• Laliii

Första Barnet - BF Mars 2013

Fler som väntar sitt första barn med BF Mars 2013? :)

25 år, 1:a barnet & BF 12 Mars 2013 :)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-31 19:43
    Första Barnet - Mars 2013 - BF Listan: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/marsmammor-123272/forum/m65901738.html

Första Barnet - Mars 2013 - Bildtråd: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/marsmammor-123272/forum/m65927975.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 14:24
    Första Barnet - BF Mars 2013 - RUL: Tid, Datum & Kön:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/marsmammor-123272/forum/m66840193.html
  • Svar på tråden Första Barnet - BF Mars 2013
  • Laliii

Hej tjejer :) 

En kort update till er, var hos BM igår, alla provsvar var bra, jag har blodgrupp 0 och är Rhd positiv så inget att oroa sig där gällandes mig & bebisen :) Skönt! Pratade om min trötthet & BM tog blodprov på mig för blodsockret & järn. Järn var fint men blodsockret var på 9,3, lite för hög. Kan bero på min allt för onyttiga frukost val som bestod av rätt så mkt sött. Men för att vara på den säkra sidan ska jag på måndag genomgå en glukosbelastning för att se hur läget är. Håll tummarna för att det är något som bara var tillfälligt. Jag har dessutom redan gått upp 10 kg, från 65 som var start till 75. Oh the joy. Jag äter bra & frossar inte alls, så jag antar att kroppen helt enkelt behöver det. Jag oroar mig inte, jag kommer ifrån de kilon efter bebisens ankomst.

Imorgon går vi in i vecka 18, magisk. Så långt redan. :) 2 veckor till halvvägs & RUL :) Bebisen fortsätter jag att känna, när den möblerar om i magen, ligger nu nästan uppe vid naveln och de senaste dagarna känner jag en utbuktning ibland på vänster sida och när jag rör på den och runt den, förstår jag att det är bebisen som ligger där :) Så mysigt hehe! 

Så vi mår bra & just nu räknas det bara ned till RUL :) 

25 år, Stockholm, Gift, Första Barnet & BF 9/3-2013 - alisagonzalez.se
  • 2009
    Laliii skrev 2012-09-29 10:56:52 följande:

En kort update till er, var hos BM igår, alla provsvar var bra, jag har blodgrupp 0 och är Rhd positiv så inget att oroa sig där gällandes mig & bebisen :) Skönt! Pratade om min trötthet & BM tog blodprov på mig för blodsockret & järn. Järn var fint men blodsockret var på 9,3, lite för hög. Kan bero på min allt för onyttiga frukost val som bestod av rätt så mkt sött. Men för att vara på den säkra sidan ska jag på måndag genomgå en glukosbelastning för att se hur läget är. Håll tummarna för att det är något som bara var tillfälligt. Jag har dessutom redan gått upp 10 kg, från 65 som var start till 75. Oh the joy. Jag äter bra & frossar inte alls, så jag antar att kroppen helt enkelt behöver det. Jag oroar mig inte, jag kommer ifrån de kilon efter bebisens ankomst.

Imorgon går vi in i vecka 18, magisk. Så långt redan. :) 2 veckor till halvvägs & RUL :) Bebisen fortsätter jag att känna, när den möblerar om i magen, ligger nu nästan uppe vid naveln och de senaste dagarna känner jag en utbuktning ibland på vänster sida och när jag rör på den och runt den, förstår jag att det är bebisen som ligger där :) Så mysigt hehe! 

Härligt! :) Det där med viktuppgången tror jag är väldigt olika för alla, jag har gått upp 3 kg hittills (v 18) men jag har en bekant som är precis lika gången och hon har gått upp 15+. Mycket kan ju vara vätska också, och försvinner (förhoppningsvis) fort efter förlossning :)

Men glukosbelastning, huuga! ;) Jag har bara hört andra som gjort den, men det var inte gott :) Jag håller tummarna för att det bara var frukosten som ställde till det!

Jag har fortfarande inte känt nåt (tror jag, känner inte efter "aktivt") men vi ska ju på RUL på måndag så jag antar att man iaf kan inbilla sig rörelser efter det när man får se att det ligger någon där inne :)

• MimmiSthlm
    Laliii skrev 2012-09-29 10:56:52 följande:

Skönt att allt såg bra ut! Håller tummarna för dig/er på måndag, hoppas att det bara var någonting tillfälligt. 

Märkligt det där att alla går upp så otroligt olika mycket, själv pendlar jag från att ha gått upp 0,5 kg till att dagen efter inte ha gått upp ett gram, typ. Senast jag vägde mig, vilket var igår, vägde jag precis lika mkt som innan jag blev gravid dvs 60,5 kg. är 170 cm lång, helt normalbyggd och äter allt. Förstår verkligen inte varför jag inte har gått upp något :/ Men vi hörde ju som sagt hjärtslagen i torsdags så den bör ju leva och må bra där inne iaf. Men ändå, man blir ju lite nojig. 

