• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Jellybeanbaby
    Daddy Cool skrev 2012-08-06 00:24:53 följande:
    Vad heter henn i plural då? Om man pratar om två eller flera okända personer? Vi har ju ordet "de" som man brukar använda men det borde väl ses som för opersonligt det med precis som vissa klagat på "den" om en person? "De" säger man ju om saker också. Vad ska vi kalla två "hennar" för? Något förslag?

tuppar? lol

Nej men det behövs väl inte? "De" är ju neutralt, varken feminint eller maskulint.
  • Dorian Ertymexx
    Vad heter henn i plural då? Om man pratar om två eller flera okända personer? Vi har ju ordet "de" som man brukar använda men det borde väl ses som för opersonligt det med precis som vissa klagat på "den" om en person? "De" säger man ju om saker också. Vad ska vi kalla två "hennar" för? Något förslag?

"Dom" (eller "dem"/"de"). Du vet, samma som med "han" och "hon". Pluralformerna var aldrig könade till att börja med, som i tex spanskan, så det finns ingen anledning att ändra dem.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Jellybeanbaby
    Daddy Cool skrev 2012-08-06 00:34:20 följande:
    Precis som den Glad
    JA! ÄNTLIGEN en tänkande individ Skål
  • Dorian Ertymexx
    Daddy Cool skrev 2012-08-06 00:34:20 följande:
    Precis som den Glad

Du kan vara en "den".
  • Daddy  Cool
    Dorian "Hen" Ertymexx skrev 2012-08-06 00:38:47 följande:
    Pluralformerna var aldrig könade till att börja med, som i tex spanskan, så det finns ingen anledning att ändra dem.
    Finns det en anledning att ändra på pronomen om de inte är könsneutrala? Om inte, vad ville du i så fall säga med ditt inlägg?

• Dorian Ertymexx
    Daddy Cool skrev 2012-08-06 00:57:53 följande:
    Finns det en anledning att ändra på pronomen om de inte är könsneutrala? Om inte, vad ville du i så fall säga med ditt inlägg?

Du ser inte skillnaden alltså?
  • Daddy  Cool

Skillnaden på vad? Tyckte bara att du formulerade dig lite lustigt. Lät som en freudiansk felskrivning.

• msmurphy
    Faber skrev 2012-08-05 15:19:52 följande:
    Feministerna vill, kvinnor som trots allt vill arbeta inom traditionellt kvinnodominerade yrken vet ju inte sitt eget bästa och omyndigförklaras av dessa.
    Då ber jag som vanligt om ett enda exempel på detta, även fast jag vet att du inte kommer att producera något.
  • msmurphy

Vilken konstig fråga. Vad heter hon eller han i plural?
    Det är helt fritt fram att säga "vad heter den personen?", om man inte har lust att säga "vad heter hen?" Om det är så otroligt besvärligt att använda ordet hen, får du väl lobba för att det blir grammatiskt korrekt och ett accepterat språkbruk att säga "den" om en person av obestämt kön. Nu råkade det bli hen istället, spelar ett litet h så stor roll att man helt ratar ett nytt, praktiskt användbart ord?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!