• Anonym (varför snitta?)

Föd Vaginalt !

Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk. 

Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.

Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj. 

Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 17:00
    Okej. Jag får väl förtydliga mig här då eftersom alla är helt inställda på att läsa in saker som inte finns.

1. Jag vill inte bestämma hur andra ska föda sina barn. Jag kunde bara inte förstå varför man VILLE ha snitt.

2. Jag tycker INTE att de som snittats inte fött på riktigt.

3. Jag tycker inte heller att de som snittats är sämre mammor.

4. Jag skrattar inte åt någon som är rädd eller vill ha snitt. Men JAG ÄR INTE RÄDD och kommer inte att vara.

5. Jag har nu fått en bättre bild av vad som händer efter kejsarsnitt.

• Svar på tråden Föd Vaginalt !
  • Meowth
    Anonym (Systeryster) skrev 2012-08-10 09:01:48 följande:

Man gör alltid dn bedömning och den har olika kriterier som Linnie83 beskriver. Det är inte riskfritt att föda barn på något vis och det ska man vara medveten och enligt studuier är det bevisat att en vaginal förlossning har mindre risker för både moder och barn. Det studier har påvisat kan vi inte ändra på även om vi vill så gärna önskar. Visst det uppstår komplikationer vid vaginal förlossning och ingen har påstått något annat men det anses vara något förödande. Sen upplever vi en komplikation olika beroende på hur vi själva hanterar saker såkallad coping förmåga.
    Generellt sett, men riskerna snitt vs vaginal fl är ändå inte så stora som de flesta vill påskina. De ter sig olika.
    Bedömningarna innan en förlossning brister något fruktansvärt när flertalet läkare inte ens kan tyda resultat från bäckenmätningar eller när blivande mödrar ska känna sig tvungna att föda vaginalt.
    It takes backbone to lead the life you want
  • Anonym (Systeryster)
    Anonym (kejsarsnitt) skrev 2012-08-10 07:01:35 följande:
    Måste bara komma med ett litet inlägg.  TS:  Om du vill diskutera kejsarsnitt vs vaginal födsel så bör du kanske ta reda på lite fakta först... * Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka.  - Nej det blir du oftast inte, jag tex var uppe på benen och duschade dagen efter, det stramade en del i såret och jag hade lite svårt att räta på mig men man lär ju känna av en vaginal födsel oxå efterråt. Hade jag varit tvungen hade jag nog tagit mig upp samma dag redan. Och enligt min förlossningsläkare är det normalt, är man sängliggande en vecka så har det nog blivit komplikationer. * Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. -Ja, och detta är rätt ovanligt. Och det händer aldrig komplikationer vid vaginal födsel?  * Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd!  - Sövd blir du oftast bara vid akutsnitt och då har du faktiskt ingen talan. Vägrar du kejsarsnitt då så dör troligtvis barnet, inte direkt ett alternativ. Och blir du bedövad så kan du fortfarande röra överkroppen och hålla i ditt barn utan problem. *  Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.  - Som sagt, infektion och komplikationer kan du lika gärna få vid vaginal förlossning. Och varför skulle du inte få en ordentlig anknytning för att du gör kejsarsnitt?. Börjar anknytningen medans du försöker pressa ut barnet och sen är det kört? Stackars pappor då som aldrig har en möjliget att knyta ann ordentligt. Sen kan jag ju tillägga att jag gjorde plannerat kejsarsnitt pga säte inte för att jag ville och tyckte själv att det var synd för jag ville hellre ha en vaginal förlossning. Mycket beroende på allt jag hört om kejsarsnitt, tex att man blir sängliggande och inte kan bära på sin bäbis osv. Men tar man reda på lite fakta så inser man att det inte riktig stämmer.   Tycker det är en självklarhet att man ska kunna få kejsarsnitt vid behov, och jag räknar även in rädsla där.

