt har man mer energi, även på kvällarna, och kan därmed umgås med varandra.

Vi prioriterar på olika sätt helt enkelt. Vi prisoriterar inte att behöva lämna bort våra barn för att umgås utan ser till att umgås med barnen så mycket vi kan, och umgås med varandra på samma gång som en familj.
    Jag älskar min sambo mer om jag ser honom med barnen, att han leker med dem och får dem att skratta än om jag bara sitter ensam med honom och saknar barnen hela tiden och bara tänker på dem ändå.

Vi har inte lika mycket sex, nej, men jag har haft problem med fpglossning sen förlossning och klarar inte, och har inte heller orkat pga sömnbrist.

Alla fungerar vi olika, jag mår dåligt av sömnbrist, du kanske mår dåligt utan egentid.

Och ja visst kan man ha barnvakt ibland och få egentid ibland om det är så. vi har det oftast för att fixa något som måste fixas och inte för att umgås.
    Men även fast vi prioriterar vårt förhållande just där och då, så innebär det inte att våra barn inte är nummer ett just då.
    Vårt förhållande är nummer två. min sambo är nummer två, alltid. våra barn är nummer ett, alltid. om vi planerat att ha en kväll för oss själva, och barnen inte skulle vilja, eller inte mådde bra skulle vi genast ställa in, just pga att våra barn alltid är nummer ett.
    Tror du verkligen att det är bra, att barnen ska bestämma över ert vuxenförhållande? Om ni tackat ja till en fest hos kompisar, sett fram emot att sitta och prata med andra vuxna, dricka vin och äta gott, dansa osv. Så vill inte barnen att ni går, då stannar ni hemma?
  • Anonym (123)
    sextiotalist skrev 2012-07-03 11:09:52 följande:
    Vi läser nog med samma glasögon
    Ja det tror jag medCool
Svar på tråden Du kommer alltid vara nummer två!