• Maxbox

    Hur förhåller man sig till människor med annat synsätt/bristande kunskap?

    Det finns en tidigare tråd om förhållningssätt till oliktänkande, och jag spinner vidare lite på det. Hur tänker ni kring att många människor har så liten kunskap om barns behov, utveckling, anknytning m.m.? Hur kommer det sig egentligen att det är så? Och hur sprider man information till sina nära (släkt, vänner osv) utan att kränka människor i deras föräldraskap osv?

    Jag får en känsla att de i min närhet uppfattar den kunskap som finns kring exempelvis CIO-metoder, anknytning, tidiga separationer m.m som en "fluga". Något som gäller för tillfället, men om ett "halvår är det något nytt som gäller", som någon uttryckte det.

    Sedan tänker jag att den kunskap jag har (alldeles för liten) är för att jag har ett intresse och sökt litteratur osv. Men det var inte mycket,  om något som togs upp på exempelvis föräldrautbildningen. Det känns inte så lättillgängligt liksom, såvida man inte är intresserad och söker efter det. Visst kanske det omnämns i vissa föräldratidningar, men inte särskilt djupgående och ofta tillsammans med information om 5mm på samma uppslag. Det kanske är att överdriva, men det är känslan jag har.

  • Svar på tråden Hur förhåller man sig till människor med annat synsätt/bristande kunskap?
  • Flickan och kråkan
    OOU skrev 2012-10-05 15:22:23 följande:
    Jag vet. Det var därför jag tackade för ditt svar.
    Eftersom du säger att allt jag skrev var OT så har jag ju inte svarat på din fråga. Därför undrar jag igen på vilket sätt jag inte besvarade din fråga?
  • OOU
    Flickan och kråkan skrev 2012-10-05 15:25:14 följande:
    Eftersom du säger att allt jag skrev var OT så har jag ju inte svarat på din fråga. Därför undrar jag igen på vilket sätt jag inte besvarade din fråga?
    Du skrev: Hur man möter "oliktänkande"? Tja, jag har inget enkelt svar på det. 
    Det var svar på min fråga och jag tackade artigt för det svaret.
  • Flickan och kråkan
    OOU skrev 2012-10-05 15:19:07 följande:
    Du skrev: Få kör CIO-metod med ett barn som t.ex. slagit sig. Varför inte? Betingningen skulle ju fungera lika bra på annan gråt och skrik.
    När du gör denna liknelse (och med CIO menar 5mm eller ngt snarlikt) får det mig att tro att du inte förstått alls vad metoden går ut på. Att du dessutom nämner betingning i sammanhanget får mig att ana att du snarare har hårdpluggat motpropagandan än metoden som sådan. För att ge dig en ledtråd. Varför i all världen skulle man använda en 5mm liknande metod med ett barn som slagit sig? Vad skulle syftet med det vara?

    ...och nu riskerar vi att köra lite off-topic igen. 
    Jodå, jag vet vad metoden går ut på. Jag vet också att man i praktiken skulle kunna köra samma metod för att få barn att sluta gråta/skrika i de flesta sammanhang. Jag tycker därför att det är lite ologiskt att tycka att det är ok just när små barn ska sova när man inte tycker att det är ok vid annan, ur vuxenperspektiv, irrationell gråt/skrik. Visst låter det absurt att köra den när ett barn slagit sig (barnet orolig, rädd, har ont.....de flesta skulle trösta i det läget även om man vet att barnet inte fysiskt gjort sig illa) - och alltså lika absurt som sömnmetod. Vad är logiken i att tycka att det är absurt att betinga bort gråt när barnet dagtid är orolig, frustrerad och rädd och behöver en närvarande förälder, men naturligt när barnet kvällstid/nattetid är orolig, frustrerad, rädd och behöver en närvarande förälder?

    Varför man använder den typen av metod? För att barnet ställer till "besvär".
  • Flickan och kråkan
    OOU skrev 2012-10-05 15:29:01 följande:
    Du skrev: Hur man möter "oliktänkande"? Tja, jag har inget enkelt svar på det. 
    Det var svar på min fråga och jag tackade artigt för det svaret.

    Ja, det vet jag, men jag ber även dig vänligt att besvara min fråga. På vilket sätt menar du att övrigt var OT med tanke på vad du själv frågade efter. Eller så formulerade du din första fråga något omständligt. Jag uppfattade inte ditt inlägg som du enbart undrade hur man möter oliktänkande. Om det bara var det du undrade/frågade mig så förstår jag ditt svar.
  • Flickan och kråkan
    OOU skrev 2012-10-05 15:19:07 följande:
    Att du dessutom nämner betingning i sammanhanget får mig att ana att du snarare har hårdpluggat motpropagandan än metoden som sådan.