Bra, fakta är av största vikt när man avgör hur man ställer sig till olika saker vilket sen får en till att fatta ett beslut. Risk att dö på vägen till affären finns med men tar man reda på vägen hur man ska gå till väga minskar risken betydligt.
  • Anonym ((terapi))
    Linnie83 skrev 2012-08-09 21:07:50 följande:

Långa väntetider beror på att vi söker vård för saker som primärvården kan ta hand om. Att folk inte ringer 1177 innan de åker. Ofta har man så kallad Triage där sjukast går först därför får du vänta. Visst vi behöver resurser och personal till vården. Jag skulle bli glad om jag fick mer kollegor.
    Att ringa 1177 är inte alltid så klokt. Jag har hört flera som fått felaktiga råd bland annat jag. Det mesta som sägs på 1177 är sådant man själv kan söka sig till på internet på webbsidan t.ex. och då får man ju inte så mycket extrahjälp. Det är nog rätt många som jobbar på 1177...men alla kanske inte skulle ha jobbat där.

Jag har lidit av förstoppning och vid två tillfället fått söka läkarvård. Sista gången det blev så illa att jag uppsökte akuten ringde jag 1177 innan. Jag är själv ganska erfaren när det gäller självbehandling av detta (naturliga medel och medicinska)....men jag tänkte ändå att jag kanske kunde få hjälp via 1177 (även om jag var skeptisk). Det råd jag fick av henne var att ta laxoberaldroppar och det funkade inte alls. Fick ont i magen och visst det kom ut saker...men "pluggen" satt ju kvar. När jag uppsökte läkarvård så skakade läkaren på huvudet när jag berättade  om rekommendationen som jag fått på 1177. Laxoberal ska man bara ta om man har dålig tarmfunktion...alltså att tarmen inte fungerar normalt. Han undersökte mig och sa att det absolut inte var något fel på min tarmfunktion och jag fick istället göra flertal tarmsköljningar och sedan ta Laxido på maxdos. Laxido påverkar inte tarmfunktionen...utan löser upp pluggar genom att tillföra vatten till det hårda. Så...1177 är inte alltid att lita på.  
  • Anonym

Ts du är en sån person som jag hoppas får ett kejsarsnitt någon gång för du har så jävla taskig attityd du har ju ingen aning om någonting. Låt folk göra som dom vill och var tyst

• Anonym ((terapi))
    Linnie83 skrev 2012-08-09 20:58:13 följande:

Vi har det bra säg inget annat: du kan söka akuten betala 200-300 kr för att träffa doktor. Behöver du stanna kvar betalar du 80 kr per dygn får mat och medicin och är du riktigt sjuk får du sjukt dyra läkemedel och du betaltar inget extra. Får du hjärnskada innan 65 får du exempelvis rehab och låna gratis hjälpmedel vid behov. Du får göra dyra undersökningar vid inneliggande vård utan extra kostnad. Tycker du det är dåligt??
    Jag kan hålla med om att vi har ett jättebra vårdsystem i förhållande till många andra länder och många som jobbar inom sjukvården är bra personer..men det finns ju alltid saker man kan förbättra.

Hur mycket hjälp man får är ofta beroende på vilken läkare eller sköterska man träffar. Vissa är ödmjuka och lyhörda och lyssnar verkligen på en och försöker hjälpa till om man är orolig eller känner att man behöver få hjälp. De tar en på allvar.  Vissa är direkt otrevliga och inte det minsta intresserade av att hjälpa till mer än vad de själva anser nödvändigt (enskilda läkare kan ha fel, de är människor de också). Jag förstår att man måste hålla ned kostnaderna men om man har ett system som baseras på att den skatt jag och andra betalar ger en möjlighet till bra sjukvård borde man också få den hjälp som man tycker känns nödvändig och inte avfärdas bara för att man råkar träffa en sur/bestämd läkare som har all makt att bestämma om man får hjälp eller inte. För makten sitter ju hos läkaren och inte hos mig som betalar skatten. Om jag hade betalt för privatvård hade jag fått den underökning som jag önskat. Visst det hade blivit dyrare för mig och alla hade då inte kunnat få den hjälpen pga. ekonomi och då uppstår orättvisa.

