• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Faber
    MaryArden skrev 2012-08-03 13:27:35 följande:
    På min universitetsutbildning kom en majoritet ifrån akademikerhem, det var få barn till gruvarbetare och timmerbilsförare. Vem som helst kan söka till universitetet, och det kostar inget att gå. Barn i arbetarfamiljer har också möjlighet att läsa vidare, förutsatt att de klarar de, alltså på samma villkor som oss som har högutbildade föräldrar. 

Ändå så var det så ovanligt med barn från arbetarfamiljer. Tror du det beror på att de inte vill, eller kanske att de är lite dummare och latare än barn till högutbildade föräldrar? 
    Jag är barn till en timmerbilschaufför och jag har gått på högskolan, min kurskamrat var barn till en busschaufför så det är bara skitsnack.

Om de inte vill så är problemet löst. Peter kanske hellre vill arbeta som byggarbetare än advokat och det är absolut inget fel med det. Så länge ingen lag hindrar vissa från att studera eller studiebidraget bara ges till vissa grupper så är det lika villkor för alla. Att alla inte väljer den vägen är inget som samhället har att göra med. Världen skulle förmodligen se bättre ut med fler arbetare och färre universitetsutbildade som tror att de vet allt och har svaret på alla problem för att de läst någon kurs i ämne X eller Y.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Pallas
    Faber skrev 2012-08-03 13:48:59 följande:
    Jag är barn till en timmerbilschaufför och jag har gått på högskolan, min kurskamrat var barn till en busschaufför så det är bara skitsnack.
    Men gud, tom du måste ju fatta skillnaden på statistiska samband och anekdoter? Hur tar man sig igenom en högskoleutbildning med så bristfälliga kunskaper? 
  • Faber
    Pallas skrev 2012-08-03 15:58:21 följande:
    Men gud, tom du måste ju fatta skillnaden på statistiska samband och anekdoter? Hur tar man sig igenom en högskoleutbildning med så bristfälliga kunskaper? 
    Jag läste aldrig om några anekdoter. Menar du inte anomalier?
  • Pallas
    Faber skrev 2012-08-03 22:41:17 följande:
    Jag läste aldrig om några anekdoter. Menar du inte anomalier?
    Det var du som kom med en anekdot:
    Faber skrev 2012-08-03 13:48:59 följande:
  • Faber
    Pallas skrev 2012-08-03 22:58:59 följande:
    Det var du som kom med en anekdot:
    Då kan jag lika gärna komma med fler, en åkarson jag känner doktorerade. I min klass på 23 personer fanns det en som man kunde säga kom från ett hem där man hade det gott ställt. Resten hade föräldrar som var elektriker, chaufförer, byggarbetare och småföretagare (nej de flesta småföretagare har det inte gott ställt). En kvinna jag känner har en far som är mekaniker. Kom inte med något skitsnack om att högskolan skulle befolkas av någon överklass. Alla som vill kan gå en utbildning i Sverige så man har samma förutsättningar när det gäller den ekonomiska biten.
  • Pallas
    Faber skrev 2012-08-03 23:09:20 följande:
    [Ytterligare anekdotisk bevisföring]
    VSB

Det spelar ingen roll hur många du kan räkna upp (jag tillhör själv den grupp du pratar om - högskoleutbildad "arbetarklass"), det är fortfarande säkerställt med statistisk signifikans att barn till föräldrar utan högre utbildning mer sällan går vidare till högre studier än barn till akademiker.

(Kan inte låta bli att undra lite över kvaliteten på högskoleutbildningarna om man lyckats undgå denna skillnad. Hoppas du inte forskat...) 
  • Faber
    Pallas skrev 2012-08-03 23:24:26 följande:
    VSB

Det spelar ingen roll hur många du kan räkna upp (jag tillhör själv den grupp du pratar om - högskoleutbildad "arbetarklass"), det är fortfarande säkerställt med statistisk signifikans att barn till föräldrar utan högre utbildning mer sällan går vidare till högre studier än barn till akademiker.

(Kan inte låta bli att undra lite över kvaliteten på högskoleutbildningarna om man lyckats undgå denna skillnad. Hoppas du inte forskat...) 
    Utbilningen gick inte ut på att lära sig undersöka fördelningen inom utbildningsväsendet. Sådant får humanister och andra flummare syssla med. Jag har aldrig sagt att det är 50/50 däremot säger jag att det är skitsnack att påstå att en överväldigande majoritet kommer från överklass och att alla inte har samma möjligheter. Sverige är ett av få länder där alla faktiskt kan gå högskola.
  • msmurphy
    Faber skrev 2012-08-03 23:51:12 följande:
    Utbilningen gick inte ut på att lära sig undersöka fördelningen inom utbildningsväsendet. Sådant får humanister och andra flummare syssla med. Jag har aldrig sagt att det är 50/50 däremot säger jag att det är skitsnack att påstå att en överväldigande majoritet kommer från överklass och att alla inte har samma möjligheter. Sverige är ett av få länder där alla faktiskt kan gå högskola.
    Överklass och akademiker är inte samma sak vet du va?
    En signifikant majoritet av högskolestuderande kommer från akademikerhem. Kanske inte höginkomsttagarhem, men det har vi ju redan etablerat att det inte är samma sak.

Vad som försiggick i din klass är ungefär lika relevant som att jag säger att jag minsann känner två kvinnliga lastbilschaufförer, men inga manliga.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!