• Anonym (varför snitta?)

Föd Vaginalt !

Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk. 

Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.

Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj. 

Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 17:00
    Okej. Jag får väl förtydliga mig här då eftersom alla är helt inställda på att läsa in saker som inte finns.

1. Jag vill inte bestämma hur andra ska föda sina barn. Jag kunde bara inte förstå varför man VILLE ha snitt.

2. Jag tycker INTE att de som snittats inte fött på riktigt.

3. Jag tycker inte heller att de som snittats är sämre mammor.

4. Jag skrattar inte åt någon som är rädd eller vill ha snitt. Men JAG ÄR INTE RÄDD och kommer inte att vara.

5. Jag har nu fått en bättre bild av vad som händer efter kejsarsnitt.

• Svar på tråden Föd Vaginalt !
  • Linnie83
    Anonym skrev 2012-08-09 21:05:59 följande:
    Nej 25 % får bestående men och det är ganska allvarligt. Inkontinens, framfall, kvinnor som inte kan ha samlag eller har smärta vid varje samlag.

Självklart är noll att uppnå. Läste lite vad socialstyrelsen kommit fram till:

www.vardguiden.se/Documents/Gravid/Sidor%20från%20Indikation%20för%20kejsarsnitt%20på%20moderns%20önskan%5B1%5D.pdf
  • Linnie83
    Anonym skrev 2012-08-09 21:14:29 följande:
    Jag har ringt 1177 eller annan vårdupplysning INNAN jag åkt till akuten. Både gångerna har de sagr "åk till akuten" och då har jag gjort det. Båda gångerna på akuten har jag blivit hemskickad med "ta en alvedon och voltaren så blir det nog bra" efter x antal timmar.

Bedömningen har antagligen förlagt att Alvedon/ voltaren hjälper. Men många söker utan att ringa innan för ont i foten som pågåt i en vecka. Det är inte akut utan kan tas på vårdcentral som remitterar till röntgen.
  • Anonym
    Linnie83 skrev 2012-08-09 21:14:47 följande:

Självklart är noll att uppnå. Läste lite vad socialstyrelsen kommit fram till:
    www.vardguiden.se/Documents/Gravid/Sidor%20fr...

Jag tyckte inte jag läste så mycket information på den sidan, står ingenting om ärrbildning i slida, står att få får bestående men efter en sfinkterruptur, men jag tycker inte att 40-50 % efter en sfinkterruptur är "få". Står heller ingenting om att många får bestående samlagssmärta efter en förlossning, väldigt dålig info med andra ord.
  • Anonym

Barnmorskan kan ju skydda perineum med händerna för att undvika sfinkterruptur. Det är ju något man kan skriva i sitt förlossnings brev. Något jag kommer skriva samt tala om att min sambo ska påminna BM under förlossningen.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-09 21:33:22 följande:
    Barnmorskan kan ju skydda perineum med händerna för att undvika sfinkterruptur. Det är ju något man kan skriva i sitt förlossnings brev. Något jag kommer skriva samt tala om att min sambo ska påminna BM under förlossningen.

Ok.... men det är fortfarande stor risk att du får bestående men in underlivet. De allra flesta får ju sprickor vid en förlossning.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-09 21:35:41 följande:
    Ok.... men det är fortfarande stor risk att du får bestående men in underlivet. De allra flesta får ju sprickor vid en förlossning.

Men det påtalas i rapporten från socialstyrelsen att det finns mer risker med ks än vaginal förlossning. För att få

Publicera det krävs en del, inte gjort på hobby nivå direkt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-09 21:41:15 följande:

Men det påtalas i rapporten från socialstyrelsen att det finns mer risker med ks än vaginal förlossning. För att få
    Publicera det krävs en del, inte gjort på hobby nivå direkt.

Ja akuta risker ja som kan behandlas och som går över. Vid vaginal förlossning så är det många fler som får bestående men.
Svar på tråden Föd Vaginalt !