Jag förstår dilemmat resurser och möjlighet att tillfredsställa allas behov...men jag tycker att man alltid ska försöka att hitta nya vägar för en ännu bättre vård. För som sagt, i dagsläget ligger all makt hos personalen på sjukhuset trots att vi alla svenska medborgare betalar pengar till sjukhuset och träffar man fel person...då får man ingen hjälp.  
  • Anonym ((terapi))
    Anonym skrev 2012-08-09 21:33:22 följande:
    Barnmorskan kan ju skydda perineum med händerna för att undvika sfinkterruptur. Det är ju något man kan skriva i sitt förlossnings brev. Något jag kommer skriva samt tala om att min sambo ska påminna BM under förlossningen.
    Vet inte om du kan svara på detta...men har du hört varför BM inte gör det av ren rutin?...varför måste man säga till om att skydda? Jag har ingen aning om de gjorde det eller inte vid min vaginala förlossning...men jag sprack rätt mycket. Tycker det känns skumt att behöva säga till.
  • Anonym

Vi har ju en ovanligt bra vård här i Sverige om man jämför internationellt sett. Även inom Norden så är ju Sverige bättre tycker jag om man jämför tex med Norge som förbjudit lustgas på sina sjukhus pga av den skadliga miljöpåverkan som det innebär med utsläppen av lustgas. Skulle jag välja ett land att föda barn i så skulle jag kort och gott välja Sverige.

Även gällande kejsarsnitt så är ju riskerna oerhört låga att det ska bli något fel vid ingreppet. Riskerna är med andra ord väldigt små för båda vaginal och vanlig förlossning att modern ska skadas både vid kejsarsnitt och vid vaginal förlossning. Det som kan uppstå tex infekterade sår och svinker ruptur och sådant kan man åtgärda nuförtiden för det mesta. Det leder ju sällan till döden eller försämrad livskvalite under resten av livet liksom.

Det som kan bli är ökade risker vid kejsarsnitt för barnen som är friska i magen. Men å andra sidan vad gäller barn som är sjuka och i dåligt skick i magen så är det ökade risker med vaginal förlossning generellt sett jämfört med kejsarsnitt. Då ska man ju välja kejsarsnitt i stället.

Så jag anser, låt barnets kondition avgöra vilket förlossningssätt man ska välja - inte moderns kondition för där spelar det nog ingen roll vad man väljer båda sätten är likbördiga riskmässigt. Men för barnen kan det vara livsviktigt att man väljer rätt förlossningssätt, ett barn kan dö om man inte gör kejsarsnitt i tid...

• Anonym (Systeryster)
    Anonym ((terapi)) skrev 2012-08-10 09:21:04 följande:
    Att ringa 1177 är inte alltid så klokt. Jag har hört flera som fått felaktiga råd bland annat jag. Det mesta som sägs på 1177 är sådant man själv kan söka sig till på internet på webbsidan t.ex. och då får man ju inte så mycket extrahjälp. Det är nog rätt många som jobbar på 1177...men alla kanske inte skulle ha jobbat där.

