• Laliii

Första Barnet - BF Mars 2013

Fler som väntar sitt första barn med BF Mars 2013? :)

25 år, 1:a barnet & BF 12 Mars 2013 :)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-31 19:43
    Första Barnet - Mars 2013 - BF Listan: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/marsmammor-123272/forum/m65901738.html

Första Barnet - Mars 2013 - Bildtråd: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/marsmammor-123272/forum/m65927975.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 14:24
    Första Barnet - BF Mars 2013 - RUL: Tid, Datum & Kön:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/marsmammor-123272/forum/m66840193.html
  • Svar på tråden Första Barnet - BF Mars 2013
  • Lilo89
    Laliii skrev 2012-08-19 10:32:03 följande:
    God morgon alla,

Ny vecka, den magiska vecka 12 har påbörjat :) Så idag är jag 11+0. 

Fysiskt
    - Jag mår bra, fortsätter med morgonillamåendet om jag inte äter 5-10 min efter att jag vaknat.
    - Brösten är ömma, men inte så mkt som innan, dock är de hårda & ser ut som silikonbröst, haha! 
    - Har börjat känna lite växtvärk igen sedan igår & så fortsätter foglossningarna med lite smärta i korsryggen/svanken & ned mot höger skinka. Men det är inget jag inte klarar av.
    - Har fått större höfter & rumpa
    - Har totalt gått upp 5 kg 
    - Magen putar lite (ska lägga upp ny bild i bildtråden lite senare), det är väl en blandning av svullnad & tarmarna & annat :) 
    - Tror att jag börjar känna livmodern ovanför blygbenet
    - Hyn har varit fortsatt fet vilket leder till att jag igen är i en "finnig" fas. Inte så skoj.
    - Tror att mina "cravings" varit o'boy, tomat (äta den med salt som ett äpple) & nektariner
    - Tröttheten är mer kontrollerad nu & jag klarar av vissa dagar utan behöva sova middag
    - Kissar gör jag väl, ja ungefär som jag alltid gjort under graviditeten
    - Är ofta väldigt varm
    - Andfådd ibland & känt hjärtklappningar någon gång då & då vid allt för hög aktivitet

Psykiskt:
    - Tänker på bebisen & graviditeten 90 % av tiden på dygnet
    - Vi är redan klara med namn
    - Maken är väldigt lycklig, med mig på allt & drömmer sig bort med mig
    - Tror inte att tanken på att bli mamma smält in helt, men jag känner i alla fall än så länge ingen oro
    - Börjar redan planera barnkammaren
    - Efter UL:et ska vi berätta för min familj (har tyvärr inte en bra relation med mina föräldrar) & även på jobbet. Alla andra i vår närhet vet. Så efter UL:et kommer vi ut med graviditeten offentligt.

Jag tror att det är nog allt i symptom-väg som jag kan komma på att dela med mig av i fall att någon känner igen sig i vissa :) Imorgon har den efterlängtade dagen kommit, vi ska på vår första UL & få se vårt lilla hjärta för första gången. Det är i samband med KUB (ej i riskgruppen men gör d för UL:äts skull då d e gratis för oss). Snacka om att jag inte kommer att kunna sova inatt tur att tiden är 9 på morgonen imorgon. I måndags fick vi ju höra bebisens hjärta för första gången & nu är det alltså dags att ses. :)

Ledsen för mina miiiillånga inlägg en gång i veckan, är en bloggare, vad mer kan jag säga. Skänker en tanke till alla er som har det jobbigt under er graviditet & önskar er verkligen all lycka i världen & hoppas att ni får den hjälp ni behöver för att klara av det!

Precis ätit en smarrig frukost med nybakade grahamsscones :) Näst sista semesterdagen!  
    Vi ligger väldigt nära varann, jag gick in i 11+0 i fredags.
    Hoppas ditt illamående går över snart. Mitt är värst när jag har äte middag.
    Mina bröst har växt så jag kan inte ha vissa av mina klänningar längre :( Men nån dag ska jag komma i dom igen.
    Hoppas ni slipper att vara med om det jag går igenom nu. Det stramar och värker så, ibland har jag så ont att jag håller andan i en dum tro att det ska gå över. Det är så att jag ibland har lust att skrika. Idag har jag iaf sluppit värken.
  • Laliii
    Lilo89 skrev 2012-08-19 16:04:12 följande:
    Vi ligger väldigt nära varann, jag gick in i 11+0 i fredags.
    Hoppas ditt illamående går över snart. Mitt är värst när jag har äte middag.
    Mina bröst har växt så jag kan inte ha vissa av mina klänningar längre :( Men nån dag ska jag komma i dom igen.
    Hoppas ni slipper att vara med om det jag går igenom nu. Det stramar och värker så, ibland har jag så ont att jag håller andan i en dum tro att det ska gå över. Det är så att jag ibland har lust att skrika. Idag har jag iaf sluppit värken.
    Stackare, hoppas det blir bättre för dig med! 
  • Laliii