Ja men visst är det skönt att veckorna går så snabbt :) Själv gick jag in i v.16 i torsdags, känns så himla bra! 13 dagar kvar tills vi båda får se våra småskruttar igen och förhoppningsvis får veta könet, jisses vad jag längtar!!! 
  • MimmiSthlm
    2009 skrev 2012-09-29 11:31:24 följande:
    Jag har fortfarande inte känt nåt (tror jag, känner inte efter "aktivt") men vi ska ju på RUL på måndag så jag antar att man iaf kan inbilla sig rörelser efter det när man får se att det ligger någon där inne :)

Åh vad mysigt med RUL på måndag!! Om 13 dagar är det dags för oss :) Visst skulle ni inte ta reda på könet? 

Jag tyckte jag kände någonting igår kväll precis när jag skulle somna, som en snabbt "ryck". Antingen var det bebisen eller så var det en väldigt märklig tarmrörelse som inte gav ett ljud ifrån sig precis under naveln :P Blev helt klarvaken efter det, gud vad häftigt när man är helt säker på att man känner något på riktigt för första gången! Jag är ju Bara i v.15+2 så jag bör nog inte känna något än på ett tag men man vet ju aldrig :)  
  • 2009
    MimmiSthlm skrev 2012-09-29 14:08:05 följande:
    Åh vad mysigt med RUL på måndag!! Om 13 dagar är det dags för oss :) Visst skulle ni inte ta reda på könet? 

Jag tyckte jag kände någonting igår kväll precis när jag skulle somna, som en snabbt "ryck". Antingen var det bebisen eller så var det en väldigt märklig tarmrörelse som inte gav ett ljud ifrån sig precis under naveln :P Blev helt klarvaken efter det, gud vad häftigt när man är helt säker på att man känner något på riktigt för första gången! Jag är ju Bara i v.15+2 så jag bör nog inte känna något än på ett tag men man vet ju aldrig :)  
    *haha* ja det är ju det där med tarmrörelserna, man kan ju aldrig så noga veta vad det är som verkligen rör på sig där inne... :) Stackars knatten, vad det ska vara mycket oväsen!

Nej, vi hade inte tänkt fråga vilket kön det är, om det inte är helt uppenbart vad som finns där mellan benen  :)
  • MimmiSthlm
    2009 skrev 2012-09-29 16:09:34 följande:
    *haha* ja det är ju det där med tarmrörelserna, man kan ju aldrig så noga veta vad det är som verkligen rör på sig där inne... :) Stackars knatten, vad det ska vara mycket oväsen!

Nej, vi hade inte tänkt fråga vilket kön det är, om det inte är helt uppenbart vad som finns där mellan benen  :)
    Precis, man har ju ingen aning :) Sen framöver när man får en kung fu-spark rakt upp i revbenen kommer man nog sakna de små "bubblorna" i magen haha :)

Okej, vad mysigt md överraskningen sen på BB! :) Vi vill nog veta. Mest för att vi är så nyfikna men även för att min fästman känner att han kommer att ha lite enklare för att bonda med bebisen och faktiskt förstå att den existerar om han vet vad det är där inne och slipper kalla den för just "den" hela tiden. Vi tjejer har ju redan förstått att vi ska bli mammor men det är nog mycket svårare för våra män att faktiskt förstå att deras barn ligger där inne i våra magar och växer och att dom snart ska bli pappor. 
  • Gullan

Hej alla!

Lite roligt att så många av er verkade ha pappor med mörkt hår o mörka ögon. 

Hos oss är det jag med grön/bruna ögon och guldfärgat hår. Mannen min har blå ögon o brunt hår men var vithårig hela sin uppväxt. Min mamma har lockigt hår vilket jag ärvt till viss del. Min man har otroligt tjockt hår vilket jag önskar att bäbis kan få ärva. Men vem vet?!

Va olika hur mycket alla ändrats i vikt.
    Jag har hittils gått ner ett kg till att nu väga 46 kg. Men tror att det kan vara på väg att börja öka då vågen visat på några gram högre sista dagarna. Men är inte direkt förvånad. Har aldrig tidigare i livet gått upp i vikt oavsett hur mycket/litet jag tränat och oavsett vad jag ätit. Men jag är inte orolig. Min barnmorska trodde inte jag skulle gå upp mer än vad själva barnet vägde.
    Sen har jag ju fortfarande mycket problem med illamående så att äta sött är jag inte alls sugen på. Får som tur i är i mig mat ordentligt, även fast det är ett pyssel med det.  

Magen börjar faktiskt synas på mig nu, har tagit lite tid men min med mina 46 kg o 168 cm så ser folk ändå att det händer nåt i och med att min mage faktiskt inte är helt platt längre. Känns bra att det är fler än ja o mannen som ser att nåt händer.  

I morgon ska jag ringa o prata med läkaren igen. usch, gillar verkligen inte att behöva vara sjukskriven men ser samtidigt att det i nuläget skulle vara omöjligt att klara av att jobba.  

