• Fruhn

Äggdonation höst/vinter 2012

Någon mer som står på kö och hoppas på äggdonation under hösten/vintern 2012? Vi kan väl stötta varandra. Väntar själv på att vår korsdonator ska donera efter sommaren, därefter drar det igång på allvar för oss :)

• Svar på tråden Äggdonation höst/vinter 2012
  • Sharika
    Fruhn skrev 2012-10-03 16:59:04 följande:
    Hemma efter insättning, allt har gått bra. Vår donator gav "bara" 4 ägg, men dom verkar bra, alla 4 blev befruktade. De har satt in ett som var en fullpoängare, fryser in en till fullpoängare sen är det två som också ser jättebra ut men som de odlar i ett par dagar till och sen ser om de kan frysas in, så vi får veta nästa vecka hur många som hamnar i frysen. Men nu ruvar jag på ett guldägg :)
    Känns konstigt hur snabbt det gick med tanke på den långa väntan fram till idag.

Sharika: hoppas det går bra för er idag och på fredag!
    Jenkis: hoppas det löser sig för er!!
    Men vad härligt att det gått bra för er idag! :) Nu håller jag tummarna för dej och er och det lilla guldägget! :)
    Otroligt att alla 4 blev befruktade ju! Det är ju inte alltid det händer!!

Vi fick ut 11 ägg från donatorn idag men vi får se hur många som blivit befruktade imorgon.
    Otroligt nervöst. För efter glädjebeskedet om alla äggen kommer katastroftankarna om att inget ska bli befruktat.. och ja.. ni vet ;) 
    lyckligtlottad1234 skrev 2012-10-03 17:30:20 följande:
    Nu har vi påbörjat behandlingen. Mitt nästa steg är att den 12 oktober besöka läkare i sverige och mäta om min slemhinna växt sig tillräckligt tjock för insättning! Skönt att vara igång! Nu hoppas jag på en superdonator till oss. :)
    Åh heja! Det är ju skönt som du skriver att komma igång med allting.. Det är nog med väntan ändå liksom!
    Jenkis skrev 2012-10-02 18:13:30 följande:
    SÅHÄR LIGGER DET TILL just nu.

Ringde i morse till koordinatorn och sa som det var att jag inte fått någon Synarelablödning på de här 14 dagarna och att jag haft ÄL-flytningar i en vecka. Ojdå fick jag som svar och hon misstänkte precis som jag att jag inte kommer att vara nedreglerad på torsdag...

Vi skall höras på torsdag och se hur vi går vidare. Ev har jag nu en äggblåsa som kommer störa behandlingen och den måste i så fall punkteras... Antar att det blir som ett ägguttag? Ser jag inte fram emot direkt, men vad gör man?

Om jag fick välja skulle jag i lugn och ro vilja använda Synarelan 1-2 veckor till och skjuta på donationen, men det kommer ju inte funka då det är två till som kommer lida av det...

Håll tummarna för att jag nästan är nedreglerad och slipper punktering. Att jag hinner ner helt innan det är försent att börja med östrogenet.

Jag håller mina tummar för er! Vad spännande! Det är nog bra att ta någon dag ledigt efteråt om man kan. Det tänker jag också göra. Dagen efter tänker jag vara ledig.

Högkostnadsskyddet höjdes 1/1, men de som börjat en period 2011 låg kvar att komma upp i 1800 kr för frikort.
    Oj jag nu tänker jag på dej imorgon och hoppas att allt löser sej på ett smidigt sätt.. 

Mycket tumhållande blir det i den här tråden ett tag framöver! :)
    KRAM på er alla!
  • Jenkis

Fruhn skrev 2012-10-03 16:59:04 följande:
    Hemma efter insättning, allt har gått bra. Vår donator gav "bara" 4 ägg, men dom verkar bra, alla 4 blev befruktade. De har satt in ett som var en fullpoängare, fryser in en till fullpoängare sen är det två som också ser jättebra ut men som de odlar i ett par dagar till och sen ser om de kan frysas in, så vi får veta nästa vecka hur många som hamnar i frysen. Men nu ruvar jag på ett guldägg :)
    Känns konstigt hur snabbt det gick med tanke på den långa väntan fram till idag.

