• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • oOOo  oOOo
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 13:47:13 följande:

Fast grejen är ju att kvinnorna troligtvis inte SÄGER att de tänker vara borta i flera år för lallning av bebis. Det tas för givet.
    Arbetsgivarna kanske grundar sitt beslut på statistik. Om de vet att nio av tio kommer göra så är det ju ett rationellt beteende. 
  • Anonym (humanist)
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 13:39:20 följande:

Hur kommer det sig att yrken som kvinnor ofta söker sig till är lågavlönade då? Enligt din åsikt, alltså.

Visst hade man kunnat höja löner hur som helst, om man hade haft hur mycket pengar som helst att dela ut. Tyvärr har man ju aldrig hur mycket pengar som helst. Alltså måste man anpassa sig till den mängd pengar som man har. Var tycker du att vi skulle ta pengarna ifrån, om vi nu skulle höja lönerna?

Jag tror att det finns flera skäl till att kvinnodominerade yrken är lågavlönade. Bland annat att kvinnor har ett sämre förhandlingsläge eftersom de förväntas vara borta från arbetsplatsen under några år för att ta hand om barn.
    Min åsikt är att varje individ (kvinna som man) söker sig till ett jobb för att just den människan vill jobba där. Alltså, vill = orkar utbilda sig så lång/kort tid (dvs inte har högre alt lägre mål) eller/och att de känner att de trivs med arbetsuppgifterna och VILL jobba där. Om jag ska utgå ifrån egen erfarenhet så är det fler kvinnor i min omgivning än män som söker sig till vårdyrken (om vi ska ta det som ett exempel), och de gör det för att de önskar arbeta med de arbetsuppgifterna, ingenting annat.

Jag säger uttryckligen verkligen aldrig i min text att jag tycker att man ska höja löner hur som helst (som du påstår att jag menar). Alltså har jag svarat på resten av det stycket. Det jag menar är att jag inte tycker att man ska höja löner just DÄRFÖR att det är kvinnodominerat. Lönen ska anpassas efter arbetsuppgifter och ingenting annat.

Det sista stycket du skriver kan jag inte svara på hur det egentligen ser ut. Där hoppas jag istället att arbetstagarparten (som förhandlar) vet hur det i verkligheten ser ut.
  • Anonym

Vad har "hen" med jämställdhet att göra?

• oOOo  oOOo
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-05 13:51:53 följande:
    Lönen ska anpassas efter arbetsuppgifter och ingenting annat. 
    Sade du inte innan att det skulle bestämmas mellan arbetstagare och arbetsgivare? Ett avtal således.
  • PumpkinQueen
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 13:48:54 följande:
    Arbetsgivarna kanske grundar sitt beslut på statistik. Om de vet att nio av tio kommer göra så är det ju ett rationellt beteende. 

Visst är det rationellt av arbetsgivarna. Det är ju därför det är ett problem att kvinnor tar ut mer än hälften av föräldraledigheten.
  • Quintus Zebra
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 13:44:39 följande:

Vem är lärarnas arbetsgivare? Är det ett privat företag? Eller är funktionen "tillgång/efterfrågan" satt ur spel eftersom lönerna betalas med hjälp av skattemedel?

Har arbetslösheten verkligen ökat?
    De betalas av skattemedel. Men många är anställda hos företag som går med miljonvinster och som ändå inte höjer lönerna, trots att efterfrågan på behöriga lärare är stor.
    Många av de kvinnodominerade yrkena betalas av skattesedeln. Så då kanske tillgång och efterfrågan inte är så relevant.

Jag skulle vilja påstå att arbetslösheten är större idag än den var på 70- och 80-talet.
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • oOOo  oOOo
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 13:55:23 följande:

Visst är det rationellt av arbetsgivarna. Det är ju därför det är ett problem att kvinnor tar ut mer än hälften av föräldraledigheten.
    Precis, håller med. Alternativt kan man avtala med arbetsgivarna att de kan sparka en om man skulle vilja vara hemma med barn, men jag tror att LAS sätter stopp för sådana avtal tyvärr.
  • Anonym (humanist)
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 13:47:13 följande:

Fast grejen är ju att kvinnorna troligtvis inte SÄGER att de tänker vara borta i flera år för lallning av bebis. Det tas för givet.
    Men tas det verkligen för givet? Vad har du haft för kassa arbetsgivarkontakter?
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 13:45:25 följande:
    Så det betyder att du ifrågasätter bådas legitimitet eftersom dina krav på bevis inte uppfylls?
    Jag tycker att den ideologiska aspekten av dem båda skall uppmärksammas mer.

Sen bedömer jag ofta det från forskningsrapport till forskningsrapport.

Jag tycker inte det är fel att genusvetenskap kritiseras, så länge kritiken är saklig och inte utgår ifrån hat eller konspirationsteorier.

Sen tycker jag ju att bristen på kritik mot nationalekonomin är mycket mer problematisk än det gullande som ibland sker med enstaka ovetenskaplig genusforskning. För nationalekonomin är både nationellt och internationellt så väldigt mycket mer mäktig....
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • PumpkinQueen
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-05 13:51:53 följande:
    Min åsikt är att varje individ (kvinna som man) söker sig till ett jobb för att just den människan vill jobba där. Alltså, vill = orkar utbilda sig så lång/kort tid (dvs inte har högre alt lägre mål) eller/och att de känner att de trivs med arbetsuppgifterna och VILL jobba där. Om jag ska utgå ifrån egen erfarenhet så är det fler kvinnor i min omgivning än män som söker sig till vårdyrken (om vi ska ta det som ett exempel), och de gör det för att de önskar arbeta med de arbetsuppgifterna, ingenting annat.

Jag säger uttryckligen verkligen aldrig i min text att jag tycker att man ska höja löner hur som helst (som du påstår att jag menar). Alltså har jag svarat på resten av det stycket. Det jag menar är att jag inte tycker att man ska höja löner just DÄRFÖR att det är kvinnodominerat. Lönen ska anpassas efter arbetsuppgifter och ingenting annat.

Det sista stycket du skriver kan jag inte svara på hur det egentligen ser ut. Där hoppas jag istället att arbetstagarparten (som förhandlar) vet hur det i verkligheten ser ut.
    Så kvinnor väljer lågavlönade jobb för att de inte vill ha hög lön. Hur kommer det sig då att det öht finns en diskussion? Om nu alla är nöjda och glada med sina biologiskt predestinerade val?

Hur VILKET ser ut? Vad är det du pratar om nu? Om jag förstod dig rätt så frågade du mig vad jag ansåg var skälet till att kvinnodominerade jobb var lågavlönade. Detta har jag besvarat.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!