• Anonym (varför snitta?)

Föd Vaginalt !

Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk. 

Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.

Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj. 

Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 17:00
    Okej. Jag får väl förtydliga mig här då eftersom alla är helt inställda på att läsa in saker som inte finns.

1. Jag vill inte bestämma hur andra ska föda sina barn. Jag kunde bara inte förstå varför man VILLE ha snitt.

2. Jag tycker INTE att de som snittats inte fött på riktigt.

3. Jag tycker inte heller att de som snittats är sämre mammor.

4. Jag skrattar inte åt någon som är rädd eller vill ha snitt. Men JAG ÄR INTE RÄDD och kommer inte att vara.

5. Jag har nu fått en bättre bild av vad som händer efter kejsarsnitt.

• Svar på tråden Föd Vaginalt !
  • Anonym (varför snitta?)
    MrsC74 skrev 2012-08-06 22:46:43 följande:
    Till TS: och min fråga var varför man startar en sådan tråd utan att ha fakta ?
    FÖR ATT JAG TRODDE ATT JAG HADE FAKTA HUR SVÅRT SKA DET VARA ATT FÖRSTÅ !?!??!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Lavish
    Lapsang skrev 2012-08-06 21:01:11 följande:
    Jag har skrivit det förut i en annan tråd men skriver det igen: att bearbeta sin rädsla psykologiskt är bara lämpligt och fungerar bara när det är en OBEFOGAD rädsla, som tex fobier. Vaginal förlossning ÄR vidrigt enligt min erfarenhet, jag har ju redan prövat. Jag känner flera som råkat ut för det jag fruktar: förstört underliv och i ett fall handikappat barn pga syrebrist.

Vill också påpeka att även fast grav syrebrist visar symptom tidigt finns teorier om att lindrig syrebrist kan ge neuroosykiatriska funktionshinder (tex ADHD) som inte diagnostiseras förrän långt senare, så det är kanske vanligare än man tror.

Ang förstört underliv läste jag i en annan tråd att 90% av alla återupptagit sex ett halvår efter förlossningen. Då vill jag säga två saker: det är alltså en chans på tio att man blir så förstörd att man inte alls kan ha sex efter ett halvår, då man ju haft gott om tid att läka. Dessutom har många jag känner sex trots att de inte längre njuter av det, för att de anser det nödvändigt för förhållandet. Således troligen mer än 10% som fått sitt sexliv förstört.
    Håller med, känns väldigt konstigt att man ska jobba med sin rädsla när man ser rädslan om helt befogad. Jag vet att det var fruktansvärt att föda barn vaginalt. Jag tycker jag är en ganska tuff, smärttålig människa som inte gnäller för minsta lilla. Men det var en fruktansvärd upplevelse. Ärligt talat har jag svårt att tro att jag ska kunna gå igenom en till och komma ut vid mina sinnens fulla bruk. Jag är rädd för att gå rakt in i en totalt förlamande förlossningsdepp som jag aldrig tar mig ut ur igen, om jag måste gå igenom en liknande förlossning som den förra. Och jag tror inte att det är en obefogad rädsla alls.

Att låta bli att vara rädd för att få sitt liv i princip totalförstört kräver en själslig styrka jag inte vet om jag har faktiskt.
  • Anonym ((terapi))
    Vilken rädsla är inte befogad? och vem bestämmer var gränsen går?
  • Linnie83

Lavish: Du har självklart rätt att vara rädd och det tar ingen i från dig. Jag förstår dig till 100%. Men vi som inte är rädda ska väl få känna vad vi vill eller?

• Anonym
    Linnie83 skrev 2012-08-07 14:48:15 följande:
    Lavish: Du har självklart rätt att vara rädd och det tar ingen i från dig. Jag förstår dig till 100%. Men vi som inte är rädda ska väl få känna vad vi vill eller?

Klart ni får. Men du skriver ju samtidigt att du tycker att man ska offra sig när man nu blivit gravid, för det ansvaret innebär just vaginal födsel och så vidare. Tråden handlar ju om att ts tycker att ALLA ska föda vaginalt, några säger emot och ni får det till att ni inte får vara glada över ERA vaginala förlossningar? Va? Du går in i en tråd som försöker trycka till de som väljer snitt och tycker tt de vaginalt födande är påhoppade? Hur snurrar ditt jordklot?
  • Meowth
    Linnie83 skrev 2012-08-07 14:48:15 följande:

Alla har rätt till en åsikt men svaret för vad som är bästa förlossningen är individuellt. Vissa risker högre vaginalt, andra med snitt. Vågar mig tom på att säga att vården har en förlegad syn på snitt som sådant och många landsting ska på livet ha kvinnor att föda "naturligt". Önskar att jag aldrig lyssnade på vården som alla tyckte att jag skulle testa vaginalt igen. Hade lyssnat på bm som efter min första 30 timmar långa förlossning med första akutsnittet som final sa att vid syskon har jag gjort mitt.

Själaglad att det blir planerat nästa gång!
    It takes backbone to lead the life you want
  • Linnie83

Rädsla är rädsla och det har vi alla med oss. Men jag tycker att man ska få stöd och hjälp att bearbeta känslor. Det är en viktig uppgift för vården som den brister i. Jag blev påhoppad personligen när jag ansågs inte bry mig om mig själv bara för att jag troligen föder vaginalt. Självklart är jag medveten om risker vad jag ger mig in på och det väljer jag att ta. Det handlar inte om uppoffring för min del. Jag önskar mig ett barn och det ska Komma ut mitt och jag vill uppleva det härliga många har beskrivit för mig. Men alla delar inte min önskan och vilja och det med all respekt.

• Anonym (Polly)
    Linnie83 skrev 2012-08-06 20:27:42 följande:
    Snitt är en op och op är aldrig riskfritt för mamman. Allt har sina fördelar och nackdelar och alla vill olika. Tycker personligen att man ska bearbeta sin rädsla istället för att fly den genom snitt. Men det är jag det, andra resonerar på ett annat sätt. Bra att snitt finns men är ju något man ska använda av medicinska orsaker enligt mig.
    Linnie83 skrev 2012-08-06 21:00:28 följande:
    Jag har inte påstått att vaginalt är riskfritt, men det är ju den metoden man rekommenderar. Hade man tyckt att snitt var det bästa för alla hade nog alla fått det. Tycker dock att man ska arbeta mer aktivt för att hjälpa kvinnor att bearbeta rädsla. Tyvärr inga bra tips om rädslan men det är något man borde jobba med och kanske få hjälp med innan man ens är gravid.
    men du vill inte klanka ner på andra...
    Linnie83 skrev 2012-08-06 21:04:39 följande:
    Jag vill inte klanka ner på andra och deras val i livet vi är som sagt olika.
  • Anonym
    Essien skrev 2012-08-06 23:57:18 följande:

Hur många tror du gladeligen pratar om att de för tillfället är spruckna och för tillfället inkontinenta?
    Du till exempel
  • Anonym (omföderskan)

Om man är förstföderska tycker jag det är lite märkligt att man får snitt för att man är rädd, man vet ju inte vad det innebär. Jag tycker faktiskt inte vi skattebetalare ska bekosta det.

Det är ingen lek att föda vaginalt eller att snittas. Många verkar tro att snitt är en enkel utväg.

Jag hoppas kunna föda vaginalt igen, men måste jag snittas är inte det nån katastrof heller.

Svar på tråden Föd Vaginalt !