Är bra nervös & pirrig inför morgondagens UL! Ooooh! Tänk att äntligen få se lilla livet! Vet att det nog inte blir lika "mysigt" som vid ett vanligt UL eller RUL då detta är i samband med KUB & de är mer "medicinska" men ändå, inget kommer att kunna slå, att få se det lilla livet där inne! Ååååh! Vi längtar ihjäl oss, 12 timmar kvar! :D Tror ni jag kommer att sova inatt? =P

25 år, Stockholm, Gift, Första Barnet & BF 9-12 Mars 2013 :)
  • Erya

Jag mår fortfarande bra :) inget illamående.

Fortfarande de vanliga symptomen:
    Ömma bröst (har växt en kup-storlek nu)
    trött (huvudvärken är lite mildare nu)
    kissenödig
    varm och svettig
    äter mer (jag är dock inte hungrig lika ofta nu, det har lagt sig lite, så nu är det typ var 3dje-4de timme jag börjar känna hunger igen, men äter fortfarande dubbelt så mycket innan jag faktiskt blir mätt)

Jag skka börja på järntabletter (inte inräknat ACO Gravid jag tar nu) runt vecka 20 enligt BMs rekomendationer eftersom ferretinet var lite lågt.

Men som sagt jag mår rätt så bra, måste dock börja gå hos sjukgymnast samt börja simma snart så jag stabiliserar ryggen/höften inte smart att vara överrörlig samt ha svaga muskler när man är gravid ;)

• Nala02

Hej tjejer. Idag måste ni hålla tummarna för mig... ska idag på ultraljud och förhoppningsvis se första riktiga tecknet på att en bebis bor i min mage. Jag är så nervös så jag vill bara kräkas. Detta MÅSTE gå bra!!

För övrigt mår jag toppen. Är i v. 11+5 idag och mår fortfarande oförskämt bra. Känner mig större om bröst och mage men har börjat vänja mig med det så det märks bara när jag inte kan knäppa knappen på byxorna. Är rätt trött och får huvudvärk ibland, bara lite illamående när jag väntat för länge med att äta, drar i magen när jag rört mig för mycket under en dag också.

Laliii  Idag håller jag tummarna för dig också.... det kommer vara fantastiskt!! {#emotions_dlg.flower}

• Laliii

Hej tjejer, 

Jag presenterar här med vår lilla plutt! :D

Åh det var fantastiskt att se! Hur ska jag ens börja berätta? Idag är jag 11+1 & vi skulle göra KUB:en hos Ultraljudsbarnmorskorna i Liljeholmen. Vi kom dit, fick träffa vår barnmorska & hon frågade först om vi själva hade bokat KUB eller om det var BM, vi sa att det var BM & då sa hon att det var lite tidigt, man ska nog bäst vara 12 fullgångna veckor, alltså 12+0 minst & fostret måste minst vara 45 mm för att man ska kunna genomföra KUB testet. Men hon satt vi ändå skulle kika & om det var för litet så skull vi bara boka om till nästa vecka! 

Så jag lade mig på sängen, hon kladdade ned magen & satte igång. Det första man såg var ett stort & svart tomrum, mitt hjärta stannade till lite & så skrattade hon till & sa: Vännen, du måste vara väldigt kissnödig. Jag skrattade & sa ja (fick ju veta att man inte fick kissa innan UL:et, så jag höll mig rätt så länge) då sa hon att det var min urinblåsa man såg. Så rörde hon sig åt min vänstra sida & på bara någon sekund dök min livmoder upp & vår lilla bebis. Den känslan, den stunden, då jag såg vår lilla bebis tydligt var som om Mount Everest fallit ned från min axlar. Där låg vår plutt & sprattlade.