Jag har lidit av förstoppning och vid två tillfället fått söka läkarvård. Sista gången det blev så illa att jag uppsökte akuten ringde jag 1177 innan. Jag är själv ganska erfaren när det gäller självbehandling av detta (naturliga medel och medicinska)....men jag tänkte ändå att jag kanske kunde få hjälp via 1177 (även om jag var skeptisk). Det råd jag fick av henne var att ta laxoberaldroppar och det funkade inte alls. Fick ont i magen och visst det kom ut saker...men "pluggen" satt ju kvar. När jag uppsökte läkarvård så skakade läkaren på huvudet när jag berättade  om rekommendationen som jag fått på 1177. Laxoberal ska man bara ta om man har dålig tarmfunktion...alltså att tarmen inte fungerar normalt. Han undersökte mig och sa att det absolut inte var något fel på min tarmfunktion och jag fick istället göra flertal tarmsköljningar och sedan ta Laxido på maxdos. Laxido påverkar inte tarmfunktionen...utan löser upp pluggar genom att tillföra vatten till det hårda. Så...1177 är inte alltid att lita på.  
    Nä men att söka google är inte heller alltid att föredra, vist man kan få information som är bra men det kan också spä på rädsla och göra att du söker vård på fel inrättning. På sjukvårdsrådgivningen sitter legitimerad personal vars uppgift är att vägleda patienten med råd efter deras kunskap. Jag som sjuksköterska hade nog själv gett det rådet om någon frågat kring förstoppning då vi får ge detta läkemedel mot förstoppning utan konsultation av läkare vid just förstoppning i första skedet. Så jag tror hon gjorde rätt, du hade antagligen svårare förstoppning var av en kirurg behövdes konsulteras för ytterligare åtgärd. Många gånger ger 1177 adekvata råd utifrån patientens beskrivning och kan de inte hjälpa dig kan de lotsa dig den inrättning du skall söka vård om det är akuten eller vårdcentralen eller om man ska prova egenvård.  
  • Anonym (Systeryster)
    Anonym skrev 2012-08-10 09:54:05 följande:
    Vi har ju en ovanligt bra vård här i Sverige om man jämför internationellt sett. Även inom Norden så är ju Sverige bättre tycker jag om man jämför tex med Norge som förbjudit lustgas på sina sjukhus pga av den skadliga miljöpåverkan som det innebär med utsläppen av lustgas. Skulle jag välja ett land att föda barn i så skulle jag kort och gott välja Sverige.

Även gällande kejsarsnitt så är ju riskerna oerhört låga att det ska bli något fel vid ingreppet. Riskerna är med andra ord väldigt små för båda vaginal och vanlig förlossning att modern ska skadas både vid kejsarsnitt och vid vaginal förlossning. Det som kan uppstå tex infekterade sår och svinker ruptur och sådant kan man åtgärda nuförtiden för det mesta. Det leder ju sällan till döden eller försämrad livskvalite under resten av livet liksom.

Det som kan bli är ökade risker vid kejsarsnitt för barnen som är friska i magen. Men å andra sidan vad gäller barn som är sjuka och i dåligt skick i magen så är det ökade risker med vaginal förlossning generellt sett jämfört med kejsarsnitt. Då ska man ju välja kejsarsnitt i stället.

Så jag anser, låt barnets kondition avgöra vilket förlossningssätt man ska välja - inte moderns kondition för där spelar det nog ingen roll vad man väljer båda sätten är likbördiga riskmässigt. Men för barnen kan det vara livsviktigt att man väljer rätt förlossningssätt, ett barn kan dö om man inte gör kejsarsnitt i tid...
    Helt rätt skrivet, vi som inte har den medicinska kunskapen kring risker är ju inte de som ska bestämma. Önska kan man men inte bestämma. Jag anser att jag som inte är doktor eller barnmorska kan avgöra vilket som är bäst då jag inte har de kunskaperna kring förlossningen. De flesta kvinnor har en god kondition och kan förlösas vaginalt, ses det risker med barnet eller moderns kondition. Så ska man ju absolut snittas finns inga argument mot det i hela världen. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Systeryster) skrev 2012-08-10 11:40:45 följande:
    Helt rätt skrivet, vi som inte har den medicinska kunskapen kring risker är ju inte de som ska bestämma. Önska kan man men inte bestämma. Jag anser att jag som inte är doktor eller barnmorska kan avgöra vilket som är bäst då jag inte har de kunskaperna kring förlossningen. De flesta kvinnor har en god kondition och kan förlösas vaginalt, ses det risker med barnet eller moderns kondition. Så ska man ju absolut snittas finns inga argument mot det i hela världen. 
    Jo, man ska kunna bestämma tycker jag. Klart om doktorer etc ser risker med barnet eller moderns kondition att de ska tala om det, men man ska sen få ta eget beslut efter den informationen. Om inte risken är mycket overhängande att en eller båda t ex dor, då kan det ju vara doktorns sak att bestämma. Men som person borde man kunna välja, oavsett om man väljer det "bästa" eller inte, bara det i situationen kommer att vara tillräckligt bra; och så är majoriteten av situationer när kvinnor vill välja, ytterligheterna är det få som vill strida om i verkliga livet.
Svar på tråden Föd Vaginalt !