h8him skrev 2012-10-05 10:48:39 följande:
Kvinnors löner är till stor del eget ansvar och inte en facklig fråga. Kvinnor väljer själva vad de utbildar sig till och om de ska leva jämlikt eller inte. De väljer om de ska arbeta heltid eller deltid efter barnen fötts och de flesta väljer att arbeta deltid.
Vilka fördomar har jag? Var gnäller jag på dig? Jag försökte diskutera med dig men du verkar inte vara så öppen för det.
Detta var texten:
Anonym (humanist) skrev 2012-10-05 09:59:19 följande:
Fast OJ vilka fördomar!!!!! "Gå hemma och lalla med en bebis...."
Är det inte upp till individen? Pappa som mamma kan väll "gå där och lalla". Det får väll familjen komma överens om.
Att det sen finns arbetsgivare med samma fördomar som dig kan vi inte ändra på, lika lite som du är öppen för att höra andras åsikter och kanske fundera på om de FAKTISKT har nåt värde.
Fast det brukar kallas så, att familjerna själva ska komma överens. Varför klagar kvinnor (som tar ut större delen av föräldraledigheten samt senare arbetar deltid i större utsträckning än männen) på att de får sämre löner när de väljer bort heltidsarbete och att dela lika på föräldraledigheten? De gör egna val och får så klart ta konsekvenserna av dem.
Och det jag menade var att alla är individer som väljer vilket arbete de vill ha. Sjuksköterskor är bland annat allt för lågt avlönade, men det är ju inte bara kvinnorna som har för låg lön, även männen som är sjuksköterskor, eller hur? Du menar alltså samma som pumpkin, att detta gäller ALLA kvinnor? Alla får ju välja vad de jobbar med menar jag, och som jag uppfattar det så menar du det också, och det var DET jag undrade varför du argumenterade emot när jag faktiskt skrev samma som dig? Men nu funderar jag på om du inte tycker samma som pumpkin. Att ALLA kvinnor gör fel val och får skylla sig själva? Jag pratar om individens val oavsett kön.