Hon kikade, mätte, tittade på huvudet & konstaterade att bebisen var 42 mm, alltså 3 mm för liten för KUB:en. Men att huvudet var i rätt storlek till resterande kroppen & rätt för min beräknade graviditetslängd. Hon gungade lite på magen, bebisen rörde sig & så tog han upp ena handen så det såg ut som om h*n vinkade till oss eller sög på tummen. Vi smälte (maken var givetvis med)!!!!! :) Hon sa att hjärtat slog fint & mängden fostervatten var som den skulle vara! Hon tog två bilder som vi fick köpa för 50 kronor.

Och så bokade hon om oss till den 27/8 klockan 13:30, då har bebisen växt förbi de 45 mm & då kör vi KUB testet som planerat. Så nästa vecka får vi se vårt lilla hjärta igen. Såååå roligt! :D Vi är båda så glada & allt känns mer verkligt nu, vi såg lilla livet i min mage! Vi längtar redan till nästa vecka :D

Ledsen för långt inlägg! :) 

• Laliii
    Erya skrev 2012-08-19 21:47:11 följande:
    Jag mår fortfarande bra :) inget illamående.

Fortfarande de vanliga symptomen:
    Ömma bröst (har växt en kup-storlek nu)
    trött (huvudvärken är lite mildare nu)
    kissenödig
    varm och svettig
    äter mer (jag är dock inte hungrig lika ofta nu, det har lagt sig lite, så nu är det typ var 3dje-4de timme jag börjar känna hunger igen, men äter fortfarande dubbelt så mycket innan jag faktiskt blir mätt)

Jag skka börja på järntabletter (inte inräknat ACO Gravid jag tar nu) runt vecka 20 enligt BMs rekomendationer eftersom ferretinet var lite lågt.

Men som sagt jag mår rätt så bra, måste dock börja gå hos sjukgymnast samt börja simma snart så jag stabiliserar ryggen/höften inte smart att vara överrörlig samt ha svaga muskler när man är gravid ;)
    Ganska lika symptom :) Ska oxå till sjukgymnasten & vattengympa då jag redan börjat få foglossningar. Vill verkligen stärka kroppen inför vad som komma skall :)
  • Laliii
    Nala02 skrev 2012-08-20 08:24:50 följande:
    Hej tjejer. Idag måste ni hålla tummarna för mig... ska idag på ultraljud och förhoppningsvis se första riktiga tecknet på att en bebis bor i min mage. Jag är så nervös så jag vill bara kräkas. Detta MÅSTE gå bra!!

För övrigt mår jag toppen. Är i v. 11+5 idag och mår fortfarande oförskämt bra. Känner mig större om bröst och mage men har börjat vänja mig med det så det märks bara när jag inte kan knäppa knappen på byxorna. Är rätt trött och får huvudvärk ibland, bara lite illamående när jag väntat för länge med att äta, drar i magen när jag rört mig för mycket under en dag också.

Laliii  Idag håller jag tummarna för dig också.... det kommer vara fantastiskt!! {#emotions_dlg.flower}
    Tack fina du! Nu håller jag alla tummarna för dig, det kommer att gå så bra så ska du se & det kommer att vara helt magiskt när du ser lilla livet för första gången! {#emotions_dlg.flower} (har uppdaterat i ett separat inlägg om hur det gick för oss) 
  • Nala02

Här har vi vår lilla älskling.
    Jag har aldrig vart så nervös i hela mitt liv som innan vi kom in i ultraljudssalen. Höll andan och var helt stum medan hon pratade på innan jag fick lägga mig på brittsen. Vågade sen inte ens titta på skärmen medan hon letade efter bebisen tills hon sa "och där ser vi ett jättefint hjärta ticka". Då kom tårarna på både mig och min sambo... det var fantastiskt!! Jag är så lycklig!

5.2 cm bebis med synlig urinblåsa, synliga hjärnhalvor, njurar, hjärta och lemmar :) Bebisen sparkade lite och höll ena handen framför ansiktet (därav ser ansiktet lite konstigt ut på vissa bilder). Fick med oss 10 bilder hem och en video som ingick i priset... jag kan inte sluta titta på bilderna.

Datorn räknade ut att jag är precis lika långt gången som jag innan trodde, d.v.s 11+5 idag :)
  • Nala02
    Laliii  Det var precis lika fantastiskt som du sa!! Grattis och tack för dina tummar !!! Är lite avis att du ska få se din älskling snart igen ;)
Svar på tråden Första Barnet - BF Mars 2013