    Operant conditioning
  • OOU
    Flickan och kråkan skrev 2012-10-05 15:41:28 följande:

    Ja, det vet jag, men jag ber även dig vänligt att besvara min fråga. På vilket sätt menar du att övrigt var OT med tanke på vad du själv frågade efter. Eller så formulerade du din första fråga något omständligt. Jag uppfattade inte ditt inlägg som du enbart undrade hur man möter oliktänkande. Om det bara var det du undrade/frågade mig så förstår jag ditt svar.
    Kanske var det omständigt och nu när jag läste om inlägget hittade jag också ett stavfel. Men ja, det var faktiskt bara det jag undrade. 
  • OOU
    Flickan och kråkan skrev 2012-10-05 15:36:40 följande:
    Jodå, jag vet vad metoden går ut på. Jag vet också att man i praktiken skulle kunna köra samma metod för att få barn att sluta gråta/skrika i de flesta sammanhang. Jag tycker därför att det är lite ologiskt att tycka att det är ok just när små barn ska sova när man inte tycker att det är ok vid annan, ur vuxenperspektiv, irrationell gråt/skrik. Visst låter det absurt att köra den när ett barn slagit sig (barnet orolig, rädd, har ont.....de flesta skulle trösta i det läget även om man vet att barnet inte fysiskt gjort sig illa) - och alltså lika absurt som sömnmetod. Vad är logiken i att tycka att det är absurt att betinga bort gråt när barnet dagtid är orolig, frustrerad och rädd och behöver en närvarande förälder, men naturligt när barnet kvällstid/nattetid är orolig, frustrerad, rädd och behöver en närvarande förälder?

    Varför man använder den typen av metod? För att barnet ställer till "besvär".
    Eftersom du så uppenbarligen inte vet, får du en hint i alla fall. Metoden har överhuvudtaget ingenting alls med att få ett barn att sluta gråta. Därför finns det ingen logik i att använda denna metod för ett barn som exempelvis har slagit sig.

    Denna missuppfattning är ett jättebra exempel på en sådan vandringssägen som snurrar runt bland de "rättrogna". 
  • OOU
    Flickan och kråkan skrev 2012-10-05 15:52:26 följande:

    Operant conditioning
    Conditionnement opérant
  • Flickan och kråkan
    OOU skrev 2012-10-05 18:13:24 följande:
    Conditionnement opérant
    Men vad bra att du delar min uppfattning om betingning
    OOU skrev 2012-10-05 17:54:52 följande:
    Kanske var det omständigt och nu när jag läste om inlägget hittade jag också ett stavfel. Men ja, det var faktiskt bara det jag undrade. 
    Då var det jag som missuppfattade helt enkelt. Trodde i min enfald att du hade något syfte med att citera ett specifikt stycke ur ett av mina tidigare inlägg, men så var då alltså inte fallet. 
    OOU skrev 2012-10-05 18:12:05 följande:
    Eftersom du så uppenbarligen inte vet, får du en hint i alla fall. Metoden har överhuvudtaget ingenting alls med att få ett barn att sluta gråta. Därför finns det ingen logik i att använda denna metod för ett barn som exempelvis har slagit sig.

    Denna missuppfattning är ett jättebra exempel på en sådan vandringssägen som snurrar runt bland de "rättrogna". 
    Jaså, den har ingenting alls med att få ett spädbarn att sluta gråta? Vad är då syftet menar du? Att lära barnet sova? Det är en förmåga som är medfödd. Jag kan väl ge dig rätt i att den inte handlar om att specifikt hindra tårbildning, men den handlar om att stoppa barnets uttryckta önskemål om förälderns närvaro. Eftersom vi talar om spädbarn här så brukar de uttrycka missnöje och diverse behov som inte uppfylls genom gråt och skrik. Föräldrar som använder sig av metoden brukar dessutom se just gråten eller rättare sagt utebliven gråt som att metoden lyckats. barnet somnar utan att kräva förälderns närvaro

    Det är lätt att gå in på Eckerbergs hemsida och se vad han själv skriver. Han är oerhört tydlig med att hans metod handlar om föräldrarna och inget annat. Syftet är alldles väldigt tydligt. Sedan blir jag rätt illa till mods av ett uttalande som detta:

    "Man tror lätt att små barn reagerar likadant som äldre barn och vuxna. Men deras medvetande är ännu inte fullt utvecklat och de har svårt att överföra erfarenheter från en situation till en annan. De saknar helt enkelt förutsättningar för att vara långsinta."

    Vad är det Eckerber faktiskt säger? Jo, att det inte är någon fara på taket att barnet blir stressat och oroligt i stunden eftersom det inte har förmågan att så att säga "komma ihåg" det hela senare. Överför det resonemanget på låt oss säga en person med demenssjukdom eller förståndshandikapp. Ja, det är möjligt att han har rätt i det faktum att barnet kanske enbart blir lidande i stunden......men ovärdigt likt förbaskat.

    "Rättogen", säger du. Ja, då får jag väl vara det . Vet inte riktigt vad jag skulle vara just rättrogen, men men. Man lämnar inte små frustrerade, rädda liv ensamt gråtandes utan möjlighet att själva kunna ta sig till en person de känner trygghet med. Man gör bara inte det. Vetenskapligt? Nej. 

     
Svar på tråden Hur förhåller man sig till människor med annat synsätt/bristande kunskap?