Va mysigt med en doppler Mimmisthlm. Har på ett sätt vart sugen på att skaffa en men vi bestämde oss för att hoppa det rätt tidigt i graviditeten. Tror jag skulle bli så nojjig om jag hade svårt att hitta hjärtljudet och så. Men i och med att vi inte gjort kub test så hade det vart skönt att  få höra ett hjärtljud i allafall. Speciellt när vi haft flera fall bland våra kompisar då graviditeten inte gått bra.... men men, i och med att magen växer o jag är illamående så verkar det tyda på att bäbis lever i allafall.    

Lycka till på måndag Lali. Hoppas sockervärdena jämnar ut sig.         

Ha det bra alla!  

• Laliii
    MimmiSthlm skrev 2012-09-29 09:41:17 följande:
    Kom på att jag har glömt att berätta en sak! :) I förrgår efter jobbet köpte vi dopplern från teknikmagasinet som ni pratade om här om dagen, det tog en stund innan vi förstod hur vi skulle få igång den (missade att det var plast runt batteriet...) men efter att vi hade fått igång den tog det inte lång tid innan vi hörde bebisen! Vilken fantastisk känsla!! Blev helt skakis efteråt, fick precis samma nervösa fjärilar i magen som när vi plussade! Det var första gången någonsin som vi hörde bebisens hjärtslag, sitter och sneglar på lådan dopplern ligger i hela tiden för att jag är så sugen på att lyssna igen haha :) 

Började blogga igår också, roligt att få skriva av sig lite så familj och vänner kan läsa och så man kan bläddra tillbaka senare och minnas. Åh vad jag älskar att vara gravid!! 
    Naw vad mysigt :D Minns hur d var första gången vi hörde bebisens hjärtslag, vecka 11, innan något UL, det var första bekräftelsen på att något faktiskt fanns växandes inom en :D Så mysigt! Nu lyssnar vi 1-2 ggr i veckan! 

Ph, bloggar du öppet eller privat? Jag bloggar massor här: alisagonzalez.se

Älskar att vara gravid jag med :) 
  • Laliii
    Gullan skrev 2012-09-30 17:56:10 följande:
    Hej alla!

Hos oss är det jag med grön/bruna ögon och guldfärgat hår. Mannen min har blå ögon o brunt hår men var vithårig hela sin uppväxt. Min mamma har lockigt hår vilket jag ärvt till viss del. Min man har otroligt tjockt hår vilket jag önskar att bäbis kan få ärva. Men vem vet?!

Jag har hittils gått ner ett kg till att nu väga 46 kg. Men tror att det kan vara på väg att börja öka då vågen visat på några gram högre sista dagarna. Men är inte direkt förvånad. Har aldrig tidigare i livet gått upp i vikt oavsett hur mycket/litet jag tränat och oavsett vad jag ätit. Men jag är inte orolig. Min barnmorska trodde inte jag skulle gå upp mer än vad själva barnet vägde.
    Sen har jag ju fortfarande mycket problem med illamående så att äta sött är jag inte alls sugen på. Får som tur i är i mig mat ordentligt, även fast det är ett pyssel med det.  

Magen börjar faktiskt synas på mig nu, har tagit lite tid men min med mina 46 kg o 168 cm så ser folk ändå att det händer nåt i och med att min mage faktiskt inte är helt platt längre. Känns bra att det är fler än ja o mannen som ser att nåt händer.  

I morgon ska jag ringa o prata med läkaren igen. usch, gillar verkligen inte att behöva vara sjukskriven men ser samtidigt att det i nuläget skulle vara omöjligt att klara av att jobba.  

Va mysigt med en doppler Mimmisthlm. Har på ett sätt vart sugen på att skaffa en men vi bestämde oss för att hoppa det rätt tidigt i graviditeten. Tror jag skulle bli så nojjig om jag hade svårt att hitta hjärtljudet och så. Men i och med att vi inte gjort kub test så hade det vart skönt att  få höra ett hjärtljud i allafall. Speciellt när vi haft flera fall bland våra kompisar då graviditeten inte gått bra.... men men, i och med att magen växer o jag är illamående så verkar det tyda på att bäbis lever i allafall.    

Ha det bra alla!  
    Ja det är ju så olika med alla kroppar & hur man förändras med grav, finns liksom inget rätt eller fel, så länge bebisen & mamman mår bra :)

tack så mkt! Hoppas jag med, återkommer efter provresultatet om hur det gick! :) 
  • MimmiSthlm
    Gullan skrev 2012-09-30 17:56:10 följande:
    Hej alla!

Ha det bra alla!  
    Skönt att höra att jag inte är ensam med att inte gått upp något i vikt. Vi är ju alla så olika :) 

Ja det var otroligt mysigt att lyssna med dopplern faktiskt, min fästman var otroligt skeptisk och tyckte att vi skulle lämna tillbaka den för att han var så orolig att vi inte skulle hitta något ljud. Men efter att vi hörde hjärtslagen blev han superglad :) Mysigt för honom att faktiskt höra att det finns något där inne, även om jag känner det i hela kroppen redan. Vi har ju visserligen redan sett lillskrutten på ett par ultraljud innan, men det var något alldeles speciellt att faktiskt höra hjärtat slå för första gången :)
Svar på tråden Första Barnet - BF Mars 2013