PumpkinQueen skrev 2012-10-05 11:26:23 följande:
Eftersom man gott kan tänka lite på andra människor, så kan man låta bli att gå hemma längre än halva föräldraledigheten (-om man nu inte har något vettigt skäl, måste jag väl tillägga).
Jag är emot att detaljstyra människors liv med hjälp av lagar och tvång. Det är därför jag tycker att var och en själv borde ta sitt ansvar. Vilket folk inte verkar vara villiga att göra i den här frågan. "För jag vet ju vad som är bäst för mitt baaaarn", brukar de bräka.
Bevisligen har vi ju samma åsikt i frågan på vissa sätt. Det är individen som ska avgöra och inte staten som ska detaljstyra våra liv. Exakt just det jag menar med att varje familj och varje individ själva ska avgöra vad som passar de bäst. Vill stina stanna hemma med barnen tre år får hon göra det, men då får hon också ta konsekvens av detta. Däremot ska inte alla kvinnor ta konsekvens av stinas handlande. Vill stina stanna hemma tre veckor och sen börja jobba så är det också helt ok. Bara inte alla kvinnor behöver ta konsekvens av hennes handlande återigen.
Hur menar du att vi inte ska detaljstyras, men vi ska styras så att vi inte BÖR stanna hemma länge om vi är kvinnor? Det känns lite dubbelmoral i det du skriver.Vem är det istället som ska bräka fram vad som är bäst för varje barn? Staten? Du? Stinas arbetsgivare?