• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 12:38:33 följande:
    Tyngdlagen bygger på flera antaganden som inte är bevisade. Tyngdlagen är precis lika empirisk som fenomenet "tillgång och efterfrågan".

Undrar vad det stod i din kursliteratur i ekonomi om tilgång och efterfrågan eftersom du verkar missat det helt. 
    Ja, förklaringen till tyngdlagen innehåller antaganden som inte är bevisade. Men dess verkan. Att tyngdlagen finns och fungerar är tämligen välbevisat.

I min kurslitteratur fanns massor av teoretiska förklaringar om hur tillgång och efterfrågan påstås fungera, men inte ett enda verkligt belägg.

För att återgå till ämnet.

Hur kommer det sig att den minskade tillgången av behöriga lärare i många ämnen inte har fått konsekvensen att lönerna ökar?

Och apropå  arbetstagarens makt över sin lön så verkar det inte direkt fungera så bra att arbetstagare kräver högre lön. I takt med att välfärden och levnadsstandarden i Sverige har ökat så har många svenskar börjat kräva högre löner. Har arbetsgivarna bara gått med på detta och bara höjt lönerna? Nej, vist har lönerna höjts. Men arbetslösheten i samhället har också ökat eftersom arbetsgivare ofta drar ner på antalet arbetare och låter de kvarvarande jobba hårdare eller helt enkelt lägger arbetet i ett låglöneland istället.
    En annan effekt är ju att våra politiker går arbetsgivarnas ärende och försämrar välfärdssystemen (och en del vill försämra arbetsrätten)för att försöka tvinga arbetstagare att gå med på lägre lön...

Det är extremt naivt att tro att lärare skulle få en markant löneförhöjning genom att bara vägra arbeta. Folk idag har inte råd att bara gå ifrån sina jobb och kräva högre löner. Speciellt inte eftersom strejker inte längre ger speciellt mycket effekt..
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • Anonym (humanist)
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 13:15:10 följande:

1) Det spelar ingen roll om alla gör det, det räcker att fler kvinnor än män gör det.
    2) Jag tycker att det vore bra om folk ville samma sak som jag, självklart. Men så tänker väl alla? "Vad bra det vore om alla tänkte som jag"?
    3) Ja, arbetsgivarna gör kvalificerade gissningar. Säkerligen både på ett medvetet och ett omedvetet plan.

Du säger att du inte stött på problemet med att kvinnor har sämre möjligheter på arbetsplatsen, men jag har för mig att du även skrev att sjuksköterskor (alltså ett kvinnodominerat jobb) har för låg lön. Tror du inte att det kan finnas ett samband mellan dessa saker?

Jag ser inget fel i att ge människor information som de själva sedan får välja om de vill bry sig om eller inte.
    Ja, jag skrev att sjuksköterskor (enligt min uppfattning) är lågavlönade. Att det jobbar fler kvinnor där är mest troligt därför att fler kvinnor sökt jobbet. De är lågavlönade därför att yrket är lågavlönat, inte därför att det jobbar fler kvinnor där. Då kommer vi genast tbx till frågan vad detta beror på och hur vi ska förbättra detta? Ska vi förbättra detta genom att höja SAMTLIGA löner på kvinnodominerade yrken därför att de är just kvinnodominerade eller är det en fråga som arbetstagarparten eller arbetsgivaren borde besluta utifrån dina arbetsuppgifter. Eller är lösningen att kvinnor ska vara föräldralediga kortare tid?

Och nej, jag tror inte att sjuksköterskor är lågavlönade för att fler kvinnor är föräldralediga längre än de flesta män. Var det så du menade att det hade ett samband? Alltså, är detta DIN åsikt?

• oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 13:22:48 följande:
    Hur kommer det sig att den minskade tillgången av behöriga lärare i många ämnen inte har fått konsekvensen att lönerna ökar? .
    Antingen är det så att efterfrågan har minskat på behöriga lärare, kanske till förmån för obehöriga, eller så är det så att arbetsgivarna inte har råd att betala mer.
  • oOOo  oOOo
    Och apropå  arbetstagarens makt över sin lön så verkar det inte direkt fungera så bra att arbetstagare kräver högre lön. I takt med att välfärden och levnadsstandarden i Sverige har ökat så har många svenskar börjat kräva högre löner. Har arbetsgivarna bara gått med på detta och bara höjt lönerna? Nej, vist har lönerna höjts. Men arbetslösheten i samhället har också ökat eftersom arbetsgivare ofta drar ner på antalet arbetare och låter de kvarvarande jobba hårdare eller helt enkelt lägger arbetet i ett låglöneland istället. 
    Ja, vi befinner oss på en global marknad.
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 13:25:14 följande:
    Antingen är det så att efterfrågan har minskat på behöriga lärare, kanske till förmån för obehöriga, eller så är det så att arbetsgivarna inte har råd att betala mer.
    Nej, genom regeringens politik så kommer ju skolorna i allt större grad tvingas enbart ha behöriga lärare.
    Så efterfrågan är stor.
    Då är det inte främst tillgång och efterfrågan som styr, utan ekonomi?

Men om jag skulle ge dig exempel på friskolor vars ägare tar ut miljonvinst varje år där efterfrågan på behöriga lärare är stor, men där lönerna ändå inte ökar. Vad skulle du påstå att det berodde på då?

• Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 13:27:18 följande:
    Ja, vi befinner oss på en global marknad.
    Så du erkänner löner inte sätts i ett samtal mellan arbetsgivare och arbetstagare utan att det egentligen oftast är väldigt lite arbetstagaren kan göra för att höja sin lön?
  • Element
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 11:25:33 följande:
    Att verklig kunskap betyder att man skall ifrågasätta sådant som det inte finns verkliga belägg för?

Är det en dålig syn på kunskap.

Att ställa samma krav på ekonomi som krävs på annan vetenskap. Är det att inte förstå kunskap?

Varför skall ekonomiska teorier behandlas som religiösa dogmer?
    Genusvetenskapen får man ju inte ställa krav på, den är en politisk ideologi som maskerats som vetenskap.
  • oOOo  oOOo
    Ja, förklaringen till tyngdlagen innehåller antaganden som inte är bevisade. Men dess verkan. Att tyngdlagen finns och fungerar är tämligen välbevisat.
    Likaså är fenomenet tillgång och efterfrågan.

Likaså är darwinismen, trots det finns det de som förnekar den och tror på kreationism tex.
    Det står dem fritt såklart att tro på vad de vill. 
  • Anonym (humanist)
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 13:20:40 följande:

Jag har inte skrivit att jag har ett behov av att kalla dig för hen. Men debatten handlar om just ordet hen. Alltså tyckte jag att detta var ett lämligt läge att dra en parallell till det här med din anonymitet. Du blir ju inte en annan person för att du kallar dig något annat och en kvinna blir inte mindre kvinna för att man använder ordet "hen" om henne.
    Jag har inte heller skrivit att du har ett behov av att kalla mig hen.
    Debatten handlar mkt riktigt om hen, men nu diskuterade du och jag ett annat spår, dvs om kvinnor borde vara föräldralediga kortare tid eller inte och vem som i så fall ska avgöra detta. Absolut, jag förstår parallellen du drog, jag förstår bara inte varför du påstår att jag ska använda en annan synonym då det knappast har med någon av sakfrågorna att göra.

• oOOo  oOOo
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 13:33:25 följande:
    Så du erkänner löner inte sätts i ett samtal mellan arbetsgivare och arbetstagare utan att det egentligen oftast är väldigt lite arbetstagaren kan göra för att höja sin lön?
    Varje enskilt lönetagare kan inte påverka så mycket.

Men givetvis innebär att accepterande av avtalet om lönen att man accepterat lönenivån, annars hade man ju sökt sig till ett annat jobb.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!