• Anonym (cissi16)

16 år och GRAVID !

Igår fick jag veta att jag är gravid, har inte alls misstänkt det då jag varit stressad ett tag och jag inser nu att mina stresstecken är graviditetstecken ! :D
    Jag är så glad, har alltid viljat bli ung mamma och nu är jag gravid , i vecka 6 !!

Någon mer ?:) 

• Svar på tråden 16 år och GRAVID !
  • Naniismamma
    PumpkinQueen skrev 2012-07-05 14:42:15 följande:
    Men var kommer PENGARNA ifrån? Dyker de bara upp på något magiskt sätt, eller?

Nej, alla bidrag som BETALAS UT måste först ha tjänats ihop och lagts i en pott. Det är detta som kallas för "att betala skatt" och det gör alla som arbetar. Om vi som arbetar inte hade behövt betala så mycket i skatt hade vi får mer pengar kvar av våra löner. Vi blir alltså fattigare för att vi betalar skatt.
    ja och dom pengarna hon får för barnet är lika pengar som ALLA får när dom får barn och alltså är betalar alla skattebetalare för ALLAS barn även barnen till dom som jobbar.

Har hon tjänar mer än 18.199kr /år på sina sommarjobb och helgjobb så skattar ju hon med o då har hon varit med i att lägga till i denna *pott*
  • Anonym (ironi)
    Anonym skrev 2012-07-05 12:51:15 följande:

Flickan är inte myndig så naturligtvis är det hennes föräldrar som betalar boende osv. Men hon får också FP. Måste alla planera sina liv efter svenssonmallen?
    Hon ska väl ha mer än tak över huvudet? Svenssonmallen? Nej, men man bör definitivt kunna försörja sig själv innan man sätter andra liv till världen! När tror du hon blir självförsörjande? Man är inte mogen att förstå konsekvenserna av att få barn när man är 16 år.
  • Naniismamma
    Froststar skrev 2012-07-05 14:48:27 följande:
    Det är ingen som säger att det behöver förbli på det viset. Om dina föräldrar ändrar sig, livssituationen ändras, etc så kan de behålla barnbidraget. Du kan inte tvinga dem att ge dig det, de gör det enbart för att de vill. De kan faktiskt göra livet väldigt surt för dig om de vill, allt det utan att bryta mot någon lag.

Det är just det som också är problemet med många barn och tonåringar. Riskuppskattning, sannolikhetsutvärdering, konsekvensanalys, alla de är obefintliga och långsiktig planering betyder att man vet var nästa fredagsfest äger rum. Det är ju normalt tillstånd, inget konstigt där men man är inte mogen till att ta ansvar för ett annat liv då.
    jag har aldrig festat så min långsiktiga planering var inte till nästa fredagsfest haha första gången jag drack mig full var nyår 2011 o var då 20 år gammal.

mina långsiktiga planer har gått nästan helt som planerat från att jag var 16 med små avvikelser som kan hända vem som helst.
  • barnnr6påG

Stort Grattis till den Lille/Lilla i magen Hjärta
    Får hoppas att allt går vägen så att det inte händer nått. Såg att det stod en massa otrevliga saker skrivna här så ville få ge nått Positivt i alla fall Glad
    Jag själv var 17 vid första barnet, bodde hemma, pluggade, men det gick kanon bra för mig/oss.
    Hoppas du kommer klara detta och Att allt ordnar sig till bästa möljiga.
    Har inte orkat läsa igenom allt, så tänkte bara fråga om du har Pappan med i bilden?? Är ju absolut lättare om ni är två Glad

Kram på dig o än igen Grattis {#emotions_dlg.flower}

• PumpkinQueen
    Naniismamma skrev 2012-07-05 15:18:40 följande:
    ja och dom pengarna hon får för barnet är lika pengar som ALLA får när dom får barn och alltså är betalar alla skattebetalare för ALLAS barn även barnen till dom som jobbar.