Sharika: hoppas det går bra för er idag och på fredag!
    Jenkis: hoppas det löser sig för er!!
    Helt otroligt att alla blev befrukade! Hur kändes insättningen? Kul att de verkar vara så "fina" ägg. Spännande nästa vecka dådå.
    lyckligtlottad1234 skrev 2012-10-03 17:30:20 följande:
    Nu har vi påbörjat behandlingen. Mitt nästa steg är att den 12 oktober besöka läkare i sverige och mäta om min slemhinna växt sig tillräckligt tjock för insättning! Skönt att vara igång! Nu hoppas jag på en superdonator till oss. :)
    Ja, en superdonator till dig! Skönt att komma igång antar jag.

Sharika!
    Tack för tummarna (och ni andras också)! Hoppas du får en hög med fint befruktade ägg. Fick ni 11 stycken för er själva? Det måste ju bara gå vägen nu

Ja ni... Jag har försökt söka lite på nätet om det där med stimulerad av Synarela. Hittade inget först, men när jag sökte på ej nedreglerad fick jag en hel del träffar. Tydligen inte helt ovanligt bland dem som gör IVF och framförallt dem som börjar spraya dag 1 eller 2 som jag... En del har fått tagit ÄL-spruta, någon har fått gått över till injektion Suprefact och några har som sagt fått punktera sina äggblåsor. För min del är det försent med en ägglossningssputa gissar jag och det skulle inte förvåna mig om injektionen tar för lång tid att gå ur kroppen, så säkert återstår nog bara punktering.

Det roliga är att det "gnälls" en del i trådarna över att det tar lite extra tid för dem som gör IVF, att de inte kommer vidare så snabbt som de vill när det blir såhär. Jag skulle mer än gärna vänta ut min kropp och göra donationen några veckor senare, men för oss äggdonationstjejer funkar ju inte det. Det är ju bara att akut försöka göra vad man kan så att man får vara med på donoationståget... Hade ju varit nice om sambon hade kunnat befruktat när donatorn plockas så får vi göra frysförsök när min kropp är redo. Då skulle vi ju vara med på tåget ändå kan man ju säga, men det funkar nog inte så... Dessutom vill vi väl göra färskförsök i första hand.

Jag får väl visualisera ett VUL i morgon utan störande äggblåsor helt enkelt

Håller mina tummar för er alla!
  • Nahoj23

Hej

Behöver rådfråga er här inne.
    SU har hört av sig om att starta igen med insättnnig i v 47 vilket innebär hormoner från v 43. Donatorn har inte samma ögonfärg som oss vilket i sammanhanget inte spelar oss så stor roll men ändå.
    Det som jag känner är jobbigt är att jag vet inte om jag orkar sätt igång igen så snart.

Just nu tokblöder jag och har gjort i fyra dagar. Spraya igen om 2,5 vecka känns i dagsläget inte så lockande.
    Jag vet varken om psyke eller själ orkar med en omgång till innan jul.

Hur hade ni gjort?
    Känner att jag skulle vilja ha era tankar i detta.

Kramar til er alla

• Dustpuppy

Jättesvårt, jag tror du behöver kolla med SU vad som händer om du tackar nej idag. Trillar du ned i kön, eller är det okej att höra av sig när det känns bättre?

När du vet det, så kan du lättare ta ställning till vilket val som är minst ont, för inget av dem är bra.

Ögonfärg tror jag inte du behöver bry dig om egentligen, mina föräldrar och syster har blå ögon, själv har jag grönbrunmelerade och vi delar ändå DNA.  Ögonfärg ärvs rätt komplicerat  genom ett antal gener och inte ens egen genetiska avkomma kommer garanterat att ha samma som man själv har.

/Dustpuppy

• Nahoj23
    Dustpuppy skrev 2012-10-04 15:59:55 följande:
    Jättesvårt, jag tror du behöver kolla med SU vad som händer om du tackar nej idag. Trillar du ned i kön, eller är det okej att höra av sig när det känns bättre?

När du vet det, så kan du lättare ta ställning till vilket val som är minst ont, för inget av dem är bra.

Ögonfärg tror jag inte du behöver bry dig om egentligen, mina föräldrar och syster har blå ögon, själv har jag grönbrunmelerade och vi delar ändå DNA.  Ögonfärg ärvs rätt komplicerat  genom ett antal gener och inte ens egen genetiska avkomma kommer garanterat att ha samma som man själv har.

/Dustpuppy
    Ingen fara rörande kön, jag kan göra en ny ÄD efter jul.
  • Dustpuppy

Nahoj23, då blir det svårare. Då måste du fundera på vad planen är om nästa ÄD på Sahlgrenska inte funkar, hur många landstingsförsök du har kvar och hur gammal du är om du måste gå över till privatalternativ iSverige/utomlands.

Hur mycket tid har du att spela med?

