• Anonym (cissi16)

16 år och GRAVID !

Igår fick jag veta att jag är gravid, har inte alls misstänkt det då jag varit stressad ett tag och jag inser nu att mina stresstecken är graviditetstecken ! :D
    Jag är så glad, har alltid viljat bli ung mamma och nu är jag gravid , i vecka 6 !!

Någon mer ?:) 

• Svar på tråden 16 år och GRAVID !
  • Loriyana

TS: Grattis till graviditeten! Hoppas det går bra för dig och din lilla familj :)

• Naniismamma
    PumpkinQueen skrev 2012-07-05 14:21:38 följande:
    Var kommer barnbidraget ifrån då, tycker du?
    eftersom hon har 9an kvar då hon gått om så borde hon få de under den tiden också o hon skulle studera på håll om jag förstått rätt.. o går hon i 9an får hon inte csn o då är de barnbidrag.. sen om de är samma sak när hon gör om 9an hemma de vet jag inte men jag utgår från vad som skrivs och hon nämner sitt barnbidrag.

sen om hon inte får de så borde hon klara sig utmärkt ändå på en summa av mellan 6500-6800kr varje månad
    sedan istället för barnbidraget kan dom som sagt gå till FK så hennes föräldrar får 900kr i månaden för att bebisen bor hos dom.

och föräldrarna är skyldiga att förse sitt minderåriga barn med mat hygienartiklar kläder osv, de nödvändiga
  • PumpkinQueen
    Felicia111 skrev 2012-07-05 14:17:36 följande:
    OKEj så enligt pumpkin så ska alla skaffa en asbra utbildning så vi kan tjäna så mycket pengar åt staten som möjligt! det låter som du har vettiga åsikter dö...
    Alla får göra precis hur de vill, men man bör inte utnyttja andra människors vänlighet genom att leva på bidrag när det inte är nödvändigt. Var och en bör ta ansvar för sitt eget liv, vilket innebär att man skaffar sig ett jobb så att man kan försörja sig. Är det verkligen så himla konstigt för dig?
  • PumpkinQueen
    Twin Dad skrev 2012-07-05 14:16:43 följande:
    De som läser vidare tar ju också av era skattepengar. Utbildar man fler än vad som behövs blir detta då bortkastade pengar. Tycker du då att man ska läsa vidare ändå, utifrån en samhällsekonomiskt perspektiv?
    Ja, de som läser vidare tar av våra skattepengar. Alternativet hade varit att bara de som har pengar skulle få studera. Känns det rättvist? Inte speciellt, va?
  • PumpkinQueen
    Ely skrev 2012-07-05 14:30:22 följande:
    haha men orka det på fl ?
    jag hade mvg i svenska från 7an-1an på gymnasiet där jag hoppade av men här på fl så skriver jag väl inget jävla svenskaarbete ? 
    Vadå, på vilket sätt skulle det vara jobbigt eller betungande att skriva korrekt? Om man kan skriva så sker det automatiskt, det är inget man behöver tänka på.
  • PumpkinQueen
    Naniismamma skrev 2012-07-05 14:32:51 följande:
    eftersom hon har 9an kvar då hon gått om så borde hon få de under den tiden också o hon skulle studera på håll om jag förstått rätt.. o går hon i 9an får hon inte csn o då är de barnbidrag.. sen om de är samma sak när hon gör om 9an hemma de vet jag inte men jag utgår från vad som skrivs och hon nämner sitt barnbidrag.

sen om hon inte får de så borde hon klara sig utmärkt ändå på en summa av mellan 6500-6800kr varje månad
    sedan istället för barnbidraget kan dom som sagt gå till FK så hennes föräldrar får 900kr i månaden för att bebisen bor hos dom.

och föräldrarna är skyldiga att förse sitt minderåriga barn med mat hygienartiklar kläder osv, de nödvändiga
    Men var kommer PENGARNA ifrån? Dyker de bara upp på något magiskt sätt, eller?

Nej, alla bidrag som BETALAS UT måste först ha tjänats ihop och lagts i en pott. Det är detta som kallas för "att betala skatt" och det gör alla som arbetar. Om vi som arbetar inte hade behövt betala så mycket i skatt hade vi får mer pengar kvar av våra löner. Vi blir alltså fattigare för att vi betalar skatt.
  • Froststar
    Anonym (cissi16) skrev 2012-07-05 14:16:52 följande:
    Nej men MIG så JAG behöver inte betala för mig, visst jag kan söka eget med mitt barn men mina föräldrar VILL att jag ska bo hemma ett tag .
    Och mitt barnbidrag har jag fått i ett år redan själv.

Det är ingen som säger att det behöver förbli på det viset. Om dina föräldrar ändrar sig, livssituationen ändras, etc så kan de behålla barnbidraget. Du kan inte tvinga dem att ge dig det, de gör det enbart för att de vill. De kan faktiskt göra livet väldigt surt för dig om de vill, allt det utan att bryta mot någon lag.

Det är just det som också är problemet med många barn och tonåringar. Riskuppskattning, sannolikhetsutvärdering, konsekvensanalys, alla de är obefintliga och långsiktig planering betyder att man vet var nästa fredagsfest äger rum. Det är ju normalt tillstånd, inget konstigt där men man är inte mogen till att ta ansvar för ett annat liv då.
  • Froststar
    NiklaasKaroliine skrev 2012-07-05 14:22:47 följande:
    Jisses vad den här tråden spårade ur! Vuxna människor som sitter o kastar skit över varandra, låter nästan som att "jag är bättre än dig" nej fyfan , ni som tjafsar sjunker verkligen lågt, att det ska vara så svårt att hålla sams trots olika åsikter?! Svenskar i ett nötskal. Alla går vi olika vägar i livet , alla tjänar vi olika mycket pengar, så kommer det alltid att vara! Ingen är bättre än någon annan för det! Nej nu har mina hormoner tagit över känner jag haha, dags att släppa den här tråden. Sluta bråka för tusan! Lägg ner eran energi på något annat. era barn kanske? :)
    Jaha, var du tacksam för "svenskar i ett nötskal". Det är det som gör att vissa inte hamnar på sina bara **** på gatan för "svenskar i ett nötskal" är så jävla korkade att vi betalar för andras usla val och lathet. Kanske bäst för dig då att flytta till ett land där det är andra seder, annat samhällsklimat, där man faktiskt får trängas med sin unge i en kartong om man skaffar den under liknande förhållanden. Då skulle du nog se vart energin hade lagts. Inte på barnet i alla fall. Men det är väl lätt att klaga när man kan luta sig tillbaka och håva in pengar eller hur bara för att andra idioter betalar?  
  • Anonym (ironi)
    Anonym (cissi16) skrev 2012-07-05 14:26:53 följande:
    ni vet ju inte hur mycket jag har sparat av mitt barnbidrag och löner heller , så ni kan pusta ut över era skattepengar
    Ursäkta, men du kan ju knappast ha sparat ihop så pass att du kan leva av det ett helt år?
Svar på tråden 16 år och GRAVID !