Har hon tjänar mer än 18.199kr /år på sina sommarjobb och helgjobb så skattar ju hon med o då har hon varit med i att lägga till i denna *pott*
    Visst får alla barnbidrag. Skillnaden är att vissa har varit med och betalat in pengar till denna "pott". Andra tar bara ut pengar. Det är detta som folk vänder sig emot.
  • Naniismamma
    Anonym (ironi) skrev 2012-07-05 15:19:33 följande:
    Hon ska väl ha mer än tak över huvudet? Svenssonmallen? Nej, men man bör definitivt kunna försörja sig själv innan man sätter andra liv till världen! När tror du hon blir självförsörjande? Man är inte mogen att förstå konsekvenserna av att få barn när man är 16 år.
    alla är olika, inte alltid en 30 åring förstår det heller medans de finns 16 åringar som förstår.

och som TS nämnde förut så vet inte vi hur mycket hon sparat på sina löner och barnbidrag samt att hon kommer ha en summa på 6500-6800kr i månaden från FK.

konsekvenserna för mig med att skaffa barn vid 16 var att utbildningen fick dröja men det är jag glad över för hade jag gått på den utbildningen jag ville då hade jag vart olycklig nu då jag inser att de inte alls är något jag skulle vilja göra, jag har fått chansen att tänka ordenltigt på vad jag vill bli och de är påbörjat.
    Jag festade inte som tonåring så förlorade inget där, jag var mycket hemma och umgicks med min pappa för att han skämdes för att gå ut och träffa nya vänner pga hans hörselskada så då fick jag dåligt samvete av att göra saker jag ville och umgicks med honom. så jag förlorade ingen fritid av att skaffa barn som dom flesta säger att man gör. (beroende på vad för slags människa man är)

Men jag håller med dom flesta att de är smartast att vänta tills man gått klart skolan och jobbat lite iaf men de är allas egna val att bestämma om man känner att man klarar av att skaffa barn. sedan kan de bli en jävla chock när barnet väl kommit och man kan ångra sig o dittan o dattan men de brukar oftast cirkulera runt i en tonårings tankar så fort man sett plusset.
  • Anonym (mamman)

Ett barn är ett barn! När det än kommer så är väl det viktigaste att det är välkommet av nån som gått där och väntat och längtat efter att få träffa den lilla människan som växer i magen!
    Sen är det väl oviktigt huruvida man är 16 eller 30? Det finns olämpliga föräldrar i alla dess åldrar! En ålder påverkar inte kärleken till sitt barn!

• Naniismamma
    PumpkinQueen skrev 2012-07-05 15:27:12 följande:
    Visst får alla barnbidrag. Skillnaden är att vissa har varit med och betalat in pengar till denna "pott". Andra tar bara ut pengar. Det är detta som folk vänder sig emot.
    min pappa har aldrig varit med och betalat och det pga att han inte fått något jobb varken vanligt eller special pga hans grova hörselskada på båda öronen som gjort att han fått operera för att ens kunna ha hörapparat, men då kan man väl hacka på honom med som blev förälder vid 20 o 24 års ålder?

eller hacka på alla som blivit föräldrar oavsett ålder som inte har jobbat o bidragit till den pott?? just nu hackar man på henne för att hon är 16 år gammal och man antar att hon bara kommer leva på bidrag i några år??
    hon har ändå somamrjobbat och helgjobbat o har hon tjänat mer än 18.199kr /år så har hon också bidragit till den potten och om hon har de kommer då alla att sluta hacka på henne??
  • Naniismamma
    Naniismamma skrev 2012-07-05 15:40:07 följande:
    min pappa har aldrig varit med och betalat och det pga att han inte fått något jobb varken vanligt eller special pga hans grova hörselskada på båda öronen som gjort att han fått operera för att ens kunna ha hörapparat, men då kan man väl hacka på honom med som blev förälder vid 20 o 24 års ålder?

eller hacka på alla som blivit föräldrar oavsett ålder som inte har jobbat o bidragit till den pott?? just nu hackar man på henne för att hon är 16 år gammal och man antar att hon bara kommer leva på bidrag i några år??
    hon har ändå somamrjobbat och helgjobbat o har hon tjänat mer än 18.199kr /år så har hon också bidragit till den potten och om hon har de kommer då alla att sluta hacka på henne??
    skatt betalas av FP också men de är ju redan från ett bidrag.. förtidspension är också ett slags bidrag även om man skattar på de.. ifall någon tänker kommentera på sånt.. men jag menar att han aldrig skattat från någon LÖN..
    endast från alla bidrag han får.
  • Serendipitet

Grattis till din graviditet :) 

Jag hoppas att det ska gå bra för dig och din lilla familj och att du fortsätter att studera och ta dig vidare, det blir så mycket enklare då :) 16 år är ungt och man får mycket emot sig när man startar familjeliv så tidigt, det blir en kamp men en helt underbar kamp om du är redo att ta ansvaret som förälder. Men det tror jag nog att du blir med graviditeten för den är ju en sorts förberedelse.  

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
Svar på tråden 16 år och GRAVID !