Båda valen är fortfarande dåliga, man mår dåligt både av att inte vara i balans idag och av att kanske behöva hamna i en framtida kö igen. Vilket är mest ont? Det är bara du som vet vad som blir tyngst för dig.

/Dustpuppy

• lillamillan

Måste fråga....håller på med äggdonation i Huddinge. Min syster är donator och vi håller nu på med själva stimuleringen.

Jag skulle först spraya nässpray synarela tills jag blev nedreglerad, sen börja med tablett progynon 2mg 3 tabletter dagligen. Ni som har haft samma behandling skulle ni oxå sluta helt med nässprayen efter några dagar? Känns så konstigt att sluta med den innan det är dax bara. Sen efter Et ska vi givetvis oxå ta progresteron vag. 

• Nahoj23
    Dustpuppy skrev 2012-10-04 16:11:35 följande:
    Nahoj23, då blir det svårare. Då måste du fundera på vad planen är om nästa ÄD på Sahlgrenska inte funkar, hur många landstingsförsök du har kvar och hur gammal du är om du måste gå över till privatalternativ iSverige/utomlands.

Hur mycket tid har du att spela med?

Båda valen är fortfarande dåliga, man mår dåligt både av att inte vara i balans idag och av att kanske behöva hamna i en framtida kö igen. Vilket är mest ont? Det är bara du som vet vad som blir tyngst för dig.

/Dustpuppy
    Du ställer bra frågor DP.
    Jag är 33 och har två försök kvar.
    Jag har gjort två stimuleringar och den första gången blev vi utan ägg, den andra gången som nu lyckades inte. Vi har gjort en medgivandeutredning och den ligger redan på en adoptionsbyrå, det som sätter stopp där att vi inte har varit gifta i två år. Det har vi varit nästa sommar.

Så jag har två försök kvar och lyckas inte de kommer jag inte göra fler försök utomlands, vi prioriterar då att lägga de pengarna på en adoption. I adoptionsplanerna har vi redan varit i länge och det är inget andrahandsval för oss bara ett annat sätt att bli föräldrar på. Så visst är jag överlycklig om ÄD:n lyckas men jag har ändå något att falla tillbaka på OM det inte skulle vara så att det inte blir något.
    Phew, det låter mycket enklare än vad det är men många gånger har dessa tankar korsat hjärnans alla banor.
  • Jenkis
    lillamillan skrev 2012-10-04 17:22:43 följande:
    Måste fråga....håller på med äggdonation i Huddinge. Min syster är donator och vi håller nu på med själva stimuleringen.

Jag skulle först spraya nässpray synarela tills jag blev nedreglerad, sen börja med tablett progynon 2mg 3 tabletter dagligen. Ni som har haft samma behandling skulle ni oxå sluta helt med nässprayen efter några dagar? Känns så konstigt att sluta med den innan det är dax bara. Sen efter Et ska vi givetvis oxå ta progresteron vag. 
    Ja, man brukar sluta med den när man börjar med östrogenet (progynon), men det kan säkert finnas undantag. Det vanligaste är att man slutar med sprayen när man börjar med tabletterna.
  • Jenkis
    Nahoj23 skrev 2012-10-04 15:55:08 följande:
    Hej

Behöver rådfråga er här inne.
    SU har hört av sig om att starta igen med insättnnig i v 47 vilket innebär hormoner från v 43. Donatorn har inte samma ögonfärg som oss vilket i sammanhanget inte spelar oss så stor roll men ändå.
    Det som jag känner är jobbigt är att jag vet inte om jag orkar sätt igång igen så snart.

Just nu tokblöder jag och har gjort i fyra dagar. Spraya igen om 2,5 vecka känns i dagsläget inte så lockande.
    Jag vet varken om psyke eller själ orkar med en omgång till innan jul.

Hur hade ni gjort?
    Känner att jag skulle vilja ha era tankar i detta.

Kramar til er alla
    Det är bara du som vet vad som kommer bli bäst för dig innerst inne. Du har ju "kört hårt" det här året och din magskänsla säger ju att du kanske inte riktigt orkar. Medicinerna har ju en tendens att "slå hårdare" biverkningsmässigt när man inte är i form, så risken för att det blir jobbigt är ju stor. Vad gör någon månad hit eller dit när man har väntat i flera år redan?

Unna kropp och själ lite vila och återkom med bättre krafter efter jul kanske inte är så dumt? Känn efter vad din kropp vill, inte vad din hjärna vill
Svar på tråden Äggdonation höst/vinter 2012